Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup towarów ze znakiem (logo) firmy

sygnatura: PD II 423-152/1/07/JP

autor: Dolnośląski Urząd Skarbowy

data: 2007-07-06

słowa kluczowe:

W dniu 23.04.2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek Spółki S.A. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponosi wydatki na zakup towarów, na których umieszczone jest logo firmy oraz inne dodatkowe informacje o firmie, a następnie przekazywane są one jako gadżety reklamowe dla obecnych lub potencjalnych kontrahentów. Są to np. kubki, kalendarze, długopisy, kartki świąteczne i smycze.

Wobec powyższego Spółka ma wątpliwości czy wydatki na zakup towarów, na których umieszczone jest logo firmy stanowią koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Podatnika wyżej wskazane wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu. Towary przekazywane przez Spółkę jako gadżety reklamowe, jak np. kubki, kalendarze, długopisy i smycze, oznaczone logo firmy, promują jej działalność.

Mając na uwadze przedstawiony przez podatnika stan faktyczny sprawy Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ponieważ przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy więc sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego (pod red. prof. M. Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992):

  • ,,reprezentacja" - to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną,
  • ,,reklama" - oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki służące temu celowi (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług, to efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż wydatki na zakup gadżetów z logo Spółki S.A. (takich jak długopisy, kalendarze, kartki świąteczne, kubki i smycze) rozdawanych przy różnych okazjach obecnym i potencjalnym klientom Spółki stanowią wydatki na reklamę, które zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. Głównym celem Podatnika jest zaprezentowanie własnego wizerunku.

Ponoszone przez Spółkę ww. wydatki nie są reprezentacją w rozumieniu powołanej definicji, a zatem nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółki przedstawione w powołanym na wstępie piśmie jest prawidłowe.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY