Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Opodatkowanie otrzymnego "wynagrodzenia" za czynności związane z rozporządzaniem prawem do przysługującej Skarbowi Państwa informacji geologicznej.

sygnatura: ITPP1/443-1353/11/DM

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2011-12-12

słowa kluczowe:czynności niepodlegające opodatkowaniu, organ władzy publicznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za czynności związane z rozporządzaniem prawem do przysługującej Skarbowi Państwa informacji geologicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za czynności związane z rozporządzaniem prawem do przysługującej Skarbowi Państwa informacji geologicznej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową, działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), powołaną do realizacji zadań należących do kompetencji administracji terenowej. Zakres działania wynika m.in. z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j.: z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonuje sprzedaży zarówno w zakresie usług administracji publicznej, jak i w ramach czynności zawartych na podstawie umów cywilnoprawnych m.in. takich jak: usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości, dostaw energii elektrycznej, wody i ciepła, usługi usuwania nieczystości, dzierżawa gruntów, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, sprzedaż nieruchomości czy usługi pośrednictwa finansowego.

Na podstawie art. 47 ust. 11 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn.zm.), Minister Środowiska w dniu 9 stycznia 2008 r. upoważnił marszałków województw do rozporządzania informacją geologiczną zgromadzoną w wojewódzkim archiwum geologicznym. Mając na uwadze powyższe została zawarta umowa pomiędzy Skarbem Państwa - Ministerstwem Środowiska, a Samorządem Województwa na wykonanie prac, polegających na rozporządzaniu informacją geologiczną zgromadzoną w wojewódzkim zasobie geologicznym w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie rozporządzania prawem do informacji geologicznej za wynagrodzeniem oraz udostępnienia informacji geologicznej wykorzystywanej nieodpłatnie (Dz. U. Nr 116, poz. 982 z późn. zm.). Umowa określa zakres prac:

  1. przyjmowanie i merytoryczne sprawdzanie zasadności wniosków o korzystanie za wynagrodzeniem z informacji geologicznej,
  2. przyjmowanie i merytoryczne sprawdzanie zasadności wniosków o nieodpłatne udostępnienie informacji geologicznych,
  3. ustalanie wynagrodzenia za korzystanie z informacji geologicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska,
  4. zawieranie umów o korzystanie za wynagrodzeniem z informacji geologicznej,
  5. udostępnianie informacji geologicznych.

Wpływy z tytułu rozporządzania prawem do informacji geologicznej stanowią dochody budżetu państwa. Zawarta umowa określa, iż za wykonanie ww. prac zostało ustalone wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej 25% wynagrodzenia, jakie otrzyma Skarb Państwa w okresie za udostępnienie informacji geologicznej. Wynagrodzenie będzie wyliczone więc procentowo od wysokości środków finansowych udostępnienia informacji geologicznej, jakie otrzyma Skarb Państwa na rachunek Ministerstwa Środowiska.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem dotyczącym opodatkowania wynagrodzenia za ww. czynności w związku z zawartą umową.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ,,nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Czynność, jako rozporządzanie informacją geologiczną zgromadzoną w wojewódzkim archiwum geologicznym, nie stanowi czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże Wnioskodawca ma wątpliwość dotyczącą wypłaconego wynagrodzenia w związku z realizacją zadania, z uwagi na zawartą umowę. Czynności te wykonane są przez ściśle określone podmioty oraz w ramach sprawowanego władztwa publicznego. Zawarta umowa ,,wprowadza sporność czy umowa ta powoduje, iż wynagrodzenie będzie traktowane jako podlegające ustawie o VAT". W przypadku potraktowania wynagrodzenia jako podlegające podatkowi, mając na uwadze zawartą umowę, powstaje również wątpliwość, czy można zastosować zwolnienie na podstawie ,, § 13 ust. 1 ust. 12" rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie będzie podlegało ustawie o podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia na podstawie ,, § 13 ust. 1 ust. 12" rozporządzenia. Zawarta umowa określa wynagrodzenie za czynności, które nałożone odrębnymi przepisami, zostały powierzone marszałkowi województwa, działającego przy pomocy geologa wojewódzkiego. Czynności te mogły zostać powierzone tylko organom administracji geologicznej oraz państwowym jednostkom organizacyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz.1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż tożsame brzmienie ww. przepisu zawarte było w powołanym przez Wnioskodawcę § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie art. 47 ust. 11 ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz wydanego dla marszałków województwa w styczniu 2008 r. upoważnienia Ministra Środowiska do rozporządzania informacją geologiczną zgromadzoną w wojewódzkim archiwum geologicznym, została zawarta pomiędzy Skarbem Państwa - Ministerstwem Środowiska, a Samorządem Województwa ,,umowa" na wykonanie prac, polegających na rozporządzaniu informacją geologiczną zgromadzoną w wojewódzkim zasobie geologicznym, w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie rozporządzania prawem do informacji geologicznej za wynagrodzeniem oraz udostępnienia informacji geologicznej wykorzystywanej nieodpłatnie. Wpływy z tytułu rozporządzania prawem do informacji geologicznej stanowią dochody budżetu państwa. Zawarta umowa określa, iż za wykonanie ww. prac zostało ustalone wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej 25% wynagrodzenia, jakie otrzyma Skarb Państwa w okresie, za udostępnienie informacji geologicznej. Wynagrodzenie będzie wyliczone procentowo od wysokości środków finansowych udostępnienia informacji geologicznej, jakie otrzyma Skarb Państwa na rachunek Ministerstwa Środowiska.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii związanej z opodatkowaniem ,,wynagrodzenia" otrzymanego na mocy - zwanej przez Wnioskodawcę - ,,umowy" zawartej ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministerstwo Środowiska.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (t.j. Dz. U. Nr 228, poz. 1947 ze zm.), prawo do informacji uzyskanych w wyniku prac geologicznych przysługuje Skarbowi Państwa.

W myśl art. 47 ust. 2 cyt. ustawy prawem do informacji geologicznej rozporządza Skarb Państwa, z wyjątkiem sytuacji określonych w ust. 3.

Stosownie do art. 47 ust. 2a ww. ustawy rozporządzanie prawem do informacji geologicznej następuje w drodze umowy za wynagrodzeniem, z wyjątkiem sytuacji określonych w ust. 4.

Podstawę określenia wynagrodzenia za korzystanie z informacji geologicznej stanowi wycena sporządzona przez podmiot ubiegający się o korzystanie z tej informacji (art. 47 ust. 2b ww. ustawy).

Z ust. 3 powołanego przepisu wynika, że ten, kto poniósł koszt wykonania prac geologicznych prowadzonych na mocy decyzji wydanych na podstawie ustawy, ma wyłączne prawo do nieodpłatnego wykorzystywania uzyskanych w ich wyniku informacji geologicznych w celach badawczych, naukowych, jak również w celu wykonywania działalności regulowanej ustawą. Prawo to wygasa z upływem 5 lat od utraty mocy odpowiedniej decyzji, na podstawie której wykonano prace będące źródłem informacji, lub zezwalającej na wykonywanie innej działalności regulowanej ustawą albo przepisami odrębnymi. Jeżeli koncesja lub decyzja o zatwierdzeniu projektu prac geologicznych nie stanowi inaczej, ten, komu przysługuje prawo wykorzystywania uzyskanych w ten sposób informacji geologicznych, może udostępnić je innym podmiotom.

Jak stanowi art. 47 ust. 4 ustawy informacja geologiczna, do której prawa przysługują Skarbowi Państwa, z wyłączeniem próbek geologicznych, podlega nieodpłatnemu wykorzystaniu w celu:

  1. sporządzania projektów prac geologicznych na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin;
  2. sporządzania projektów prac geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji;
  3. wykonywania opracowań naukowych;
  4. wykonywania opracowań w celach dydaktycznych, prac dyplomowych, licencjackich, magisterskich i podyplomowych;
  5. wykonywania zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego;
  6. wykonywania zadań przez organy administracji publicznej;
  7. ubiegania się w drodze przetargu o ustanowienie użytkowania górniczego na działalność regulowaną ustawą;
  8. sporządzania dodatków do dokumentacji geologicznych złóż kopalin, w związku ze zmianą ich granic na skutek podziału złóż;
  9. sporządzania wycen informacji geologicznej.

Informacja geologiczna, o której mowa w ust. 4, jest udostępniana zainteresowanym podmiotom na ich wniosek zaakceptowany przez Skarb Państwa (art. 47 ust. 4a ustawy).

Zgodnie z ust. 8 wpływy z tytułu rozporządzania prawem do informacji geologicznej, należącej do Skarbu Państwa, stanowią dochody budżetu państwa.

Z art. 47 ust. 10 cyt. ustawy wynika, że w zakresie spraw, o których mowa w ust. 1, 2, 4-5 i 7, zadania Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw środowiska.

Minister właściwy do spraw środowiska może upoważnić do rozporządzania informacją geologiczną organy, o których mowa w art. 101 pkt 2 i 3, oraz państwowe jednostki organizacyjne (art. 47 ust. 11).

Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:

  1. warunki, sposób i tryb rozporządzania prawem do informacji geologicznej za wynagrodzeniem oraz udostępniania informacji geologicznej wykorzystywanej nieodpłatnie,
  2. metody szacowania wartości informacji geologicznej udostępnianej za wynagrodzeniem,
  3. wzory wniosków o korzystanie z informacji geologicznej

  • uwzględniając różnice w rodzaju i formie informacji geologicznej, sposobie i zakresie jej wykorzystywania, a dla informacji geologicznej dotyczącej złóż kopalin także zróżnicowanie w jakości informacji ze względu na czas jej pozyskania, stopień rozpoznania złoża oraz stopień jego wyeksploatowania.

Z kolei w myśl art. 101 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, organami administracji geologicznej są:

  1. minister właściwy do spraw środowiska działający przy pomocy Głównego Geologa Kraju, będącego sekretarzem stanu lub podsekretarzem stanu w urzędzie obsługującym tego ministra;
  2. marszałkowie województw, działający przy pomocy geologów wojewódzkich;
  3. starostowie działający przy pomocy geologów powiatowych.

Uwzględniając opisane we wniosku zdarzenie, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że marszałek województwa, działając przy pomocy geologów wojewódzkich, na mocy ustawy Prawo geologiczne i górnicze, jak i stosownego upoważnienia Ministra Środowiska, wykonuje zadania powierzone przez Skarb Państwa, reprezentowany przez Ministra Środowiska. Wykonywanie czynności w zakresie nieodpłatnego udostępniania informacji geologicznej bądź rozporządzania prawem do tej informacji za wynagrodzeniem, regulują normy prawa administracyjnego. Opisane we wniosku czynności, jak słusznie wskazał Wnioskodawca, są wykonywane wyłącznie przez wskazane przez ustawodawcę podmioty i w sposób ściśle określony przepisami prawa. A zatem nie można dowolnie rozporządzać ,,zasobem" informacji geologicznej, gdyż ustawa narzuca określony sposób postępowania. Określana przez Wnioskodawcę ,,umowa" zawarta ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministerstwo Środowiska stanowi w istocie określenie warunków realizacji zadań zleconych przez Skarb Państwa, które unormowane są w powołanej ustawie Prawo geologiczne i górnicze. Nie ma więc charakteru cywilnoprawnego lecz publicznoprawny.

Zatem określane przez Wnioskodawcę ,,wynagrodzenie" otrzymywane w związku z realizacją czynności nałożonych przepisami prawa w zakresie rozporządzania prawem do przysługującej Skarbowi Państwa informacji geologicznej, nie mając charakteru cywilnoprawnego, nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a ponadto w tym zakresie w stosunku do organu administracji geologicznej zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że Marszałek Województwa, w zakresie realizowanych zadań z zakresu administracji geologicznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, za nieprawidłowe należało uznać stanowisko przedstawione we wniosku, że otrzymane ,,wynagrodzenie" w związku z ,,zawartą umową" będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, korzystając jednakże ze zwolnienia od podatku na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY