Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z inwestycją.

sygnatura: ITPP2/443-1091/10/AP

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2010-12-10

słowa kluczowe:dofinansowanie, odliczenie podatku, projekt, stowarzyszenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 26 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: ,,W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 6 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: ,,W.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest wpisane do rejestru KRS jako forma prawna - stowarzyszenie, o nr PKD 9499Z. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach PROW 2007-2013 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na kwotę 22.747,00 zł, przeznaczonej na zorganizowanie imprez rekreacyjno-kulturalnych, opisanych w dalszej części wniosku. Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców terenu Lokalnej Grupy Działania (dalej LGD), poprzez organizację imprez rekreacyjno-kulturalnych. Planowana operacja realizuje cel ogólny Lokalnej Strategii Rozwoju (dalej LSR) LGD ,,Podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez rozwój ich aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej przy zachowaniu dziedzictwa kulturowego i z poszanowaniem przyrody", cel szczegółowy ,,Budowa kapitału społecznego na terenie LGD" oraz przedsięwzięcie opisane w LSR pod nazwą ,,W.".

Operacja zmierza do zorganizowania cyklu imprez, a mieszkańcy LGD będą zapraszani i zachęcani do aktywnego w nich uczestnictwa. Stowarzyszenie planuje zorganizowanie dwóch imprez w formie festynów o tematyce związanej z popularnymi i tradycyjnymi zajęciami mieszkańców LGD. Pierwszym z nich będzie ,,D.", który rozpocznie się regatami na tradycyjnych drewnianych łodziach, w których udział wezmą mieszkańcy LGD oraz przebywający na jej terenie turyści. Drugą imprezą będzie ,,G.", które także stworzy szereg możliwości do aktywnego uczestnictwa. Swoistym wstępem do tej imprezy będzie konkurs fotograficzny, do udziału w którym zaproszeni będą mieszkańcy terenu LGD oraz przebywający na tym terenie turyści. Konkurs ogłoszony zostanie na 2 miesiące przed terminem imprezy, a rozstrzygnięty zostanie na tydzień przed imprezą. Nagrodami w konkursie fotograficznym, za zajęcie pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca, będą jednakowe lub porównywalne odtwarzacze MP4. Po rozstrzygnięciu ww. konkursu zorganizowana zostanie wystawa pokonkursowa ze zdjęć zgłoszonych do konkursu, zaprezentowana w galerii Domu Kultury. Aby nie ponosić dodatkowych kosztów za korzystanie z galerii, wystawę trzeba będzie zainstalować w bardzo krótkim czasie. Będzie to możliwe dzięki zaangażowaniu 6 osób w przygotowania wystawy. Ponadto impreza wzbogacona zostanie o element jarmarku i koncert. W ramach jarmarku będzie możliwość prezentacji oraz sprzedaży regionalnych produktów rzemiosła artystycznego i produktów spożywczych wyprodukowanych wg tradycyjnych receptur przez rolników i drobnych przedsiębiorców terenu LDG. Stoiska będą udostępniane bezpłatnie. Jarmark odbędzie się na placu przed Domem Kultury.

Planowane imprezy powiązane są z tradycyjnymi i bardzo powszechnymi zajęciami mieszkańców terenu LGD, wykonywanymi zarówno w celach rekreacyjnych, jak i zarobkowych. W związku z tym, wielce prawdopodobne jest, że wspólna zabawa wpłynie pozytywnie na integrację społeczną.

W skład kosztów operacji wchodzą:

  • działania promocyjne, polegające na przygotowaniu, wydrukowaniu i rozprowadzeniu plakatów i ulotek oraz zamieszczeniu ogłoszeń płatnych w prasie, informujących o planowanych działaniach;
  • koszty zorganizowania i zabezpieczenia regat żeglarskich;
  • koszty zorganizowania festynów wraz z opłaceniem usługi technicznej, usług koncertowych i wykonania oprawy muzycznej, ochrony wewnętrznej i usługi konferansjerskiej;
  • koszty przygotowania i realizacji konkursu fotograficznego i wystawy;
  • koszt koordynacji projektu.

W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi sprzedaży, nie może odzyskać podatku naliczonego od zakupów.

Organizowane imprezy nie będą miały związku z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych. Wstęp dla uczestników będzie nieodpłatny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek uiszczany przy dokonywaniu zakupów towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie, niebędące podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na organizacji dwóch imprez w formie festynów, o tematyce związanej z popularnymi i tradycyjnymi zajęciami mieszkańców Lokalnej Grupy Działania. Imprezy te będą obejmowały regaty żeglarskie, konkurs fotograficzny oraz organizację jarmarku i koncertu. Planowana operacja realizuje cel ogólny Lokalnej Strategii Rozwoju: ,,Podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez rozwój ich aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej przy zachowaniu dziedzictwa kulturowego i z poszanowaniem przyrody". Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie dokonuje sprzedaży.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto nabywane w ramach projektu towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na realizację zadania nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY