Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Zainteresowany może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych?

sygnatura: ILPP4/443-419/12-3/TK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2012-12-17

słowa kluczowe:odliczenie podatku od towarów i usług, podatek naliczony, podatek od towarów i usług, prawo do odliczenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ludowego Zespołu Sportowego XXX, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w miejscowości ZZ współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 LEADER - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w miejscowości ZZ współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013 w ramach osi 4 LEADER. Pismem z dnia 13 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie celu złożenia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Zainteresowany w czerwcu 2012 r. rozpoczął realizację projektu współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Osi 4 LEADER. Zakończenie realizacji projektu planowane jest w październiku 2012 r. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej. Zainteresowany nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Wnioskodawca ponosi różnego rodzaju koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza go do kosztów kwalifikowalnych czyli refundowanych.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem projektu w miejscowości ZZ jest poprawa infrastruktury w obrębie terenów kulturalno-sportowych w miejscowości ZZ poprzez utworzenie placu z kostki brukowej. W ramach realizacji zadania zakłada się zakup piasku, cementu, obrzeża betonowego i kostki brukowej. Prace związane z położeniem kostki zostaną wykonane nieodpłatnie przez członków LZS XXX. Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej ani też działalności gospodarczej w związku z tym końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując jakikolwiek projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej ponosi różnego rodzaju koszty kwalifikowalne. Nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług nie może odliczyć naliczonego podatku VAT, a w związku z tym kwota podatku VAT stanowi koszt kwalifikowalny. Zainteresowany nie uzyskuje innych dochodów niż statutowe. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest podatnikiem VAT. Jednocześnie Zainteresowany realizuje wyłącznie czynności określone w Statucie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w czerwcu 2012 r. rozpoczął realizację projektu w miejscowości ZZ, współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Osi 4 LEADER. Celem projektu jest poprawa infrastruktury w obrębie terenów kulturalno-sportowych w miejscowości ZZ, poprzez utworzenie placuz kostki brukowej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach realizacji zadania planowany jest zakup piasku, cementu, obrzeża betonowego i kostki brukowej. Prace związane z położeniem kostki zostaną wykonane nieodpłatnie przez członków Zainteresowanego. Końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Ludowy Zespół Sportowy XXX, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu w miejscowości ZZ, współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 LEADER.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY