Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

czy zbiorcze wprowadzenie utargów - opłat pobieranych od osób fizycznych na kasę fiskalną nie narusza zasad ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych?

sygnatura: 1463/WV/4407/1/18/98/05/MP

autor: Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu

data: 2005-08-09

słowa kluczowe:kasa, kasa rejestrująca

Decyzja

Na podstawie art. 233 § 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) ), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25.05.2005r. Zakładu ....... na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 18.05.2005r. Znak: 1425/021/443/22/05/IW dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego utrzymuje w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE.

Pismem z dnia 21 marca 2005r. Zakład ....wystąpił w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zakład pobiera opłaty od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Opłaty te zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają rejestracji na kasie fiskalnej. Miejsca poboru tych opłat to stałe targowiska oraz miejsca zorganizowane pod potrzebę lokalnych imprez i uroczystości organizowanych przez miasto. Zakład obsługuje także parkingi samochodowe zorganizowane podczas pokazów lotniczych oraz miejsca przeznaczone pod handel na dzień 1 listopada. Zakład wskazuje, iż nie ma problemów z pobieraniem opłaty rezerwacyjnej, którą każdy handlujący płaci w siedzibie zakładu, gdzie zainstalowana jest kasa fiskalna, natomiast problem jest w pobieraniu opłat dziennych. Wysokość dziennych opłat wynosi od 1 zł do 3 zł i mało realny jest wymóg , aby klienci opłacali te kwoty w siedzibie. Czynności poboru opłat wykonywane są przez 5 pracowników , którzy oprócz opłat na rzecz zakładu pobierają opłatę targową na podstawie uchwały Rady Miejskiej i jest przychodem Gminy. Organizacja parkingów podczas pokazów lotniczych wymaga zaangażowania 30 inkasentów , co oznacza potrzebę zakupu 30 kas, które używane by były raz na dwa lata, podczas pokazów lotniczych.
Z uwagi na warunki jakie panują podczas wszystkich opłat od osób fizycznych, bo czy to są opłaty pobierane na targowiskach, czy podczas handlu akcesoriami cmentarnymi w dniu 1 listopada czy opłaty za parkowanie pojazdów na parkingach podczas imprezy Air Show- za każdym razem jest to sprzedaż "pod gołym niebem" w warunkach ogromnego nagromadzenia ludzi i w zmiennych warunkach atmosferycznych. Zakład wskazuje, iż wprowadził procedurę poboru opłat na podstawie druków ścisłego zarachowania. Wszystkie opłaty pobierane od osób fizycznych podlegają rejestracji na kasie fiskalnej. Zakład dokonuje ich rejestracji na kasie fiskalnej zainstalowanej w siedzibie zakładu , wprowadzając zbiorcze utargi za podstawie wpłat inkasentów, którzy w ten sposób rozliczają się również z wcześniejszego pobrania druków ścisłego zarachowania.
Zapytanie zakładu jest, czy taka procedura nie narusza zasad ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych obrotu na rzecz osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 18.05.2005r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, powołując się na art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych , którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.
Zdaniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących należy prowadzić w każdym punkcie sprzedaży .
Za nie zgodne z przepisami podatku VAT uznał rejestrowanie za pomocą kasy zbiorczych utargów na jednej kasie fiskalnej w przypadku gdy sprzedaż prowadzona jest w wielu miejscach.
Na przedmiotowe postanowienie Zakład ......złożył zażalenie.
Wskazuje, że interpretacja Urzędu sprowadza się w zasadzie do zacytowania przepisów rozporządzenia , bez odniesienia się do istotnego i specyficznego stanu faktycznego prowadzonej przez podatnika działalności.
W sytuacji imprez i uroczystości masowych , jak pokazy AIR SHOW, spodziewana wizyta Papieża Benedykta XVI, jarmarki świąteczne , okolicznościowe parkingi nie jest możliwe lokalizowanie kas stacjonarnych. Zdaniem Zakładu niewykonalne jest przy tak dużej liczebności ludzi korzystających wówczas z parkingów jest również czasochłonne indywidualne ewidencjonowanie w kasie jak również wydawanie im paragonów. Choćby ze względu na konieczność zapewnienia płynnego ruchu pojazdów i bezpieczeństwa gromadzących się osób. Zakład ponadto podnosi, iż w sytuacji gdy inkasenci pobierający na imprezach masowych opłaty nie są pracownikami stałymi , lecz angażowanymi w liczbie od kilkunastu do kilkudziesięciu pod wielkim znakiem zapytania wydaje się prawidłowość ewidencjonowania, wobec braku realnej możliwości dozoru w warunkach tłumu.Zakład ......podnosi, że Urząd Skarbowy nie wziął pod uwagę i nie rozważył powyższych okoliczności. Analiza tych okoliczności zdaniem Zakładu powinna prowadzić do zmiany interpretacji , o co wnosi strona.

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje:

Obowiązki podatników podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych określone zostały w przepisie art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm).
Stosownie do wym. wyżej przepisu podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sposób ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących unormowany został w § 5 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników. (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.).
Zgodnie z wymienionym przepisem rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Odnosząc się do zarzutów zawartych w złożonym zażaleniu na postanowienie o interpretacji przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż bez znaczenia dla oceny poprawności stanowiska Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu zawartego w przedmiotowym postanowieniu , pozostają okoliczności podnoszone zarówno we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji , co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego jak i w przedmiotowym zażaleniu dotyczące trudności związanych z ewidencjonowaniem obrotu z tytułu dokonywanej sprzedaży. Analiza przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników wskazuje jednoznacznie, iż podatnicy obowiązani są do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i nie zawiera w tym względzie żadnych wyłączeń.
Obowiązek rejestracji każdej dokonanej sprzedaży dotyczy wszystkich podatników zobowiązanych do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy. Trudności techniczne związane ze stosowaniem obowiązku rejestracji obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie mają wpływu na treść rozstrzygnięcia zawartego w przedmiotowym postanowieniu.
Wysnuwany przez Stronę zarzut niedostatecznego uzasadnienia zaskarżonego postanowienia w części dotyczącej odniesienia się, co do specyficznego stanu faktycznego prowadzonej przez podatnika działalności pozostaje bez wpływu na wynik rozstrzygnięcia. Zarzut ten, przy prawidłowym merytorycznym rozstrzygnięciu przedmiotowej sprawy , nie jest jednak podstawą do zmiany czy uchylenia zaskarżonego postanowienia. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawierać winna ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Zaskarżone postanowienie zawiera wyżej wymienione elementy w tym w szczególności ocenę prawną stanowiska pytającego, tj. stwierdzenie iż jest ono nieprawidłowe z przytoczeniem przepisów prawa, które były podstawą do dokonania takiej oceny przez Naczelnika Urzędu.Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie orzekł jak w sentencji.Postanowienie niniejsze jest ostateczne w toku postępowania administracyjnego.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY