Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

zwolnienie z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez lekarzy w związku z udziałem w konferencji lub kongresie

sygnatura: DD3/033/76/CRS/12/PK-1529

autor: Minister Finansów

data: 2012-12-18

słowa kluczowe:dofinansowanie, lekarze, wydatek, zwolnienia przedmiotowe, zwrot wydatków

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2011 r. Nr IPPB2/415-160/11-4/MG, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez lekarzy w związku z udziałem w konferencji lub kongresie, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 15 lutego 2011 r., uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest towarzystwem naukowym i działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) oraz przyjętego Statutu. Zgodnie z art. 3 Statutu celem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim profilaktyka i zwalczanie chorób serca i naczyń oraz promocja wiedzy z zakresu kardiologii i kardiochirurgii wśród lekarzy, innych pracowników ochrony zdrowia oraz społeczeństwa.

Cele statutowe Wnioskodawcy są realizowane m.in. poprzez wspieranie udziału lekarzy (członków Wnioskodawcy) w krajowych oraz międzynarodowych kongresach i konferencjach w zakresie kardiologii i kardiochirurgii. Cel powyższy jest realizowany poprzez przyznawanie lekarzom, będącym członkami Wnioskodawcy i spełniającym odpowiednie kryteria, dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z udziałem w międzynarodowych konferencjach.

Dofinansowanie wyjazdu zagranicznego ma na celu umożliwienie czynnego uczestnictwa w kongresie międzynarodowym osobie, będącej pierwszym autorem pracy przyjętej do przedstawienia w formie ustnej lub plakatowej na jednym ze zjazdów ujętych na tzw. głównej liście grantowej Wnioskodawcy lub kongresie wytypowanym przez poszczególne Sekcje Wnioskodawcy. Przyznane fundusze stanowią zwrot kosztów podróży i muszą być rozliczone w oparciu o przyjęte przez Wnioskodawcę i zgodne z odrębnymi przepisami zasady. Dofinansowanie obejmuje:

  • koszty przejazdu,
  • koszty noclegów (hotele),
  • koszty opłaty rejestracyjnej za udział w konferencji.

Dofinansowanie odbywa się w formie zwrotu poniesionych przez lekarzy wydatków, udokumentowanych (najczęściej imiennymi) fakturami lub innymi dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatku (np. bilety). Maksymalna kwota jednostkowego dofinansowania, jakie może być przyznane w ramach określonej konferencji przewidziana jest w uchwale Zarządu Głównego Wnioskodawcy. W przypadku jeśli łączna kwota wydatków poniesionych przez lekarza otrzymującego dofinansowanie przekracza maksymalną wartość uchwaloną przez Zarząd Wnioskodawcy, wydatki zwracane są jedynie do kwoty określonej w uchwale Zarządu Wnioskodawcy. Jeśli kwota wydatków jest niższa niż limit dofinansowania, zwrot dokonywany jest w kwocie rzeczywiście poniesionych wydatków. W każdym przypadku przyznane dofinansowanie odbywa się w formie zwrotu udokumentowanych wydatków poniesionych przez lekarza w związku z udziałem w konferencji, w wysokości wynikającej z rozliczenia przedstawionego przez lekarza (w terminie jednego miesiąca od powrotu z wyjazdu). Dofinansowanie otrzymują lekarze (członkowie Wnioskodawcy), spełniający kryteria określone przez Komisję, po akceptacji Prezesa Wnioskodawcy. Dofinansowanie otrzymują lekarze, którzy mają odczyt podczas kongresu. Lekarze otrzymujący dofinansowanie nie są pracownikami Wnioskodawcy, ani też nie są związani z Wnioskodawcą żadną z umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca pozyskuje środki na działalność statutową z prowadzonej działalności gospodarczej (m.in. działalność wydawnicza, akredytacyjna, działalność reklamowa, organizacja wystaw). Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę lekarzom (członkom Wnioskodawcy), obejmujące zwrot wydatków za przejazd, noclegi oraz opłatę rejestracyjną, w związku z ich udziałem w konferencji lub kongresie, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie przyznawane lekarzom przez Wnioskodawcę, w formie zwrotu wydatków za noclegi, przejazd, a także koszty opłat rejestracyjnych (jako inne uzasadnione i udokumentowane wydatki) przyznawane lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe (konferencje), korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Z przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, że przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorcy i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Odrębnymi przepisami powołanymi w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 16 są przepisy odpowiednio:

  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Zgodnie z § 2 rozporządzenia z tytułu podróży poza granicami kraju, odbywanej w terminie i państwie określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów:
    1. przejazdów i dojazdów,
    2. noclegów,
    3. innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że środki finansowe otrzymywane przez lekarzy stanowią zwrot kosztów podróży, w wysokości wynikającej z poniesionych i prawidłowo udokumentowanych wydatków na noclegi, przejazdy oraz opłaty rejestracyjne za udział lekarzy w konferencji (jako inne wydatki określone przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb).

Zatem środki finansowe wypłacane są w wysokości i na zasadach określonych przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie podróży poza granicami kraju. Wydatki przeznaczone na finansowanie udziału lekarzy w konferencjach i kongresach związane są bezpośrednio z działalnością statutową Wnioskodawcy (m.in. upowszechnianie wiedzy z zakresu kardiologii i kardiochirurgii), a zatem są ponoszone w celu realizacji celów statutowych, o których mowa w art. 21 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymywane przez lekarzy, realizujących zadania statutowe Wnioskodawcy zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji z dnia 15 grudnia 2010 r. (IPPB4/415-744/10-4/MP) przedstawił niżej zaprezentowane stanowisko, które zdaniem Wnioskodawcy znajduje pełne zastosowanie w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego zapytania:

,,Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcy realizuje swoje cele statutowe poprzez udzielanie pomocy finansowej polegającej na pokryciu diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe. Kwoty diet oraz noclegów wypłacane są do wysokości określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, natomiast koszty opłat rejestracyjnych pokrywane są w całości na podstawie dokumentów potwierdzających ich wysokość (...). Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem ,,podróż" bez określenia ,,służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw (...). Biorąc zatem pod uwagę stan faktyczny wniosku oraz treść art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki finansowe, wypłacane przez Wnioskodawcę na pokrycie diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom realizującym zadania statutowe Wnioskodawcy, zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy wyżej wskazanego przepisu".

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, w dniu 9 maja 2011 r. wydał interpretację indywidualną Nr IPPB2/415-160/11-4/MG uznającą stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. za prawidłowe. Jednocześnie, na podstawie art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą".

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ustawy).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w art. 20 ust. 1 ustawy sformułowania "w szczególności" świadczy o przykładowym charakterze katalogu przychodów z innych źródeł. Stąd też przychodami z innych źródeł są także inne przychody, niewymienione wprost w przepisie.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt analizowanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca zwraca koszty związane z podróżą lekarza i jego udziałem w kongresie (konferencji), to niewątpliwie lekarz osiąga korzyść majątkową. Dofinansowanie przez Wnioskodawcę kosztów uczestniczenia lekarza w kongresie czy konferencji ma bowiem dla lekarza konkretny wymiar finansowy, gdyż nie powoduje uszczuplenia jego majątku, do którego musiałoby dojść, gdyby sam poniósł te koszty. Skoro zatem lekarz biorący udział w kongresie lub konferencji osiągną określoną korzyść majątkową to powstanie przychód podatkowy.

Natomiast z uwagi na to, że otrzymana przez lekarza korzyść (przysporzenie majątkowe) nie wynika z określonego tytułu prawnego łączącego go z Wnioskodawcą, korzyść taka stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, opodatkowany na zasadach ogólnych według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy tym należy zaznaczyć, że w myśl ust. 13 art. 21 ustawy, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej określa:

  1. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. Nr 236, poz. 1990, z późn. zm.), zwane dalej ,,rozporządzeniem MPiPS w sprawie krajowych podróży służbowych",
  2. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z późn. zm.), zwane dalej ,,rozporządzeniem MPiPS w sprawie zagranicznych podróży służbowych"

wydane na podstawie art. 775 § 2 ustawy - Kodeks pracy.

Limity określone w ww. rozporządzeniach należy stosować zarówno do pracowników w podróży służbowej jak i do innych osób w podróży niebędących pracownikami.

Należy zatem zaznaczyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy do diet i innych należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem jest spełnienie przesłanek wynikających z ust. 13 art. 21 ustawy, tzn. otrzymane świadczenia nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz muszą zostać poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów innych ustaw.

Jednocześnie należy zauważyć, że w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy posłużono się terminem ,,podróż" bez określenia ,,służbowa", gdyż o podróży służbowej można mówić wyłącznie w przypadku pracownika, dlatego też zakres tego zwolnienia nie ogranicza się jedynie do podróży służbowych, w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy - Kodeks pracy, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami.

W analizowanej sprawie do ,,innych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb" można zaliczyć wyłącznie niezbędne wydatki związane z tą podróżą, jak np. opłatę za przejazd autostradą. Dlatego też wydatki na opłatę za udział w konferencji nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy.

Zatem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy, przy spełnieniu warunków z art. 21 ust. 13 ustawy, ze zwolnienia od podatku dochodowego do wysokości określonej w przepisach rozporządzeń MPiPS w sprawie krajowych/zagranicznych podróży służbowych korzystają:

  • diety,
  • zwrot kosztów przejazdu,
  • zwrot kosztów noclegów.

Natomiast kwotę zwróconą lekarzowi z tytułu poniesionego przez niego wydatku na opłatę rejestracyjną za udział w kongresie (konferencji), która nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy, Wnioskodawca ma obowiązek wykazać w informacji PIT-8C o wysokości przychodu z tego tytułu i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz organowi podatkowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (art. 42a ustawy).

Dodatkowo należy wyjaśnić, iż powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie i nie może stanowić podstawy do zajęcia stanowiska w sprawie opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 9 maja 2011 r. Nr IPPB2/415-160/11-4/MG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2011 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY