Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy otrzymane dotacje z Urzędu Marszałkowskiego z tytułu stosowania ustawowych ulg w przewozach osobowych są przychodem dla celów podatkowych w momencie ich faktycznego otrzymania i na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody te korzystają ze zwolnienia?2.Czy ze względu na fakt niemożności wydzielenia kosztów przypadajacych na uzyskana dotację, będzie miała zostosowanie zasada określona w art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z którą jeżeli podatnik ponosi koszty związane z przychodami zwolnionymi i opodatkowanymi wówczas koszty te ustala się w takim stasunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w całości przychodów?

sygnatura: PDIII 423/115/07

autor: Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze

data: 2007-07-25

słowa kluczowe:

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze stwierdza, że stanowisko Komunikacja Autobusowa ,,xxxxxxxx " Sp. z o. o. z/s w xxxxxxxxxx - przedstawione we wniosku z dnia 05.06.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej : - zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 4 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 20005, Nr 54, poz. 654 ze zm.) kwot otrzymanych dotacji z Urzędu Marszałkowskiego z tytułu ustawowych ulg w przewozach osobowych i prawa do zastosowania metody określonej w art. 15 ust. 2a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w xxxxxxxxx wpłynął wniosek od ,,xxxxxxx" Spółki z o. o. z/s w xxxxxxxx NIP xxxxxxxx o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny oraz stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w opisywanej sprawie. Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka ,, xxxxxx" z tytułu stosowania ustawowych ulg w przejazdach otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego dotację tj. dopłatę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną wg cen nie uwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Otrzymane dotacje z Urzędu Marszałkowskiego z tytułu stosowania ustawowych ulg w przewozach osobowych są przychodem dla celów podatkowych w momencie ich faktycznego otrzymania. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychody te korzystają ze zwolnienia. Ze względu na fakt niemożności wydzielenia kosztów przypadających na uzyskaną dotację, będzie miała zastosowanie zasada określona w art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z którą jeżeli podatnik ponosi koszty związane z przychodami zwolnionymi i opodatkowanymi wówczas koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w całości przychodów. Dlatego w roku podatkowym, w którym będzie spółka otrzymywała dotację (w rachunku narastającym, dla celów ustalania zaliczek kwartalnych, a następnie w celu ustalenia podatku należnego za rok podatkowy) ustalać będzie co kwartał udział przychodu zwolnionego do całości przychodów i tak ustaloną proporcję stosować będzie do kosztów uzyskania przychodów za ten okres. Zapytania Jednostki brzmią: 1. Czy otrzymane dotacje z Urzędu Marszałkowskiego z tytułu stosowania ustawowych ulg w przewozach osobowych są przychodem dla celów podatkowych w momencie ich faktycznego otrzymania i na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody te korzystają ze zwolnienia ? 2. Czy ze względu na fakt niemożności wydzielenia kosztów przypadających na uzyskaną dotację, będzie miała zastosowanie zasada określona w art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z którą jeżeli podatnik ponosi koszty związane z przychodami zwolnionymi i opodatkowanymi wówczas koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w całości przychodów ? Zdaniem Spółki otrzymane dotacje z Urzędu Marszałkowskiego z tytułu ustawowych ulg w przewozach osobowych są przychodem dla celów podatkowych w momencie ich faktycznego otrzymania. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychody te korzystają ze zwolnienia. W związku z powyższym, ze względu na fakt niemożności wydzielenia kosztów przypadających na uzyskana dotację, będzie miała zastosowanie zasada określona w art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą, jeżeli podatnik ponosi koszty związane z przychodami zwolnionymi i opodatkowanymi wówczas koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w całości przychodów. Dlatego Spółka w roku podatkowym, w którym otrzymuje taką dotację, (w rachunku narastającym, dla celów ustalenia zaliczek kwartalnych, a następnie w celu ustalenia podatku należnego za rok podatkowy), ustala co kwartał udział przychodu zwolnionego do całości przychodów i tak ustaloną proporcję stosuje do kosztów uzyskania przychodów za ten okres. W tym przypadku, fakt iż dotacje otrzymywane w danym roku podatkowym dotyczą usług wykonanych w poprzednim roku nie ma znaczenia, tak jak nie ma znaczenia, iż koszty w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego poniesiono i uznano za koszty podatkowe w poprzednim roku podatkowym. Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxxxxxx stwierdza co następuję: Przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie obowiązującym w odrębnych ustawach. Z powyższego przepisu wynika, że dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to czy są one określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji. Ważne jest źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa, województwa powiatu lub gminy. Z przedłożonej przez Spółkę umowy z dnia 14.02.2006 r. zawartej pomiędzy Spółką a Województwem Dolnośląskim wynika, że dotacji do przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ulg ustawowych w tych przewozach udziela budżet województwa. Powyższe oznacza, że objęta ona jest ustawowym zwolnieniem. W związku z powyższym stanowisko podatnika w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe. Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród tego rodzaju przychodów nie wymieniono dotacji. W świetle powyższego otrzymana dotacja jest przychodem dla celów podatkowych. Dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U, z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. są wolne od podatku dochodowego. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z powyższych dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak stanowi przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają podatkowaniu podatkiem dochodowym, albo są wolne od opodatkowania oraz kosztów uzyskania przychodów. W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. W art. 15 ust. 2a cytowanej ustawy postanowiono, że zasadę o której mowa w art. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo jest zwolniony z tego opodatkowania. Ponieważ Spółka otrzymuje dotację, która na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 jest wolna od podatku, to w celu ustalenia wydatków i kosztów sfinansowanych tą dotacją, nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy zastosować art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem stanowisko Spółki z o. o. ,,xxxxxxxxx" również w zakresie pytania drugiego jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w xxxxxxxx w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Do wiadomości: 1.Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, 2.Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej we Wrocławiu, 3.a/a

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY