Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Wykładni pojęcia ,,zorganizowana część przedsiębiorstwa."

sygnatura: IBPBI/1/415-940/10/AB

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2010-12-21

słowa kluczowe:aport, zorganizowana część przedsiębiorstwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura 24 września 2010r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania za ,,zorganizowaną część przedsiębiorstwa" wskazanych we wniosku składników majątkowych i niemajątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania za ,,zorganizowaną część przedsiębiorstwa" wskazanych we wniosku składników majątkowych i niemajątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 listopada 2010 r. Znak: IBPP3/443-717/10/AB, IBPBI/1/415-940/10/AB, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 15 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod własną firmą i zamierza wnieść aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowoutworzonej spółki komandytowej, do której przystąpi jako komandytariusz. Przedmiotem aportu będą wszystkie składniki konieczne do realizacji działalności produkcyjnej w sektorze zamówień publicznych, wykonywanej dotychczas w działalności osoby fizycznej, tj. maszyny i urządzenia, środki transportu, wartości niematerialne i prawne, zapasy, zobowiązania, jak również wiedza z zakresu know-how oraz listy referencyjne potwierdzające doświadczenie w branży oraz certyfikat jakości ISO.

Przedmiotem aportu nie będą jednak nieruchomości, w których będzie odbywała się produkcja i mieściła siedziba nowej spółki. Nieruchomości pozostaną w rękach osoby fizycznej, która na zasadach długoletniej umowy, wynajmie te nieruchomości spółce komandytowej. Wszyscy pracownicy administracyjni i fizyczni związani z działalnością produkcyjno-handlową przejdą na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy do nowoutworzonej spółki. Po rozpoczęciu działalności produkcyjno-handlowej przez spółkę komandytową, Wnioskodawca nie będzie już prowadził działalności w sferze produkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane składniki, będące w przyszłości przedmiotem aportu, w którym nie uwzględniono nieruchomości, wypełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany zespół składników wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. akt prawny definiuje ,,zorganizowaną część przedsiębiorstwa" jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Ogół składników, które w przyszłości będą przedmiotem aportu, tj. maszyny i urządzenia, środki transportu, wartości niematerialne i prawne, zapasy, zobowiązania, jak również wiedza z zakresu know-how oraz listy referencyjne potwierdzające doświadczenie w branży i certyfikat jakości ISO, z pewnością są w stanie zapewnić sprawne funkcjonowanie procesów gospodarczych, gdyż całość obecnie funkcjonuje w ramach dotychczasowej działalności gospodarczej osoby fizycznej. Spółka zamierza również przejąć pracowników, na podstawie art. 231 kodeksu pracy związanych z działalnością produkcyjno-handlową. Ich doświadczenie w branży jest dopełnieniem zachowania właściwej struktury organizacyjnej w nowym podmiocie, zapewniając poprawny przebieg zdarzeń w nowym przedsiębiorstwie.

Zdaniem Wnioskodawcy, pominięcie nieruchomości w przedmiocie aportu nie wpłynie na samodzielność funkcjonowania pozostałych, wniesionych aportem składników. Nieruchomości zapewniające powierzchnie produkcyjne i biurowe nadal będą spełniać swoją funkcję w niezmienionym zakresie. Zmieni się jedynie ich status prawny. Nowy podmiot nie będzie właścicielem nieruchomości, a jedynie użytkownikiem na podstawie długoterminowego najmu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), pojęcie ,,zorganizowana część przedsiębiorstwa" oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Przy czym organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po ,,wyprowadzeniu" w jakikolwiek sposób zespołu składników materialnych i niematerialnych z tego przedsiębiorstwa.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza wnieść aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowoutworzonej spółki komandytowej, do której przystąpi jako komandytariusz. Przedmiotem aportu będą wszystkie składniki konieczne do realizacji działalności produkcyjnej w sektorze zamówień publicznych, wykonywanej dotychczas w działalności osoby fizycznej, tj. maszyny i urządzenia, środki transportu, wartości niematerialne i prawne, zapasy, zobowiązania, jak również wiedza z zakresu know-how oraz listy referencyjne potwierdzające doświadczenie w branży oraz certyfikat jakości ISO. Przedmiotem aportu nie będą jednak nieruchomości, w których będzie odbywała się produkcja i mieściła siedziba nowej spółki. Nieruchomości pozostaną w rękach osoby fizycznej, która na zasadach długoletniej umowy, wynajmie te nieruchomości spółce komandytowej.

Wyłączenie ze składników majątkowych wnoszonych w formie aportu do spółki komandytowej nieruchomości, nie uniemożliwia przyjęcia, że dojdzie do wniesienia jako aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 5a pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem spółka komandytowa, na podstawie długoletniej umowy najmu będzie uprawniona do korzystania z nieruchomości w których będzie odbywała się produkcja i mieściła siedziba nowej spółki.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez składniki majątkowe przesłanek zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest przepis prawa.

Jeżeli zatem składniki przedsiębiorstwa wnoszonego aportem do spółki komandytowej posiadają w istocie cechy wymienione w art. 5a pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to mieścić się będą w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej tym przepisem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY