Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Gmina w przedstawionym stanie faktycznym, nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie inwestycji?

sygnatura: IBPP2/443-944/08/JJ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:gmina, odliczenia, odliczenie podatku od towarów i usług, przekazanie nieodpłatne

Wniosek ORD-IN: [ 2518 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy G. przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008r. (data wpływu 8 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2008r. (data wpływu 12 grudnia 2008r.), pismem z dnia 24 grudnia 2008r. (data wpływu 24 grudnia 2008r.) oraz pismem z dnia 29 grudnia 2008r. (data wpływu 29 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie trwania inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie trwania inwestycji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2008r. (data wpływu 12 grudnia 2008r.), pismem z dnia 24 grudnia 2008r. (data wpływu 24 grudnia 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 grudnia 2008r. znak: IBPP2/443-944/08/JJ oraz pismem z dnia 29 grudnia 2008r. (data wpływu 29 grudnia 2008r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013 na realizację projektu ,,Budowa Kąpieliska Gminnego w G.". Zadanie to stanowi realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji projektu zakupione zostaną towary i usługi oraz wyposażenie obiektu będące opodatkowane podatkiem VAT. Po zakończeniu i sfinansowaniu przez Gminę G. ww. inwestycji, Gmina będzie użytkownikiem powstałej ,,Budowy Kąpieliska Gminnego w G.". Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie w całości finansowany przez Gminę, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej. W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, opodatkowane będą podatkiem VAT. Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT. Według Gminy mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie miała ona możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie realizacji inwestycji w towarach i usługach od podatku VAT należnego.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 12 grudnia 2008r.) Wnioskodawca wskazał, że po zakończeniu inwestycji ,,Budowa kąpieliska gminnego w G." będzie pobierał opłaty za wstęp na kąpielisko, jednakże będą one zwolnione z podatku VAT, ze względu na to, iż są to usługi związane z rekreacją i sportem /Wykaz usług zwolnionych od podatku - symbol PKWiU ex 92/. Natomiast w piśmie z dnia 24 grudnia 2008r. Wnioskodawca wskazał, że kąpielisko gminne wraz z zapleczem ma służyć społeczności gminy do celów rekreacyjnych, a gmina nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu używania tego obiektu. Wskazując jednocześnie symbol PKWiU 92.72.

Pismem z dnia 29 grudnia 2008r. Wnioskodawca poinformował tut. organ, iż uległ zmianie stan faktyczny wskazany we wniosku pierwotnym z dnia 1 października 2008r., a mianowicie: inwestycję o nazwie ,,Budowa kąpieliska gminnego", po jej zakończeniu Wnioskodawca planuje przekazać nieodpłatnie podległej jednostce, tj. zakładowi budżetowemu - Zakładowi Mienia Komunalnego. Ww. jednostka będzie pobierała wszelkie pożytki z tytułu administrowania obiektem i dokonywała rozliczeń z urzędem skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina G. w przedstawionym stanie faktycznym, nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie miała ona możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie realizacji inwestycji towarach i usługach od podatku VAT należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. organ zauważa, iż w związku z dokonanymi przez Wnioskodawcę zmianami okoliczności przedstawionych we wniosku, dla celów niniejszej interpretacji przyjęto stan sprawy wskazany przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 29 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zauważa się, iż kwestię powyższego zwolnienia od podatku, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., regulował § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie a art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie prawa publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm. ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013 na realizację projektu ,,Budowa Kąpieliska Gminnego w G.". Zadanie to stanowi realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie w całości finansowany przez Gminę, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej. Po zakończeniu inwestycji o nazwie ,,Budowa kąpieliska gminnego", Wnioskodawca planuje przekazać nieodpłatnie podległej jednostce, tj. zakładowi budżetowemu - Zakładowi Mienia Komunalnego. Ww. jednostka będzie pobierała wszelkie pożytki z tytułu administrowania obiektem i dokonywała rozliczeń z urzędem skarbowym.

W świetle powyższego wybudowanie kąpieliska gminnego i późniejsze jego bezpłatne przekazanie podległej jednostce tj. zakładowi budżetowemu, związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne przekazanie wybudowanego kąpieliska gminnego będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (zadanie to stanowi realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność nieodpłatnego przekazania wybudowanego kąpieliska gminnego, w okolicznościach wskazanych we wniosku, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (Gmina po zakończeniu inwestycji ,,Budowa Kąpieliska Gminnego w G." planuje przekazać go nieodpłatnie podległej jednostce tj. zakładowi budżetowemu), Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji. W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, iż przekazanie nieodpłatnie kąpieliska gminnego jednostce budżetowej będzie wykorzystywane przez ten podmiot do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jednostka budżetowa Gminy jest odrębnym od Gminy podatnikiem.

Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowej inwestycji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Nadmienia się, iż niniejsza interpretacja traci swą ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY