Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki polegające na wsparciu informatycznym w ramach systemu SAP szczegółowo opisane we wniosku, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

sygnatura: ILPP1/443-1181/11-4/KG

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2011-12-13

słowa kluczowe:gmina, opodatkowanie, świadczenie nieodpłatne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez pełnomocników, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym świadczeniu usług wsparcia informatycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym świadczeniu usług wsparcia informatycznego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 listopada 2011 r. o brakującą opłatę oraz doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e i f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 4 ust. 1 pkt l w związku z art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45 poz. 236), Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 14 czerwca 2007 r. została utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą (...) (dalej: Spółka). Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina. Spółka zgodnie z ww. Uchwałą, prowadzi działalność w szczególności w zakresie inwestorstwa zastępczego, nadzoru inwestorskiego, tworzenia kosztorysów, ekspertyz budowlanych, przeglądów technicznych, odbiorów częściowych, odbiorów końcowych inwestycji, architektury i inżynierii, projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego, działań pomocniczych na rzecz administracji publicznej. Jednocześnie na podstawie Zarządzenia Prezydenta z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie zasad zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonania aktem założycielskim Spółce, w załączniku do Zarządzenia Prezydenta zostały określone szczegółowe zasady zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonania Spółce. W zakresie rozliczania zadania inwestycyjnego, zgodnie z treścią § 7 pkt 4 powołanego załącznika do Zarządzenia Prezydenta, Spółka jest zobowiązana do przestrzegania określonej procedury rejestrowania dokumentacji (faktury VAT wystawione przez kontrahentów na Gminę) zgodnie z zasadami klasyfikacji budżetowej, która obowiązuje w Urzędzie Miejskim tj. do wpisywania działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej oraz do zarejestrowania Zadania inwestycyjnego w systemie SAP w zakresie modułu CRZ (Centralny Rejestr Zobowiązań). Szeroko rozumiane wsparcie informatyczne dokonywane przez służby informatyczne Urzędu Miejskiego jak i korzystanie z systemu SAP przez Spółkę w celu j.w. odbywa się nieodpłatnie. Wsparcia informatyczne polega na:

  • utrzymaniu i rozwoju rozwiązań aplikacyjnych w ramach systemu SAP,
  • utrzymywaniu i archiwizacji bazy danych wykorzystywanych przez aplikacje oparte na SAP,
  • bieżącej konfiguracji i monitoringu serwerów SAP.

Przedmiotowe nieodpłatne czynności wsparcia informatycznego dokonywane przez Gminę na rzecz Spółki są konieczne aby Spółka mogła prawidłowo rozliczyć powierzone jej zadania inwestycyjne dokonywane w imieniu Gminy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W piśmie z dnia 23 listopada 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Gmina wskazała ponadto, że:

  • szeroko rozumiane wsparcie informatyczne w tym korzystanie z systemu SAP przez Spółkę, służby finansowe Gminy (Urząd Miejski) wykonują nieodpłatnie,
  • dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki służą wykonywaniu zadań inwestycyjnych, które realizowane są także dla celów związanych z działalności gospodarczą Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki polegające na wsparciu informatycznym w ramach systemu SAP szczegółowo opisane we wniosku, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki, polegające na wsparciu informatycznym w ramach systemu SAP szczegółowo opisane we wniosku, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W opisanym stanie faktycznym Gmina dokonuje na rzecz Spółki nieodpłatnych czynności wsparcia informatycznego polegającego na świadczeniu usług w zakresie utrzymania i rozwoju rozwiązań aplikacyjnych w ramach systemu SAP, usługi utrzymania i archiwizacji bazy danych wykorzystywanych przez aplikacje oparte na SAP i usługi bieżącej konfiguracji i monitoringu serwerów SAP.

Spółka zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie utworzenia Spółki i Zarządzeniem Prezydenta w sprawie zasad zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonania aktem założycielskim spółce, w związku z realizacją przedmiotowych Zadań Inwestycyjnych w imieniu Gminy oraz ich prawidłowym rozliczeniem, zobowiązana jest do zarejestrowania każdego Zadania Inwestycyjnego w systemie SAP (§ 7 pkt 4 załącznika do Zarządzenia Prezydenta). Z kolei realizowane Zadania Inwestycyjne wiążą się ściśle z prowadzoną przez Gminę działalnością w tym działalnością gospodarczą. Zatem wszelkie nieodpłatne czynności wsparcia informatycznego w ramach systemu SAP na rzecz Spółki są niezbędne i konieczne i wiążą się ściśle z prowadzoną przez Departament Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego działalnością gospodarczą Gminy. Zgodnie bowiem z treścią art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Uwzględniając zatem powyższe należy stwierdzić, że podejmowane przez Gminę na rzecz Spółki nieodpłatne czynności wsparcia informatycznego nie mogą być uznane na gruncie ustawy o VAT, w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 tej ustawy za odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stąd dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki polegające na wsparciu informatycznym w ramach systemu SAP szczegółowo opisane we wniosku, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 marca 2011 r., stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług we wskazanym wyżej stanie prawnym muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

W celu zapewnienia pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z dniem 1 kwietnia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) zmieniono cyt. wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, który od dnia 1 kwietnia 2011 r. otrzymał brzmienie:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wprowadzona od dnia 1 kwietnia 2011 r. zmiana do art. 8 ust. 2 ustawy, stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE.

Jak stanowi art. 26 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności:

  1. użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadku kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu;
  2. nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Zatem interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT czynności wskazanych w tym przepisie, świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Konsekwentnie, czytając powyższy przepis a contrario, należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl przepisów § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e i f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 4 ust. 1 pkt l w związku z art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, Uchwałą Rady Miejskiej została utworzona Spółka. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina. Spółka zgodnie z ww. Uchwałą, prowadzi działalność w szczególności w zakresie inwestorstwa zastępczego, nadzoru inwestorskiego, tworzenia kosztorysów, ekspertyz budowlanych, przeglądów technicznych, odbiorów częściowych, odbiorów końcowych inwestycji, architektury i inżynierii, projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego, działań pomocniczych na rzecz administracji publicznej. Jednocześnie na podstawie Zarządzenia Prezydenta w sprawie zasad zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonania aktem założycielskim Spółce, w załączniku do Zarządzenia Prezydenta zostały określone szczegółowe zasady zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonania Spółce. W zakresie rozliczania zadania inwestycyjnego, zgodnie z treścią § 7 pkt 4 powołanego załącznika do Zarządzenia Prezydenta, Spółka jest zobowiązana do przestrzegania określonej procedury rejestrowania dokumentacji (faktury VAT wystawione przez kontrahentów na Gminę), zgodnie z zasadami klasyfikacji budżetowej, która obowiązuje w Urzędzie Miejskim, tj. do wpisywania działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej oraz do zarejestrowania zadania inwestycyjnego w systemie SAP w zakresie modułu CRZ (Centralny Rejestr Zobowiązań). Szeroko rozumiane wsparcie informatyczne dokonywane przez służby informatyczne Urzędu Miejskiego jak i korzystanie z systemu SAP przez Spółkę w celu j.w. odbywa się nieodpłatnie. Wsparcia informatyczne polega na:

  • utrzymaniu i rozwoju rozwiązań aplikacyjnych w ramach systemu SAP,
  • utrzymywaniu i archiwizacji bazy danych wykorzystywanych przez aplikacje oparte na SAP,
  • bieżącej konfiguracji i monitoringu serwerów SAP.

Przedmiotowe nieodpłatne czynności wsparcia informatycznego dokonywane przez Gminę na rzecz Spółki są konieczne aby Spółka mogła prawidłowo rozliczyć powierzone jej zdania inwestycyjne dokonywane w imieniu Gminy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Szeroko rozumiane wsparcie informatyczne w tym korzystanie z systemu SAP przez Spółkę, służby finansowe Gminy (Urząd Miejski) wykonują nieodpłatnie. Dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki służą wykonywaniu zadań inwestycyjnych, które realizowane są także dla celów związanych z działalności gospodarczą Wnioskodawcy.

Zasadą jest opodatkowanie odpłatnego świadczenia usług. Poprzez unormowanie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nastąpiło zrównanie w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnych, spełniających określone warunki, z odpłatnymi. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku (odnoszącego się do świadczenia usług na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa) jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, to zatem takie usługi, które są wykonywane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa.

Z treści wniosku wynika, że wykonywane przez Gminę nieodpłatne czynności na rzecz Spółki służą realizacji zadań inwestycyjnych związanych także z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku dokonywane przez Gminę czynności nieodpłatne na rzecz Spółki polegające na wsparciu informatycznym w ramach systemu SAP, wykonywane do celów związanych z działalnością gospodarczą Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w tej sytuacji bowiem nie zostanie spełniona hipoteza cyt. wyżej przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym świadczeniu usług wsparcia informatycznego. Odpowiedzi na pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego w analogicznym zakresie udzielono interpretacją z dnia 13 grudnia 2011 r. nr ILPP1/443-1181/11-5/KG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY