Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

opodatkowanie nagród

sygnatura: DD3/033/78/OBQ/11/PK-689

autor: Minister Finansów

data: 2012-12-21

słowa kluczowe:nagrody, nagrody w konkursach, płatnik, przychody z innych źródeł, zwolnienia przedmiotowe

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2010 r. Nr IBPB II/1/415-573/10/ASz, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 7 czerwca 2010 r., uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2010 r.

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zorganizował dla mieszkańców miasta fotokonkurs ,,...". Regulamin konkursu zamieszczony został na stronie internetowej Wnioskodawcy. Przedmiotem konkursu są prace fotograficzne, które będą oceniane w dwóch kategoriach:

  1. najlepsza fotografia w ocenie jury:
  • ­I miejsce - 2000,00 zł,
  • II miejsce - 1500,00 zł,
  • III miejsce - 1000,00 zł
Wyróżnienia I, II, III stopnia (kwota 500 zł, 400 zł, 300 zł).
  • najlepsza fotografia w ocenie internautów - 1000,00 zł.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania:

    1. W jakiej wysokości od ww. nagród należny jest podatek...
    2. Jakim dokumentem należy go rozliczyć...

    Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 pobrać należy zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% od nagród, których wartość jest wyższa od kwoty 760,00 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 - nagrody w wysokości niższej są zwolnione z podatku). Roczne rozliczenie podatku nastąpi do dnia 31 stycznia 2011 r. dokumentem PIT-8AR (od globalnej wartości pobranego podatku).

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2010 r., Nr IBPBII/1/415-573/10/ASz uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Powyższe rozstrzygnięcie Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 1a i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej wskazał m.in., że w świetle powołanych przepisów, jeżeli opisany przez Wnioskodawcę konkurs jest istotnie konkursem organizowanym i ogłoszonym na powszechnie dostępnej stronie internetowej wówczas wartość wygranych (wyróżnienia I, II, III stopnia) w kwocie nieprzekraczającej 760 zł na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z kolei wartość nagród, których kwota przekracza 760 zł opodatkowana będzie 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Obowiązek poboru podatku ciąży na płatniku.

    Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

    Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej ,,ustawą".

    Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej ,,ustawą", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    W art. 10 ust. 1 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9). Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

    Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

    Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

    Podkreślić należy, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu.

    Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach organizowanych/ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

    • organizatorem konkursu są środki masowego przekazu, i
    • podmiotami emitującymi (ogłaszającymi) konkurs są środki masowego przekazu.

    Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik ,,i" w wyrażeniu ,,organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia ,,środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia.

    Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie ,,środki masowego przekazu" (...media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

    W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) - ,,prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy).

    W świetle powyższej definicji oraz informacji wskazanych w zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca (organizator konkursu) nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku jedynie stwierdzono, że regulamin konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę został zamieszczony na stronie internetowej Wnioskodawcy.

    Nie wystarczające jest, jak wskazał Wnioskodawca, iż dla zastosowania zwolnienia wystarczające jest, że nagrody nie przekraczające 760 zł są zwolnione z podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

    Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana dotyczy konkursie z dziedziny sztuki i jej wartość nie przekracza jednorazowo kwoty 760 zł.

    W ocenie Ministra Finansów organizowany przez Wnioskodawcę konkurs można uznać za konkurs z dziedziny sztuki. Według Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwa Naukowego PWN, Warszawa 1996 r., sztuka to dziedzina ludzkiej działalności artystycznej, wyróżniona ze względu na związane z nią wartości estetyczne (zwłaszcza piękno). Z kolei, według Encyklopedii internetowej w INTERIA.PL, fotografia artystyczna to fotografia stanowiąca samodzielne dzieło sztuki.

    W świetle powyższego, wygrane w konkursie z dziedziny sztuki, pod warunkiem, że ich wartość nie przekracza jednorazowo kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

    Natomiast w sytuacji, gdy wartość przedmiotowych wygranych przekroczy kwotę 760 zł, uzyskany przychód podlega w całości opodatkowaniu stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. W tej sytuacji, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek:

    • poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej wygranej w konkursie, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1 ustawy,
    • sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR).

    Jednocześnie podkreślić należy, iż dokument dołączony przez Wnioskodawcę do przedmiotowego wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej zmiany interpretacji indywidualnej. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię.

    Mając powyższe na uwadze należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 września 2010 r. Nr IBPB II/1/415-573/10/ASz, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

    Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez organ upoważniony.

    POUCZENIE

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, zwanej dalej ,,ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY