Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy wpłaty z tytułu korzystania z dodatkowego pomieszczenia przez członka Wspólnoty są dla Wspólnoty Mieszkaniowej przychodem zwolnionym od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy pdop?

sygnatura: OR/423-1/07

autor: Urząd Skarbowy w Wieliczce

data: 2007-07-13

słowa kluczowe:

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28 maja 2007 r. (data wpływu 04.06.2007 r.), uzupełnionego dnia 25.06.2007 r. (data wpływu 27.06.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Wspólnota nalicza opłaty za punkt świetlny w piwnicy i opłaty za korzystanie z dodatkowego pomieszczenia (suszarnia, wózkownia) jednej osobie będącej członkiem wspólnoty. Pomieszczenia te wchodzą w skład budynku mieszkalnego i opłaty związane z nimi stanowią przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Pytanie podatnika: Czy wpłaty z tytułu korzystania z dodatkowego pomieszczenia przez członka Wspólnoty są dla Wspólnoty Mieszkaniowej przychodem zwolnionym od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy pdop?

Stanowisko podatnika: Pomieszczenia te, zdaniem Wspólnoty wchodzą w skład budynku mieszkalnego i opłaty związane z nimi stanowią przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop zwolniony z podatku.

Ocena stanowiska podatnika: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce stwierdza, iż przytoczone wyżej stanowisko Strony jest prawidłowe. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia ,,zasobów mieszkaniowych" do których odwołuje się cytowany wyżej przepis, organ podatkowy przy wydawaniu niniejszego postanowienia oparł się na wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 22 grudnia 2006 r. Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 w którym Ministerstwo wyjaśnia, iż: ...,,uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia ,,zasoby mieszkaniowe" użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie"...

W związku z powyższym zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przez ,,zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy, należy rozumieć: *budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: - dźwigi osobowe i towarowe - aparaty do wymiany ciepła - kotłownie i hydrofornie wbudowane - klatki schodowe - strychy, piwnice, komórki - garaże *pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. - budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej - kotłownie i hydrofornie wolnostojące - osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe *urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: - zbiorniki-doły gnilne, szamba - rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej - sieci elektroenergetyczne i telefoniczne - budowle inżynieryjne (studnie itp.) - budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, - inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Należy zatem stwierdzić, że związane z powyższymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi i są one jednocześnie przychodami (art. 12 ust. 1 pkt 1) i kosztami podatkowymi (art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zatem wolny od podatku dochodowego, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego pomieszczenia typu pralnie, piwnice, suszarnie, wózkownie znajdujące się w budynku mieszkalnym, mieszczą się w pojęciu ,,zasoby mieszkaniowe" o ile pomieszczenia te służą mieszkańcom lokali mieszkalnych, w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkalnych i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem dla którego zostały wybudowane (a nie np. pod działalność gospodarczą). A zatem dochód Wspólnoty uzyskany z opłat za dodatkowe pomieszczenia suszarni i wózkowni, które są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, dla zaspakajania potrzeb mieszkalnych członka Wspólnoty nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej wyżej ustawy.

Organ podatkowy informuje, iż podstawę opodatkowania i kwoty podatku zgodnie z art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

W dacie niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY