Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Zapytanie Spółki dotyczyło:Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia o zasadności zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w procesie łączeniem się spółek, do którego jednak nie doszło.

sygnatura: PO1/423-105/07/62676

autor: Małopolski Urząd Skarbowy

data: 2007-07-24

słowa kluczowe:

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), zwanej dalej ustawą Ordynacja podatkowa, po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 28.06.2007 r. (data wpływu: 29.06.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia o zasadności zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w procesie łączeniem się spółek, do którego jednak nie doszło.

Według przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego na podstawie decyzji Ministerstwa Skarbu Państwa przygotowywane było połączenie spółki Wnioskodawcy ze spółką akcyjną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. 2000 r., Nr. 94, poz. 1037 ze zm.). Postanowiono, że funkcję spółki przejmującej będzie pełnił Wnioskodawca. W związku z procesem łączeniowym Podatnik poniósł wydatki na zakup następujących usług: - usług doradztwa w procesie konsolidacji, - sporządzenie umowy społecznej, - ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i nabycie znaków skarbowych, - badanie planu połączenia.

Jak podaje Spółka, konsolidacja została przez Ministerstwo Skarbu Państwa wstrzymana. Okazało się bowiem, że nie będzie możliwe połączenie spółek z uwagi na zmiany organizacyjne wprowadzone w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wykonaniu przepisów prawa unijnego i prawa polskiego.

Na tle takiego stanu faktycznego Spółka formułuje stanowisko, że wszystkie ww. wydatki, które poniosła w związku z niedoszłym do skutku połączeniem podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów jako dotyczące całokształtu działalności oraz związane z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Podatnika.

Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 ze zm), zwanej dalej ustawą PDOP, nie regulują wprost kwestii dotyczącej podatkowego rozliczenia wydatków ponoszonych w związku z przygotowaniem połączenia spółek, które jednak nie dochodzi do skutku. W tego rodzaju sprawach należy się więc kierować ogólnymi zasadami wynikającymi z przepisów ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem każdy racjonalny i prawidłowo udokumentowany wydatek nie wymieniony w katalogu negatywnym z art. 16 ust. 1 ustawy, który jest związany bezpośrednio lub pośrednio z działalnością podatnika i ma, lub chociaż może mieć wpływ na uzyskanie przychodów, podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego uzasadnione i udokumentowane wydatki poniesione przez Spółkę w związku konsolidacją, która mimo że nie doszła do skutku, to jednak na etapie przygotowań była gospodarczo uzasadniona, mogą być co do zasady rozpoznawane jako koszty podatkowe. Warunkiem sine qua non powyższego zaliczenia jest wykazanie, że między wydatkami a oczekiwanymi z połączenia korzyściami istniał związek przyczynowo-skutkowy w tym znaczeniu, że wydatki te były uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia i że w rezultacie ich poniesienia Podatnik mógł oczekiwać zwiększenia swoich przychodów. A zatem konieczne będzie udokumentowanie, że mimo nieuzyskania przychodu w następstwie poniesienia tych wydatków, były one - obiektywnie rzecz ujmując - racjonalne co do zasady i co do wielkości.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 2 września 2002 r. nr PB4/AK-060-9093-273/02 dotyczącym dopuszczalności zaliczania do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na badanie stanu finansów spółki, w której inwestor zamierzał nabyć udziały. W piśmie tym rozstrzygnięto, że w przypadku, kiedy przed dokonaniem inwestycji w akcje lub udziały, lub przed inną inwestycją w papiery wartościowe, podatnik powierza zbadanie kondycji finansowej emitenta tych papierów wyspecjalizowanej firmie, poniesione przez podatnika wydatki związane z tego rodzaju usługą, choć nie stanowią wydatku na nabycie tych papierów wartościowych, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem jednak wykazania przez podatnika celowości poniesienia takiego wydatku. Należy bowiem podkreślić, iż także Naczelny Sąd Administracyjny zwracał uwagę na to, że wprawdzie ,,kwalifikacja danych kosztów do kosztów uzyskania przychodów należy do podatnika, jednakże organy podatkowe w ramach posiadanych uprawnień mogą oceniać czy czynności podatnika w tym zakresie nie naruszają prawa. Wynika z tego, że organy podatkowe są upoważnione do przeprowadzania postępowania, którego celem jest weryfikacja działań podatnika kwalifikujących koszty uzyskania przychodów" (wyrok z dnia 23 września 1998 r., sygn. Akt I SA/Gd 1991/96). w związku z tym organy podatkowe mogą, a nawet powinny, żądać wyjaśnień i dokumentów potwierdzających zarówno sam fakt poniesienia konkretnego wydatku i jego związek z przychodem, a także uzasadniających jego wysokość.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie: Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY