Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia i zwrotu kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji wymienionego projektu.

sygnatura: IPPP1/443-1562/11-4/MP

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2011-12-12

słowa kluczowe:dofinansowanie, fundusz unijny, odliczenie podatku, prawo do odliczenia, projekt, stowarzyszenia, zwrot podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2011 r. (data wpływu 26.10.2011 r.), uzupełnionym w dniu 05.12.2011 r. (data wpływu 07.12.2011 r.) na wezwanie Organu z dnia 25.11.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 05.12.2011 r. (data wpływu 07.12.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 25.11.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

OSP jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki składkom członkowskim, 1% darowizny oraz realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Oś 4 Leader.Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT., a związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług są dokonywane na potrzeby projektu realizowanego na terenie objętym Lokalną Strategią Rozwoju na terenie Gminy .

Kupowane są materiały niezbędne do przeprowadzenia działań statutowych tj. Remont strażnicy oraz pomieszczeń świetlicowych, organizacja bezpłatnych spotkań aktywizacyjnych dla mieszkańców wsi, organizacja wolnego czasu mieszkańcom wsi B. oraz okolic, zagospodarowanie terenu wokół remizy w celu stworzenia nieodpłatnych miejsc rekreacyjnych dla mieszkańców. Kupowane są materiały niezbędne do realizacji projektu - budowy boiska wielofunkcyjnego - kupowane będą bramki, trawa, kosze do gry w koszykówkę, słupki oraz siatka do gry w siatkówkę.

Zakupione materiały wykorzystywane są przy organizacji wolnego czasu mieszkańcom gminy W., a w szczególności wsi B. np. nieodpłatne mecze piłki nożnej, nieodpłatne mecze piłki siatkowej oraz koszykówki, których koszt pokrywany jest ze środków pozyskanych z dotacji.Dokonując zakupu ww. towarów i usług w ramach projektu polegającego na budowie boiska wielofunkcyjnego uiszczany jest wraz z wartością towarów i usług podatek VAT, który nie może być odliczony przez Ochotniczą Straż Pożarna (Wnioskodawcę). Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT. Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Wnioskodawcę projektu / działania na : ,,Małe Projekty" stanowi koszt kwalifikowany w ramach działania finansowanego ze środków Unii Europejskiej - Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Oś 4 Leader.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna) ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Staż Pożarna nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową, realizując działania w ramach projektu nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT - OSP nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej ( § 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest realizatorem projektu: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów w ramach Osi 4 - Program rozwoju obszaru terenów wiejskich na lata 2007 - 2013. Projekt zakłada realizację działań statutowych tj. remont strażnicy i pomieszczeń świetlicowych, organizację bezpłatnych spotkań aktywizacyjnych dla mieszkańców wsi, organizację wolnego czasu mieszkańcom wsi i okolic, zagospodarowanie terenu wokół remizy w celu stworzenia nieodpłatnych miejsc rekreacyjnych dla mieszkańców wsi. Środki na prowadzenie działalności statutowej Wnioskodawca pozyskuje dzięki składkom członkowskim, 1% darowizny oraz dotacji ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Oś 4 Leader.

W ramach realizacji projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji wymienionego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika iż dofinansowanie, które otrzymał pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY