Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy korzystają ze zwolnienia określonego w § 11 Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 14 września 2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej dochody przeznaczone w 2006 roku na przebudowę dróg i chodników oraz remont budynku administracyjnego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ?

sygnatura: PDP/423-1/144/07

autor: Urząd Skarbowy w Starachowicach

data: 2007-07-19

słowa kluczowe:

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach stwierdza, że stanowisko przedstawione w piśmie znak: SSE/013/2007 z dnia 08.01.2007r. złożonym przez Specjalną Strefę Ekonomiczną ,,STARACHOWICE" S.A. w Starachowicach dotyczące zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu wydatkowanego na przebudowę dróg i chodników oraz na roboty budowlane polegające na wymianie płyt osłonowych w budynku biurowym jest prawidłowe.

W piśmie złożonym w tut. Urzędzie w dniu 08.01.2007r. Specjalna Strefa Ekonomiczna ,,STARACHOWICE" S.A. wystąpiła z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia określonego w § 11 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222 poz. 2253 ze zm.) dochodów przeznaczonych w 2006 roku na przebudowę dróg i chodników na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz modernizację budynku biurowego, w tym wymianę płyt osłonowych. Zdaniem Spółki poniesione wydatki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 11 w/w rozporządzenia Rady Ministrów. Ze względu na niepełne przedstawienie przez Wnioskodawcę stanu faktycznego pismem znak: PDP/4201-6/07 z dnia 06.03.2007 r. wezwano Podatnika do dostarczenia pozwolenia na wykonanie robót budowlanych, zgłoszeń do właściwych organów samorządowych o rodzaju, zakresie, sposobie, terminie rozpoczęcia wykonywania robót budowlanych oraz innych dokumentów wymaganych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) Prawo budowlane, w tym dziennik budowy, protokoły odbioru, związanych z wykonanymi robotami budowlanymi dotyczącymi wymiany płyt osłonowych w budynku administracyjnym oraz przebudowy ulic i chodników. Poniesione wydatki Spółka uznała za modernizację środków trwałych. Pismem znak: SSE/141/2007 z dnia 9.03.2007r. Spółka uzupełniła wniosek przesyłając w załączeniu dokumenty dotyczące wykonanych prac polegających na przebudowie dróg i chodników na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz wymianie płyt osłonowych w budynku SSE ,,STARACHOWICE" S.A. W dniu 10.04.2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach postanowieniem znak: PDP/423-1/81/07 uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik przywołał jako zasadnicze, przepisy art. 15 ust. 1 i 6, art. 16 ust. 1 lit. c oraz art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t. jedn. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych, § 11 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz przepisy Prawa budowlanego definiujące pojęcie remontów, modernizacji, a niezbędnych przy rozstrzyganiu zagadnień podatkowych. Udzielenie prawidłowej interpretacji przepisu § 11 w/w rozporządzenia zwalniającego uzyskany dochód z opodatkowania wymagało rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego, a mianowicie czy poniesione wydatki są wydatkami remontowymi uznawanymi zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszt uzyskania przychodu, czy wydatkami inwestycyjnymi - nie uznawanymi za koszt w momencie ich poniesienia (art. 16 ust. 1 lit. c w/w ustawy) ale będącymi kosztem uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tychże inwestycji (art. 16g ust. 13 w/w ustawy).

Na powyższe postanowienie pismem znak: SSE/191/2007 z dnia 18.04.2007 r. Podatnik złożył zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach, w którym nie zgadza się z otrzymaną interpretacją. Do pisma tego Specjalna Strefa Ekonomiczna ,,STARACHOWICE" S.A. dołączyła brakujące dokumenty dotyczące wykonanych prac budowlanych będących przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji.

Decyzją znak: PD3-4231-59/07 z dnia 02.07.2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach uchylił zaskarżone postanowienie. W uzasadnieniu podał, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach udzielając interpretacji wykroczył poza stan faktyczny przedstawiony przez stronę we wniosku.

Po ponownym rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach stwierdza co następuje:

Zgodnie z § 11 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej zwolnione są od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust 1 lit. c w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia. W świetle art. 15 ust. 6 cytowanej wyżej ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Art. 16g ust. 13 w/w ustawy stanowi, iż jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

O uznaniu poniesionych nakładów jako remontowych lub też poniesionych na ulepszenie środka trwałego podlegających odpisom amortyzacyjnym odnoszonym w koszty sukcesywnie na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów decyduje zakres przeprowadzonych prac. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowym za ulepszenie - zdefiniowane jako pojęcie szersze niż modernizacja, a zwiększające wartość początkową środków trwałych uznaje się:

  1. Przebudowę polegającą na zmianie istniejącego stanu środka trwałego na inny.
  2. Rozbudowę tj. powiększenie składników majątkowych w szczególności budynków i budowli.
  3. Adaptację tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątku do wykorzystywania go w innym celu, niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony, albo nadanie mu nowych cech użytkowych.
  4. Rekonstrukcję tj. odtworzenie, odbudowanie zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych.
  5. Modernizację - będącą trwałym unowocześnieniem środka trwałego, podnoszącą jego wartość techniczną , użytkową oraz przystosowującą składnik majątkowy do wykorzystania w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub też nadającą temu składnikowi nowe cechy użytkowe, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego, technicznego lub obniżce eksploatacji.

Jeżeli, więc Podatnik - zarządzający strefą poniósł wydatki spełniające warunki uznania ich za modernizację środków trwałych, to na mocy § 11 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej dochód w tej wysokości korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie informuje się, iż z dniem 24.02.2007 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 01.02.2007r. (Dz. U. Nr 26, poz. 164) sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Na podstawie § 11 tego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY