Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Możliwość obniżenia podatku VAT w przypadku użyczenia wybudowanego mienia.

sygnatura: ITPP3/443-247/08/JK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:gmina, jednostka samorządu terytorialnego, obniżenie podatku należnego, zadania publiczne

Wniosek ORD-IN: [ 763 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizacji przedsięwzięcia pod nazwą ,,Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków" w przypadku użyczenia wybudowanych obiektów i instalacji Zakładowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizacji przedsięwzięcia pod nazwą ,,Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków" w przypadku użyczenia wybudowanych obiektów i instalacji Zakładowi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje przedsięwzięcie pod nazwą ,,Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków". Po zakończeniu inwestycji wybudowane obiekty i instalacje będą stanowiły własność Gminy, ale użytkowane nieodpłatnie przez Zakład na podstawie umowy użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki związana z rozbudową i modernizacją oczyszczalni ścieków w uprawniają Gminę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, od których podatek naliczony może zostać odliczony od podatku należnego. Podatek naliczony podlega odliczeniu, gdy towary i usługi, z których nabyciem został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni, a tym samym bezsporny. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, gmina nie przewiduje odpłatnego udostępniania składników majątkowych powstałych w wyniku realizacji inwestycji. Faktyczny użytkownik majątku użyczonego przez gminę nie będzie go wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych w imieniu gminy. Tym samym gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia, zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY