Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Zapytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz gminy.

sygnatura: PP I 443/763/05/AW

autor: Izba Skarbowa we Wrocławiu

data: 2005-08-29

słowa kluczowe:gmina, jednostka samorządu terytorialnego, zakład budżetowy

DECYZJA
Na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy z dnia 18.05.2005 r. nr PP/443/1/6/05, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i uznaje, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
W dniu 23.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy wpłynął wniosek o interpretację przepisów dotyczący zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz Gminy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie zakładu budżetowego. Oprócz zadań statutowych Zakład świadczy również na rzecz Gminy różnego rodzaju usługi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i na zlecenie, np.:
- zarządzanie lokalami użytkowymi, garażami, terenami,
- usługi konserwacyjne oświetlenia ulicznego,
- remont chodników na terenie miasta,
- remont nawierzchni,
- wyrównanie drogi gminnej,
- remont nawierzchni masą asfaltową na zimno,
- wyrównanie placu przed szkołą,
- naprawa drogi gminnej,
- ustawienie dodatkowych znaków drogowych i zamontowanie progów zwalniających,
- koszenie trawników, żywopłotów, sprzątanie terenów zielonych, obsługa fontanny,
- koszenie poboczy dróg gminnych,
- redukcyjno-pielęgnacyjne cięcie koron drzew,
- wygrabianie liści i śmieci z żywopłotów, sprzątanie terenów zielonych, rozkopcowanie i przycięcie róż wiosną, zasilanie nawozem mineralnym, pielenie żywopłotów na terenie miasta i parku, nasadzenie kwiatów sezonowych, obcinanie krzewów,
- naprawa wiaty przystankowej,
- wykonanie i zamontowanie ławki na przystanku PKS,
- ustawienie znaków drogowych,
- wyznaczenie postoju TAXI przed budynkiem PKP,
- ustawienie choinki i ściągnięcie reklam świetlnych,
- inne usługi na podstawie zlecenia.
W ocenie podatnika wymienione powyżej usługi korzystają ze zwolnienia na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. (Dz. U Nr 145, poz. 1541) zmieniającego § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97. poz. 970 ze zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko podatnika za prawidłowe.
Organ II instancji stwierdza, że postępowanie w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, prowadzone w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, charakteryzuje się m. in. tym, ich organ udzielający odpowiedzi ograniczony jest zakresem pytania Podatnika i zgodnie z art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej dokonuje oceny prawnej stanowiska pytającego. Dlatego też należy stwierdzić, iż będące przedmiotem postępowania postanowienie zawiera - w swojej sentencji - nieprawidłowe rozstrzygnięcie.
Zakład w piśmie z 22 lutego 2005 r. stwierdza, że wymienione w nim czynności wykonuje jako jednostka organizacyjna gminy (zakład budżetowy) na jej rzecz. Art. 9 ust. 1 ustawy z dni 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) przewiduje, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowa zatem jest właściwym instrumentem, za pomocą którego następuje powierzenie wykonania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom, nie zaś własnej jednostce organizacyjnej. Relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą. Jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez jednostkę macierzystą czyli gminę zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Podkreślić należy, że powierzenie zakładowi budżetowemu konkretnych zadań przez gminę (innych niż określone statutem), nie tworzy - z punktu widzenia opodatkowania - sytuacji odmiennej od tej, gdy zakład wykonuje zadania statutowe.
Opodatkowaniu zatem podlegać mogą wyłącznie te czynności, które są wykonywane przez jednostki budżetowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek na rzecz osób trzecich.
Wobec powyższego zaistniała konieczność zmiany przedmiotowego postanowienia organu I instancji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY