Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Prezes Zarządu Spółki z o. o. z tytułu posiadanego kontraktu menedżerskiego, na podstawie którego zarządza Spółką, jest podatnikiem podatku od towarów i usług?

sygnatura: IPPP2/443-698/10-2/JW

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2010-12-16

słowa kluczowe:kontrakt menedżerski, podatnik, wynagrodzenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2010r. (data wpływu 16.09.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia z kontraktu menedżerskiego zawartego ze Spółką - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.09.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia z kontraktu menedżerskiego zawartego ze Spółką.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie wpisu do ewidencji Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie usług doradztwa i zarządzania.

W oparciu o zawartą w dniu 30 sierpnia 2010 r. umowę - kontrakt menedżerski, Wnioskodawca świadczy usługę zarządczą na rzecz Spółki Z. Spółka z o.o. z siedzibą w P. przy ul. O., jako Prezes jej zarządu, dalej nazywany; ,,Menedżer".

W ramach zawartej umowy, zakresem zarządzania Spółką objęte jest reprezentowanie Spółki oraz prowadzenie wszystkich spraw Spółki. Wszelkie czynności związane z zarządzaniem Spółką Menedżer wykonuje w imieniu i na rzecz Spółki. Z treści przedmiotowego kontraktu wynika, iż zarządzając Spółką Menedżer jest obowiązany:

  1. stosować się do przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, postanowień umowy Spółki oraz uchwał Zgromadzenia Wspólników i Rady Nadzorczej Spółki, uwzględniając również - w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów prawa - usytuowanie Spółki w Grupie Kapitałowej E. jako spółki zależnej od spółki: E. SA z siedzibą w G.,
  2. współdziałać z pozostałymi członkami Zarządu w trybie określonym w regulaminie Zarządu,
  3. współpracować z Radą Nadzorczą Spółki oraz działającymi w Spółce związkami zawodowymi,
  4. wypełniać misję Spółki, wynikającą z jej funkcjonowania w sferze energetyki,
  5. realizować przyjętą przez Spółkę strategię, konkretyzowaną w jej planach operacyjnych,
  6. zmierzać do osiągnięcia przez Spółkę dodatniego wyniku finansowego,
  7. chronić i umacniać markę Spółki.

Uchwałą Rady Nadzorczej Wnioskodawca został powołany na Prezesa Spółki na okres trzyletniej, wspólnej z innymi członkami zarządu kadencji. Umowę tą Wnioskodawca wykonuje w siedzibie Spółki (biurze Zarządu) z uwzględnieniem wyjazdów służbowych, w ramach czasowych jakie są niezbędne do sprawnego zarządzania Spółką. Menedżerowi przysługuje prawo do korzystania ze składników majątku Spółki za zryczałtowaną opłatą miesięczną.

W kontrakcie zapisano, iż Menedżerowi przysługuje wynagrodzenie, przy czym dodano, że wynagrodzenie zostanie zwiększone o należny od tego podatek VAT. Należności Menedżera są płatne na podstawie wystawionej faktury VAT.

Ponadto, Umowa zawiera uregulowanie dotyczące prawa do przerwy w wykonywaniu czynności z zakresu zarządzania Spółką w wymiarze 26 dni kalendarzowych w roku, bez utraty prawa do wynagrodzenia. Umowa nie zawiera wprost zapisów dotyczących odpowiedzialności wobec osób trzecich.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, iż umowę zawarto pod warunkiem zawieszającym, że w terminie do dnia 30 września 2010r. zostanie zawarta przez Menedżera umowa ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej, deliktowej, kontraktowej powstałej w związku z wykonywaniem czynności zarządzania Spółką na sumę ubezpieczenia nie niższą niż 1mln złotych, którą należy przedstawić Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Prezes Zarządu Spółki z o. o. z tytułu posiadanego kontraktu menedżerskiego, na podstawie którego zarządza Spółką na zasadach określonych powyżej, jest podatnikiem podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją przyjętą w doktrynie prawa, kontraktem menedżerskim jest umowa oparta na stosunku cywilnoprawnym, określonym w art. 750 Kodeksu Cywilnego. Z artykułu tego wynika, że do umów o wykonywanie usług, które nie są uregulowane w innych unormowaniach, stosuje się przepisy o zleceniu. Oznacza to, że kontrakt menedżerski jest podobny do umowy zlecenia, aczkolwiek pozostaje w obowiązujących przepisach umową nienazwaną.

W ocenie Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez menedżerów na podstawie kontraktów menedżerskich, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji - nie mogą być dokumentowane fakturami VAT. Faktury są dokumentami wystawianymi przez czynnych podatników VAT, dokumentującymi sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT (tj. odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów).

Zgodne z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej; ustawy o VAT) podatnikami VAT są osoby, które prowadzą działalność gospodarczą przy czym chodzi o działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

Ustawa definiuje pojęcie działalności gospodarczej zupełnie odrębnie i niezależnie od innych ustaw. W konsekwencji na gruncie ustawy o VAT, za podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą może być uznana osoba, która nie jest przedsiębiorcą (w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), ani nie uzyskuje przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o których mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie przepisy ustawy przewidują, że stosownie do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, czynnościami, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą są czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagradzania i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Brzmienie tego przepisu powoduje, że czynności wykonywane przez menedżerów na podstawie kontraktów menedżerskich nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (zawsze bowiem kontrakty menedżerskie tworzą stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich), a w konsekwencji - nie mogą być dokumentowane fakturami VAT (tak też traktuje czynności wykonywane przez menedżerów większość organów podatkowych - przykładowo postanowienie Naczelnika I Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 27 kwietnia 2006 r., PP/443-27-2/06 czy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim z dnia 17 lipca 2006 r., PP-443/10818/25/06).

Należy podkreślić, iż w katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wskazał, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionych wyżej przepisów prawa wynika, iż świadczenie usług przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do:

  1. warunków wykonywania usług,
  2. wynagradzania,
  3. odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych wyżej wymienionych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia.

Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Zgodnie z treścią art. 368 § 1 i § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. dalej: KSH) zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę, natomiast członek zarządu jest powoływany i odwoływany przez radę nadzorczą, chyba że statut spółki stanowi inaczej.

Ponadto, w myśl art. 370 § 1 wskazanej ustawy, członek zarządu może być w każdym czasie odwołany; nie pozbawia go to roszczeń ze stosunku pracy lub innego stosunku prawnego dotyczącego pełnienia funkcji członka zarządu. Brzmienie powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, że członka zarządu nie łączy ze spółką stosunek pracy, chyba że zostanie zawarta umowa o pracę z taką osobą, natomiast akt powołania na członka zarządu tworzy stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności, w konstrukcji prawnej zbliżony do umowy zlecenia.

Jednocześnie, z treści art. 372 § 1 KSH wynika, iż prawo członka zarządu do reprezentowania spółki dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych. Prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich (§ 2 tegoż artykułu). Czynności takie zawsze będą wywoływały skutek na zewnątrz, nawet gdyby dochodziło do ograniczeń. Oznacza to, iż w stosunkach zewnętrznych istnieje odpowiedzialność zlecającego za czynności wykonywane przez członka zarządu, natomiast w stosunkach wewnętrznych będzie rodziło odpowiedzialność odszkodowawczą osób działających wbrew ograniczeniom względem zlecającego.

Z przepisów Kodeksu Spółek Handlowych wynika, iż to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością a nie członkowie zarządu, ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania członków zarządu. Członkowie zarządu zgodnie z art. 293 § 1 KSH są odpowiedzialni jedynie wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, chyba że nie ponoszą winy. Wprawdzie przepisy art. 291 i 292 KSH przewidują odpowiedzialność członków zarządu wobec osób trzecich (solidarnie ze spółką), jednak nie dotyczą one czynności członków zarządu podejmowanych po utworzeniu spółki.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z treścią art. 483 § 1 KSH członek zarządu, rady nadzorczej oraz likwidator odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółki, chyba że nie ponosi winy. Z powyższego wynika, iż zarząd działa jako organ osoby prawnej, a nie podmiot od niej niezależny. W konsekwencji za działania członków zarządu wobec osób trzecich odpowiedzialność ponosi Spółka. Natomiast członek zarządu odpowiada wobec Spółki za szkodę wyrządzoną z jego winy. Jest to odpowiedzialność na zasadzie winy wyłącznie wobec spółki.

W oparciu o powyższe należy wskazać, iż za podatnika podatku od towarów i usług, nie uznaje się osoby, która tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami, korzystając wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji i infrastruktury podmiotu na rzecz którego będzie wykonywać czynności.

Tak więc pełnienie funkcji Prezesa zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością za wynagrodzeniem oraz określenie wysokości i warunków wypłaty tego wynagrodzenia na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, spełnia pierwszy i drugi warunek wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Trzeci warunek wynikający z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, także jest spełniony, albowiem zakres odpowiedzialności wynikający z przepisów Kodeksu Spółek Handlowych dotyczy odpowiedzialności wobec Spółki za szkodę wyrządzoną z winy członków zarządu. Jest to odpowiedzialność na zasadzie winy wyłącznie wobec Spółki. Za działania członków zarządu mające skutki wobec osób trzecich ponosi odpowiedzialność Spółka.

Reasumując stwierdzić należy, iż sprawowana przez Wnioskodawcę czynność Prezesa zarządu nie stanowi samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a Menedżer jako osoba pełniąca tę funkcję i uzyskująca z tego tytułu przychody nie jest uznawany w świetle art. 15 ustawy o VAT za podatnika tego podatku.

Otrzymywanie przychodów z tego rodzaju umowy (związanej z zarządzaniem Spółką), nawet jeśli umowa ta jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej, jest w szczególny sposób traktowane na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przychody z takiej umowy są bowiem traktowane jako ,,przychody z działalności wykonywanej osobiście" (także gdy kontrakt wykonywany jest w ramach działalności gospodarczej), co ma konsekwencje w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz sposobu rozliczania się z podatku dochodowego.

Oznacza to, że nawet jeśli Menedżer będzie wystawiać faktury za wykonywane na podstawie kontraktu menedżerskiego usługi, Spółka będzie obowiązana do pobierania i rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń netto otrzymywanych przez Menedżera.

Należy jeszcze zauważyć, że w wyroku z dnia 19 lipca 2007 r., K11/06, OTK-A 2007/7/81 Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca uznał przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy kwalifikujące przychody z działalności menedżerskiej (nawet wykonywanej przez przedsiębiorcę) do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, zostały uznane za zgodne z przepisami Konstytucji RP.

Wobec powyższego, czynności wykonywane przez Menedżera podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów Wnioskodawca stwierdza, iż z tytułu czynności wykonywanych przez Stronę na podstawie w/w kontraktu menedżerskiego jako Prezesa Zarządu Spółki Z. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT i w związku z tym Wnioskodawca nie może dokumentować tych czynności fakturami VAT, o których mowa w art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2. wyżej cytowanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Stosownie do treści art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Czynności realizowanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz realizowanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze na mocy art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podlegającą opodatkowaniu wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby je wykonujące są związane ze zlecającym ich wykonywanie więzami prawnymi tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługobiorcą, a usługodawcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie usług doradztwa i zarządzania. W oparciu o zawartą w dniu 30 sierpnia 2010r. umowę - kontrakt menedżerski, Wnioskodawca świadczy usługę zarządczą na rzecz Spółki, jako Prezes jej zarządu ,,Menedżer". W ramach zawartej umowy, zakresem zarządzania Spółką objęte jest reprezentowanie Spółki oraz prowadzenie wszystkich spraw Spółki. Wszelkie czynności związane z zarządzaniem Spółką Menedżer wykonuje w imieniu i na rzecz Spółki. Wnioskodawca został powołany na Prezesa Spółki Uchwałą Rady Nadzorczej na okres trzyletniej kadencji. Umowę tą Wnioskodawca wykonuje w siedzibie Spółki (biurze Zarządu) z uwzględnieniem wyjazdów służbowych, w ramach czasowych jakie są niezbędne do sprawnego zarządzania Spółką. Menedżerowi przysługuje prawo do korzystania ze składników majątku Spółki za zryczałtowaną opłatą miesięczną. W kontrakcie zapisano, iż Menedżerowi przysługuje wynagrodzenie przy czym dodano, że wynagrodzenie zostanie zwiększone o należny od tego podatek VAT. Należności Menedżera są płatne na podstawie wystawionej faktury VAT. Ponadto, umowa zawiera uregulowanie dotyczące prawa do przerwy w wykonywaniu czynności z zakresu zarządzania Spółką w wymiarze 26 dni kalendarzowych w roku, bez utraty prawa do wynagrodzenia. Umowa nie zawiera wprost zapisów dotyczących odpowiedzialności wobec osób trzecich. Jednakże w tej sytuacji zarząd działa jako organ osoby prawnej, a nie podmiot od niej niezależny i w konsekwencji za działania członków zarządu wobec osób trzecich odpowiedzialność ponosi Spółka.

Mając na uwadze powyższe oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że podpisany kontrakt menedżerski spowoduje powstanie stosunku prawnego posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy, w ramach którego zleceniobiorca (podatnik) związany będzie ze zlecającym wykonanie czynności (osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej) więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich. Stosunek prawny między zlecającym a wykonującym zlecenie wskazuje na cechy właściwe stosunkowi pracy, tj. obciąża zatrudniającego ryzykiem za wykonanie tych czynności, podporządkowuje wykonującego zlecenie co do warunków realizacji umówionych czynności oraz wynagrodzenia.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem występują przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, co oznacza, że zostały spełnione kryteria wyłączające świadczenie usług z czynności podlegających tej ustawie. Wobec tego Wnioskodawca z tytułu posiadanego kontraktu menedżerskiego nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług. Strona nie będzie zobowiązana otrzymanego wynagrodzenie dokumentować fakturą VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, iż zawarty przez Wnioskodawcę kontrakt menedżerski ze Spółką podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY