Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS

sygnatura: IPPP3/443-1261/11-2/KB

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2011-12-15

słowa kluczowe:dokument elektroniczny, podatek akcyzowy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych, zawieszenie poboru akcyzy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2011 r. (data wpływu 19.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu19.09.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa magazynowane i przemieszczane przez Spółkę są wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, że magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczanie tych wyrobów w powyższej procedurze może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym i pomiędzy składami podatkowymi, prowadzone przez Spółkę bazy paliw posiadają status składów podatkowych. Spółka przemieszcza również wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych Spółka dokonuje transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Są to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Od 1 stycznia 2011 r., w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy państwami członkowskimi, obowiązkowe jest stosowanie Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL z użyciem elektronicznych komunikatów e-AD. Od 1 stycznia 2012 r. powyższy system będzie również obowiązkowy w przypadku przemieszczeń krajowych (obecnie w takich przypadkach jest on stosowany fakultatywnie). W przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych, Spółka przesyła do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymuje z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym.

Po otrzymaniu e-AD, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę, a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania przez Spółkę z Systemu raportu odbioru lub raportu wywozu. W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów (na przykład ze względu na brak kompatybilności systemu ECS i EMCS w sytuacji eksportu i otrzymania raportu wywozu) zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez pracowników urzędu celnego. Wówczas Spółka otrzymuje komunikat IE-905.

W związku z technicznym skomplikowaniem systemu EMCS, Spółka ma wątpliwości związane z tym czy dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z dopełnieniem wszystkich obowiązków związanych z wykorzystywaniem Systemu EMCS powoduje jednocześnie, iż Spółka nie narusza warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy poszczególne obowiązki związane z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu zostają prawidłowo wykonane, a Spółka otrzymała jeden z raportów, o których mowa w art. 41 ust. 5, Spółka spełniała obowiązki wynikające z przepisów ustawy akcyzowej dotyczące warunków stosowania powyższej procedury, wobec czego obowiązek podatkowy wobec Spółki wygasa, a zobowiązanie podatkowe nie powstaje.

Wynika to przede wszystkim z faktu, iż instytucja procedury zawieszenia poboru akcyzy uregulowana w ustawie o podatku akcyzowym od momentu implementacji do polskiego systemu prawnego Systemu EMCS jest z nim ściśle skorelowana. Wykonywanie poszczególnych elementów (wysyłka projektu e-AD, odbiór e-AD, transport wyrobów z wydrukiem e-AD) związanych z prawidłowym przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu EMCS implikuje zgodność stosowania procedury zawieszenia z przepisami ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt b ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego (art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej).

Systemem jest natomiast krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24) (art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy akcyzowej), czyli właśnie system EMCS.

System EMCS (Excise Movement and Control System) został stworzony, w ramach projektu prowadzonego przez Komisję Europejską. System ma swoje umocowanie w przepisach wspólnotowych tj. w Dyrektywie Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Nowa Dyrektywa Horyzontalna) oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania Nowej Dyrektywy Horyzontalnej. System jest wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych (wyrobów energetycznych -- m.in. paliw) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego). System używany jest do przemieszczania wyrobów akcyzowych pomiędzy podmiotami znajdującymi się w rożnych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w obrocie krajowym. EMCS posługuje się komunikatem elektronicznym e-AD, który zastępuje administracyjny dokument towarzyszący w formie papierowej.

Stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych, Spółka jest zobowiązana do spełnienia obowiązków wynikających z przepisów akcyzowych związanych z wykorzystaniem Systemu. Do obowiązków tych, a zarazem warunków stosowania procedury należą na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W przypadku, gdy Spółka spełni wskazane warunki to w stosunku do przemieszczanych wyrobów nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy (okoliczność ta ma miejsce z chwilą otrzymania przez Spółkę raportu odbioru (wywozu) albo dokumentu zastępującego raport odbioru (wywozu) -- art. 41 ust. 5 ustawy akcyzowej) tj. w tym przypadku komunikatu IE905 Sytuacja taka ma miejsce na przykład wtedy gdy systemy informatyczne różnych państw UE nie współdziałają ze sobą prawidłowo. Wtedy konieczne jest manualne zamknięcie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wiąże się również z koniecznością wypełnienia obowiązków związanych z implementacją Systemu (które stanowią jednocześnie warunki procedury). Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po przesłaniu przez Spółkę do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD z nadanym numerem referencyjnym sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie (art. 41a ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej).

Przed dokonaniem wysyłki, w przypadku gdy projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do Spółki do podmiotu odbierającego w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju albo właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu odbierającego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jeżeli projekt e-AD zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu wysyłającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach (art. 41b ustawy akcyzowej). Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD do Spółki, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym.

Zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy akcyzowej Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD.

Po przemieszczeniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do Spółki w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy System otrzymuje od właściwych dla podmiotu odbierającego władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej raport odbioru, który następnie jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu wysyłającego (Spółka). Zgodnie z art. 41e ust. 4 ustawy akcyzowej, jeżeli projekt raportu odbioru sporządzony przez właściwego naczelnika urzędu celnego zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu odbierającego albo do właściwego naczelnika urzędu celnego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach.

Na podstawie art. 41e ust. 7 ustawy akcyzowej w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym. W przypadku braku raportu odbioru, zamknięcie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do danego przemieszczenia jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać. W takiej sytuacji, organ celny generuje w systemie komunikat IE 905, potwierdzający zakończenie przemieszczenia.

W ocenie Spółki, całokształt przywołanych regulacji oraz przebieg stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS w przypadku Spółki prowadzi do wniosku, że jeśli obowiązki związane z jego stosowaniem są prawidłowo wykonane, nie dochodzi do naruszenia warunków powyższej procedury, wobec czego wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wygaśnie po otrzymaniu raportu odbioru/raportu wywozu (komunikatu IE 818) komunikatu IE905.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ,,akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12, 15, 15a i 26 ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
  • System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

W myśl art. 40 ust. 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

  1. wyroby akcyzowe są:
    1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
    2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
    3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

Stosownie do art. 40 ust. 2 procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

  1. ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;
  2. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;
  3. w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do urzędu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  4. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  5. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  6. ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu
- w części objętej potwierdzeniem.

W myśl art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Natomiast, zgodnie z ust. 2, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą:

  1. odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;
  2. wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3-5, pkt 10 lit. d i pkt 11 lit. d i e.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. (ust. 3)

W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zarejestrowany wysyłający przesyła do Systemu projekt e-AD przed dopuszczeniem do obrotu wyrobów akcyzowych, których e-AD dotyczy. (ust. 4)

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD. (ust. 5)

Stosownie do art. 41b ust. 1 ustawy jeżeli projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego oraz do:

  1. podmiotu odbierającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu odbierającego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu dokonywanego przez urząd celny wyprowadzenia znajdujący się w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 41e ust. 2 ustawy podmiot odbierający przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

  1. przeprowadzeniu kontroli odebranych wyrobów akcyzowych albo
  2. odbiorze wyrobów akcyzowych, w przypadku nieotrzymania, do momentu odbioru tych wyrobów, informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli odebranych wyrobów akcyzowych
- nie później jednak niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zakończenia przemieszczania.

Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do:

  1. podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego. (ust. 3)

Jeżeli projekt raportu odbioru albo projekt raportu wywozu sporządzony przez właściwego naczelnika urzędu celnego zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu odbierającego albo do właściwego naczelnika urzędu celnego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach. (ust. 4)

W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych przez urząd celny wyprowadzenia znajdujący się na terytorium kraju w Systemie jest tworzony raport wywozu na podstawie informacji uzyskanej z elektronicznego systemu obsługi eksportu, potwierdzającej wyjście wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. Raport wywozu po sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości danych w nim zawartych jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu wysyłającego albo do właściwych dla podmiotu wysyłającego władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej. (ust. 5)

W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu dokonywanego przez terytorium państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy System otrzymuje od właściwych dla podmiotu odbierającego władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej raport odbioru albo raport wywozu, który następnie jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu wysyłającego. (ust. 6)

W momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym. (ust. 7)

W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać. (ust. 8)

Podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 dostarcza do właściwego naczelnika urzędu celnego dokument zastępujący raport odbioru wraz ze świadectwem zwolnienia w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania. Właściwy naczelnik urzędu celnego niezwłocznie wprowadza raport odbioru do Systemu w imieniu tego podmiotu. (ust. 9)

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka prowadzi bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa magazynowane i przemieszczane przez Spółkę są wyrobami akcyzowymi. Prowadzone przez Spółkę bazy paliw posiadają status składów podatkowych. Spółka przemieszcza również wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych Spółka dokonuje transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Są to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport. W przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych, Spółka przesyła do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymuje z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym. Po otrzymaniu e-AD, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę, a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania przez Spółkę z Systemu raportu odbioru lub raportu wywozu. W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów (na przykład ze względu na brak kompatybilności systemu ECS i EMCS w sytuacji eksportu i otrzymania raportu wywozu) zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez pracowników urzędu celnego. Wówczas Spółka otrzymuje komunikat IE905.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905 oznacza, że procedura zwieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że z chwilą otrzymania przez Spółkę komunikatu IE818 (raportu odbioru), w części objętej potwierdzeniem, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, w myśl art. 41 ust. 5 ustawy. W konsekwencji, stosownie do art. 41e ust.7 ustawy, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.

Odnośnie natomiast sytuacji, w której organ celny dokonuje manualnego zamknięcia przemieszczenia w Systemie Spółka otrzymuje komunikat IE905, który potwierdza zakończenie przemieszczenia. Z chwilą otrzymania ww. potwierdzenia, w części nim objętej, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy. Przy czym należy zaznaczyć, że w tym momencie nie zostanie zwolnione zabezpieczenie akcyzowe, bowiem zgodnie z art. 41e ust. 8 ustawy, w przypadku braku raportu odbioru, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki, w części objętej potwierdzeniami, nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY