Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku ze zrealizowaną budową hali sportowej.
sygnatura: ITPP2/443-1383/11/MD
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2011-12-22
słowa kluczowe: | inwestycje, korekta, korekta podatku naliczonego, odliczenie podatku od towarów i usług, podatek naliczony, prawo do odliczenia, środek trwały |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowaną budową hali sportowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowaną budową hali sportowej.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W latach 2009-2011 Gmina (zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług) zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. ,,Budowa hali sportowej". Zadanie to w imieniu Gminy realizowała jednostka organizacyjna - Gimnazjum, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Właścicielem obiektu jest Gmina. Inwestycja została zrealizowana ze środków Gminy (pomimo ujęcia jej w rozdziale budżetowym - gimnazjum). Faktury dotyczące wykonawstwa inwestycji oraz wszelkich zakupów dotyczących hali sportowej były wystawiane na Gminę. Aktualnie budynek hali sportowej zarządzany jest przez Gminę. Obiekt służy w większości celom statutowym Gminy, tj. korzystają z niego uczniowie Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum. Ponadto, poza godzinami, w których udostępniany jest ww. placówkom oświatowym, wynajmowany jest odpłatnie m.in. mieszkańcom gminy. W trakcie budowy z otrzymywanych faktur Gmina nie odliczała podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma prawo do odliczenia całości, bądź części podatku od towarów i usług od zrealizowanej inwestycji...
Zdaniem Wnioskodawcy - przedstawionym w uzupełnieniu wniosku - ma prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług od przedmiotowej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie ma bezwarunkowego charakteru i przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Przepisy art. 88 ustawy przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalnie przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z treści złożonego wniosku wynika, że w latach 2009-2011 Gmina (zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług) zrealizowała zadanie inwestycyjne, polegające na budowie hali sportowej. Zadanie to w imieniu Gminy realizowała jednostka organizacyjna - Gimnazjum, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (właścicielem obiektu jest Gmina). Inwestycja została zrealizowana ze środków Gminy. Faktury dotyczące wykonawstwa inwestycji oraz wszelkich zakupów odnośnie hali sportowej były wystawiane na Gminę. Aktualnie budynek hali sportowej zarządzany jest przez Gminę. Obiekt ten służy w większości celom statutowym Gminy, tj. korzystają z niego uczniowie Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum. Ponadto poza godzinami, w których udostępniany jest ww. placówkom oświatowym, wynajmowany jest odpłatnie m.in. mieszkańcom gminy. W trakcie budowy z otrzymywanych faktur Gmina nie odliczała podatku naliczonego.
Na tym tle Gmina powzięła wątpliwości co do prawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że na gruncie niniejszej sprawy jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Jednak związek ten dotyczy tylko obrotu generowanego przez Gminę w zakresie najmu hali sportowej. W konsekwencji Gmina nie ma prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. inwestycji, ale tylko w tej części, która związana jest z opodatkowaną odpłatną usługą w postaci ww. najmu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.