Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy działalność rolnicza opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

sygnatura: IBPBI/1/415-977/11/WRz

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2011-12-12

słowa kluczowe:działalność rolnicza, pozarolnicza działalność gospodarcza

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura dnia 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności za działalność rolniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości uznania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności za działalność rolniczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na hodowli zwierząt karmowych (świerszcz domowy, szarańcza wędrowna, larwy mącznika i drewnojada, karaczan argentyński). Hodowla znajduje się w piwnicy Jego domu. Wszystkie owady rozmnażane są w Jego hodowli, następnie sprzedawane są na aukcji internetowej oraz do sklepów zoologicznych. Cały proces zaczyna się od złożenia jaj przez osobniki Imago, a następnie są one inkubowane do wyklucia. Po wykluciu zwierzęta sprzedawane są w różnych etapach ich rozwoju, w zależności od potrzeb klientów. Osobniki nie sprzedane dorastają, aby być kolejnym materiałem rozrodczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana działalność jest działalnością rolniczą zdefiniowaną w art. 2 ust. 2, 3 i 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) i w związku z tym nie podlega, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana działalność spełnia przesłanki art. 2 ust 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stwierdza że działalnością rolniczą, w rozumieniu ust 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Przepis ten, zdaniem Wnioskodawcy, należy interpretować w ten sposób, że wymóg dotyczący okresu przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost dotyczy wyłącznie działalności polegającej na zakupie roślin i zwierząt, u których po zakupie następuje biologiczny wzrost.

Wymóg przetrzymywania zwierząt i roślin nie dotyczy natomiast sytuacji, gdy zwierzęta zostają rozmnażane we własnym zakresie, jak w przypadku opisanej działalności. Opisana działalność, zdaniem Wnioskodawcy, nie mieści się w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

Ww. ustawa w art. 2 ust. 3 definiuje działy specjalne produkcji rolnej w następujący sposób działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2." (art. 2 ust. 3a ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 24 ust 4 tej ustawy, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

W załączniku nr 2 do ustawy, zatytułowanym: ,,Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego", nie występuje żadna pozycja, która mogłaby być przyporządkowana do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Ustawodawca, mimo wątpliwości wynikającej z końcowej części art. 2 ust. 3 ustawy w brzmieniu: ,,oraz hodowla i chów zwierząt poza gospodarstwem rolnym", nie wykazał w załączniku, określającym m.in. rodzaje działów specjalnych produkcji rolnej, takiego działu do którego można by przyporządkować opisaną działalność. Wynika z tego, że działalność ta nie stanowi prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej. W przeciwnym wypadku działanie ustawodawcy musiałoby być określone jako nieracjonalne. Z treści art. 24 ust. 4 ww. ustawy wynika, że prowadzenie ksiąg jest decyzją podatnika, ma on prawo do ustalania dochodu wg norm szacunkowych. W przypadku zakwalifikowania opisanej działalności jako działu specjalnego produkcji rolnej podatnik nie miałby możliwości ustalenia podatku.

Tak więc opisana działalność spełnia przesłanki uznania jej za działalność rolniczą i w związku z tym nie stosuje się do niej przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie podlaga ona opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY