Jak należy ustalaćkoszty pośrednie zakładu budżetowego (administracji nieruchomościami) ponoszone na sprzedaż zróno opodatkowaną jak i zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych ?
sygnatura: I USB -II-423/7/07
autor: Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
data: 2007-07-12
słowa kluczowe: |
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty w Łodzi, działając na podstawie przepisów:
uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie Administracji z dnia 7 maja 2007r., L.dz. 747/2007 o wydanie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej sposobu ustalania kosztów pośrednich ponoszonych przez Administrację Nieruchomościami Ł... "B... II" na sprzedaż zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną od podatku dochodowego od osób prawnych.
Administracja Nieruchomościami Ł... "B... II" w Łodzi w dniu 7 maja 2007r. złożyła pismo z 7 maja 2007r., znak L. dz. 747/2007 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej. Organ pismem z dnia 25 maja 2007r. Nr IUBII/420/37/07 wezwał o uzupełnienie wniosku między innymi poprzez wskazanie, o jakie koszty pośrednie chodzi w pytaniu oraz o pełne przedstawienie własnego stanowiska Podatnika w zakresie sposobu rozliczania tych kosztów. Administracja uzupełniła przedmiotowy wniosek pismem z dnia 1 czerwca 2007r., L. dz. AN 905/2007, złożonym w tutejszym Organie 4 czerwca br.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę przedstawia się następująco.Administracja Nieruchomościami Ł... "B... II" jest zakładem budżetowym miasta Łódź, którego przedmiotem działalności jest zarządzanie zasobem lokalowym miasta Łódź, tj. obsługa eksploatacyjna, techniczna i administracyjna zarządzanych nieruchomości oraz świadczenie usług zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych w oparciu o umowy cywilno-prawne.
W związku z prowadzoną działalnością Zakład ponosi następujące koszty:
Są to - zdaniem Podatnika - koszty:
W piśmie stanowiącym uzupełnienie z dnia 1 czerwca 2007r. Nr AN 905/2007 złożonym w tutejszym Organie 4 czerwca br. Administracja zajęła w zakresie kosztów pośrednich następujące stanowisko. Koszty pośrednie zostały podzielone na dwa rodzaje kosztów:
Zdaniem Administracji koszty zarządu winny być rozliczane zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest to jedyny sposób rozliczania kosztów, dla których nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów.
Oceniając - w świetle przepisów podatkowych - przedstawiony stan faktyczny, tut. Organ uznaje przedstawiony przez Podatnika sposób podziału kosztów pośrednich - dla których w Administracji nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów - jako prawidłowy. Koszty pośrednie obejmują wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek podmiot zobowiązany jest do ich ponoszenia. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Z przepisu art. 15 ust. 2a wynika, że zasadę o której mowa w art. 15 ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania.
Mając powyższe na względzie za prawidłowe należy uznać stanowisko Administracji, by do wyliczenia kosztów uzyskania przychodów w części dotyczącej "kosztów zarządu" ustalać stosunek, w jakim pozostają przychody ze źródeł opodatkowanych i zwolnionych w ogólnej kwocie przychodów.
Jednocześnie wskazuje się na uregulowania zawarte w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Administrację i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Pouczenie: Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja , o której mowa w art. 14 a § 1 nie jest wiążąca dla Podatnika. Jeżeli jednak Podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia , o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.