Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Dotyczyło sposobu potwierdzania przez urząd celny wyjścia wywóz towarów niewspólnotowych z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

sygnatura: ZP2-449/I/7/05

autor: Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu

data: 2005-07-27

słowa kluczowe:właściwość rzeczowa

Na podstawie art. 14b paragraf 5 pkt 2 i art. 207 w związku z art. 15 paragraf 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) z urzędu uchylam postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego , w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do art. 14b paragraf 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a paragraf 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.

Zgodnie z art. 14a paragraf 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14 paragraf 4 ustawy Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 15 paragraf 1 i 2 ustawy organy podatkowe przestrzegają swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, która jest ustalana z uwzględnieniem zakresu zadań i terytorialnego zasięgu działania organów podatkowych, określonych na podstawie odrębnych przepisów. W myśl przepisu art. 16 ustawy Ordynacja podatkowa właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania.

Z przepisu art. 5 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) do zakresu działania naczelników urzędów skarbowych należy:- ustalanie lub określanie podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem podatków i należności budżetowych, których ustalanie lub określanie i pobór należy do innych organów,- rejestrowanie podatników oraz przyjmowanie deklaracji podatkowych,- wykonywanie kontroli podatkowej,- podział i przekazywanie na zasadach określonych w odrębnych przepisach dochodów budżetowych między budżetem państwa i budżetami gmin,- wykonywanie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych,- współpraca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych,- wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.

W posatnowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego wypowiedział się co do obowiązku rejestracji w systemie komputerowym (NCTS) jednej z procedur celnych - tranzytu. Z wyżej opisanego zakresu działania naczelników urzędów skarbowych nie wynika, aby kwestie procedur celnych były w ich kompetencji rzeczowej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzam, iż w/w postanowienie rażąco naruszyło przepis art. 15 paragraf 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stąd w myśl art. 14 b paragraf 5 pkt 2 w/w ustawy istnieje konieczność uchylenia przedmiotowego postanowienia z urzędu.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY