Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu

sygnatura: IPPP3/443-1072/12-4/RD

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2012-12-18

słowa kluczowe:Ochotnicza Straż Pożarna, odliczenie podatku od towarów i usług, projekt, stowarzyszenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2012 r. (data wpływu 17.10.2012 r.), uzupełnionym w dniu 30.10.2012 r. (data wpływu 08.11.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 24.10.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 29.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pod nazwą ,,Obchody Jubileuszowe" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pod nazwą ,,Obchody Jubileuszowe".

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30.10.2012 r., złożonym w dniu 05.11.2012 r. (data wpływu 08.11.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 24.10.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem działającym na mocy ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie jej dochody pochodzą z darowizn osób fizycznych i prawnych, składek członkowskich, dotacji unijnych, dofinansowania z urzędu gminy, ZOSP RP oraz PSP i w całości przeznaczane są na działalność statutową związaną z ochroną ppoż., działalnością społeczną i kulturalną.

W dniu 16.05.2011 roku OSP złożyła do urzędu marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie do projektu pod nazwą ,,Obchody Jubileuszowe" w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Projekt ten miał na celu organizację obchodów jubileuszowych 85 - lecia OSP. Obchody jubileuszowe odbyły się w dniu 26.06.2012 r.

W dniu 28.10.2012 roku stowarzyszenie złożyło wniosek o płatność w związku ze zrealizowanym zadaniem na kwotę 23.020.29 PLN, jednocześnie zaliczając podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych (do zwrotu). W związku z tym OSP winno jest przedstawić urzędowi marszałkowskiemu interpretację indywidualną dotyczącą braku możliwości odliczenia VAT na zasadach wynikających z ustawy a tym samym możliwości refundacji jego wysokości z funduszy unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik nie będący podatnikiem podatku VAT, nie prowadzący działalności gospodarczej, nie będący organizacją pożytku publicznego może ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług na zasadach wynikających z ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Jako stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej, nie będące podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będące organizacją pożytku publicznego nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT od faktur potwierdzających dokonanie zakupu towarów i usług w ramach projektu ,,Obchody Jubileuszowe" na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku.

Jednocześnie może zakwalifikować podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu i ubiegać się jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że OSP realizował projekt pod nazwą ,,Obchody Jubileuszowe" w ramach działania 413 wdrażanie LSR na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Projekt miał na celu organizację obchodów jubileuszowych 85-lecia OSP nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym OSP nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pod nazwą ,,Obchody Jubileuszowe".

Jednocześnie OSP nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY