Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Możliwość uzyskania przyśpieszonego zwrotu podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę prawa handlowego w związku z wniesieniem do niej opodatkowanego aportu.

sygnatura: ITPP2/443-1165/12/MD

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2012-12-19

słowa kluczowe:forma zapłaty, obniżenie podatku należnego, podatek naliczony, termin zwrotu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 grudnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania przyśpieszonego zwrotu podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę prawa handlowego w związku z wniesieniem do niej opodatkowanego aportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania przyśpieszonego zwrotu podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę prawa handlowego w związku z wniesieniem do niej opodatkowanego aportu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza zrealizować projekt utworzenia parku. Będzie to podmiot funkcjonujący w formie spółki z o.o., w której Miasto będzie posiadało 100% udziałów. Jej zadaniem będzie budowa Inkubatora Przedsiębiorczości, bieżące zarządzanie obiektem oraz wsparcie dla nowo powstałych firm funkcjonujących na jego terenie. Park powstanie jako nowa jakościowo i organizacyjnie instytucja otoczenia biznesu. Celem utworzenia parku jest tworzenie korzystnych warunków dla dynamicznego rozwoju przedsiębiorczości oraz zwiększenie konkurencyjności firm na rynku regionalnym poprzez zapewnienie wsparcia dla nowych innowacyjnych przedsiębiorstw w postaci infrastruktury lokalowej, szkoleniowej, a także wsparcie w formie doradztwa przy współpracy z uczelniami. Projekt realizowany będzie na terenie obejmującym grunty i obiekty budowlane, które Miasto planuje wnieść jako aport rzeczowy do ww. spółki. Grunty i budynki zostały przejęte w 1989 r. zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym w procesie komunalizacji mienia Miasta. Infrastruktura w postaci budynków stanowić będzie zaplecze dla działalności komercyjnej, a dochody z najmu, usług szkoleniowych, itp., przeznaczone będą na pokrycie kosztów funkcjonowania parku.

Nieruchomość przewidziana do wniesienia aportem jest własnością Miasta i posiada uregulowany stan prawny. Prowadzona jest dla niej księga wieczysta. Na podstawie operatu szacunkowego wartość nieruchomości określono na kwotę 4.981.095 zł.

Na nieruchomość składają się następujące działki (oznaczenia w rejestrze gruntów):

  • nr 22889 o pow. 0,0472 ha - jest to grunt niezabudowany,
  • nr 22890 o pow. 1,5479 ha - jest to grunt zabudowany budynkami Centrum. Znajdowały się w nich pomieszczenia wykładowe, nauki zawodu praktycznego, magazyny oraz pomieszczenia socjalne. Budynki wybudowane zostały metodą tradycyjną na przestrzeni od lat trzydziestych do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

Opis budynków:

  1. Budynek składający się z trzech części tworzących jedna wspólną całość, oznaczony w rejestrze gruntów i budynków numerami: 4597, 4598, 4599, murowany dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony. Wybudowany w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Poszczególne części odbudowywane były lub budowane po zniszczeniach wojennych oraz w latach 1969-1975 (w okresie tym powstał budynek warsztatowy nr 4594). Nie był dotychczas wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, służył jedynie działalności dydaktycznej. W miesiącu grudniu 2012 r. część budynku została wynajęta pod działalność usługową. Konstrukcja fundamentów i ścian: ławy fundamentowe i ściany piwnic z betonu, ściany zewnętrzne z cegły ceramicznej, hala parterowa dwunawowa żelbetowa, prefabrykowana. W pozostałych pomieszczeniach ściany wewnętrzne z cegły pełnej. Stropy - kleina oraz w części wylewane. Dach - konstrukcji drewnianej pokryty blachodachówką. Schody - wewnętrzne żelbetowe wylewane, poręcze stalowe. Stolarka okienna - drewniana jedno i dwuszybowa. Podłogi i posadzki - w hali produkcyjnej i pomieszczeniach biurowych antypoślizgowe, w korytarzu terakota i drewniane deski, w sanitariatach terakota, w pomieszczeniach warsztatowych podłogi drewniane. Ściany - murowane, w części pomieszczeń na I piętrze kartonowo-gipsowe. Grzejniki - żeliwne i panelowe blaszane. Obróbki blacharskie - blacha ocynkowana. Ocena stanu technicznego budynku dokonana na podstawie wizji lokalnej z wykorzystaniem wzoru Rossa wykazała 50% stopień zużycia.
  2. Budynek magazynowy nr 4601 - stanowi przedłużenie warsztatów. W skład budynku wchodzą dwa magazyny i garaż. Ławy fundamentowe - betonowe. Ściany zewnętrzne - wykonane z cegły, ściana szczytowa z siporeksu. W środku budynku występuje konstrukcja żelbetowa. Dach - stropodach pokryty papą na lepiku. Posadzki - betonowe. Stolarka okienna - drewniana, wrota drewniane. Obróbki blacharskie - blacha ocynkowana. Tynki wewnętrzne i zewnętrzne - cementowo-wapienne. W budynkach wykonywane były jedynie bieżące remonty. Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji usług remontowych.Powierzchnię użytkową oszacowano na podstawie dokumentacji i pomiarów przeprowadzonych podczas wizji. Powierzchnia użytkowa wszystkich budynków wynosi: parter - 1.509,12 m2, piętro - 787,96 m2. Łączna powierzchnia użytkowa: 2.297,08 m2.
  3. W skład nieruchomości wchodzą również budynki o konstrukcji drewnianej (zgodnie z operatem szacunkowym oznaczone numerami ewidencyjnymi: 4596, 4603, 4602). Ze względu na wysoki stopień zużycia przeznaczone są do rozbiórki. Obiekty te są budynkami według prawa budowlanego i zostaną rozebrane przed wniesieniem nieruchomości jako aportu rzeczowego.
    1. nr 22902 o pow. 0,0018 ha - stanowi grunt zabudowany słupem napowietrznej sieci energetycznej niskiego napięcia. Słup energetyczny i cała infrastruktura energetyczna jest własnością zakładu energetycznego i nie będzie stanowiła aportu rzeczowego wniesionego do spółki. Ze względu na infrastrukturę techniczną (przebiegający ciepłociąg miejski) działka nie może być przeznaczona pod zabudowę.

Łączna powierzchnia działek wynosi 1,5969 ha. Wszystkie działki położone są na terenie, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Rada Miasta uchwaliła studium uwarunkowania przestrzennego, zgodnie z którym działki położone są w zespole 5.1 na terenie przeznaczonym pod usługi publiczne i usługi komercyjne UP-UC.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy spółka, uzyskując na początku działalności minimalne dochody, będzie mogła wystąpić o zwrot podatku naliczonego na rachunek na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Gminy, w przypadku opodatkowania czynności wniesienia aportu w postaci nieruchomości, spółka będzie mogła wystąpić o zwrot podatku od towarów i usług w terminie 25 dni na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447, z późn. zm.),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

  • przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447 ze zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Wykładnia literalna przepisu art. 87 ust. 6 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że jeżeli płatność wynikająca z jednorazowej transakcji pomiędzy przedsiębiorcami przekracza 15.000 EURO, to bezwzględnie należy dokonać tej zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego. W pozostałych natomiast przypadkach, zapłata za dostarczony towar czy też wykonaną usługę nie musi być płacona za pośrednictwem banku ale winna być zapłacona, co oznacza, że dostawie towarów lub świadczeniu usług ze strony sprzedawcy winna odpowiadać bezpośrednia zapłata np. w formie gotówkowej, ze strony nabywcy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Miasto zamierza zrealizować projekt utworzenia parku. Będzie on realizowany na terenie obejmującym grunty i obiekty budowlane, które Miasto planuje wnieść jako aport rzeczowy do spółki prawa handlowego. Infrastruktura w postaci budynków stanowić będzie zaplecze dla działalności komercyjnej, a dochody z najmu, usług szkoleniowych, itp., przeznaczone będą na pokrycie kosztów funkcjonowania parku.

Na tym tle Miasto powzięło wątpliwość dotyczącą możliwości uzyskania przyśpieszonego zwrotu podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę w związku z wniesieniem do niej opodatkowanego aportu.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że podatnik który złoży wniosek o wcześniejszy zwrot podatku naliczonego w sytuacji, gdy kwota tego podatku wykazana w deklaracji wynika z faktury dokumentującej wartości ,,rozliczanie" na zasadzie aportu - nie będzie uprawniony do zwrotu różnicy podatku naliczonego (wynikającego z tej faktury) w terminie 25 dni. ,,Rozliczenie" bowiem faktur w ww. trybie nie spełnia warunku zapłaty, zatem również nie wyczerpuje znamion przepisu art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy i w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym nie stanowi podstawy do ubiegania się o jej zwrot w przyspieszonym terminie, tj. 25 dni.

Końcowo informuje się, że kwestie zasadności zastosowania zwolnienia od podatku do wkładu niepieniężnego (w postaci nieruchomości zabudowanych) oraz zwolnienia od podatku zbycia budynku w warunkach pierwszego zasiedlenia, zostały rozstrzygnięte odpowiednio w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1165a/12/MD oraz postanowieniu nr ITPP2/443-1165c/12/MD

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. stawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY