Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Zapytanie dotyczy możliwości pomniejszenia obrotu i kwot podatku należnego sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej bez przedstawienia przez nabywcę paragonu.

sygnatura: PP/443/1/134/05

autor: Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze

data: 2005-08-31

słowa kluczowe:kasa rejestrująca, korekta podatku, obrót, paragony, reklamacje, zwrot towarów

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa
(j.t. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 05.07.2005 r. z datą wpływu 07.07.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości pomniejszenia obrotu i kwot podatku należnego sprzedaży zaewidencjonowanej przy pomocy kasy rejestrującej bez przedstawienia przez nabywcę paragonu, wg stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 14.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 29.06.2005 r. tutejszy organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, które zostały uzupełnione w dniu 07.07.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cyt. ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny oraz stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w opisanej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dotychczas sprzedawca uwzględniał reklamacje towarów po okazaniu paragonu z kasy fiskalnej będącego potwierdzeniem zakupu tego towaru. Na podstawie paragonu sprzedawca dokonywał korekty obrotu i podatku należnego. Jednakże wystąpiła sytuacja, w której klient zgłosił sprzedawcy reklamację towaru, okazując tylko dokument naprawy reklamowanego towaru w ramach wcześniejszej reklamacji, nie posiadając paragonu z kasy fiskalnej.

Zdaniem podatniczki brak paragonu nie daje podstawy dokonania korekty - pomniejszenia obrotu i podatku należnego.

Ocena prawna stanowiska pytającego.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zasady prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących określono w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948).
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 podatnicy są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży i dokonania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego oraz do wydania oryginału paragonu nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Podstawą opodatkowania jest obrót w rozumieniu całości świadczenia należnego od nabywcy pomniejszonego o kwotę należnego podatku.

Kasy rejestrujące po wydrukowaniu paragonu uniemożliwiają dokonanie korekty danych zawartych w pamięci fiskalnej kasy. Obowiązujące przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie określają jednoznacznie sposobu dokonania korekty obrotu i kwot podatku należnego, które zostały zaewidencjonowane przy użyciu kasy. Okoliczności te nie skutkują jednak brakiem możliwości korekty obrotu lub kwot podatku należnego, jeżeli możliwe jest wykazanie, że obrót z danej transakcji był inny niż kwota figurująca na paragonie.

Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi główny dowód określenia ich wysokości. Natomiast oryginał paragonu jest głównym dowodem na to, iż doszło do zwrotu towaru, tj. rzeczywistej korekty tej sprzedaży. Jednakże oryginał paragonu nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości.

W opisanej sytuacji kupujący dokonał ponownej reklamacji towaru zakupionego w sklepie, przy czym nie zwrócił paragonu. Towar ten został sprzedany co ma potwierdzenie w taśmie kontrolnej sprzedaży. Jednocześnie podatnik przyjął zgłoszenie reklamacji, a nabywca dostarczył dokument naprawy tego towaru w ramach pierwszej reklamacji. Podatnik uznał zatem za udowodnione twierdzenie o nabyciu towaru.

Wobec powyższego w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze inne dokumenty potwierdzające wcześniej zrealizowaną transakcję oraz fakt uznania reklamacji powodującej zwrot towarów daje prawo do skorygowania kwot obrotu i podatku należnego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY