Czy sprzedaż działek budowlanych z majątku osobistego, który został nabyty w 1993 r. w celach rolnych, jest objęta ustawą o VAT i opodatkowana podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy?
sygnatura: ILPP1/443-1003/08-4/AW
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
data: 2009-01-06
słowa kluczowe: | działki, grunty, rolnik ryczałtowy, sprzedaż gruntów |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych.
Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 listopada 2008 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W 1982 r. rodzice przekazali Wnioskodawcy niewielkie gospodarstwo rolne o powierzchni ok. 3 ha gruntu rolnego. Zainteresowany w latach 1982-1997 systematycznie je powiększał, dokupując grunty rolne w celach rolnych, bez zamiaru późniejszej odsprzedaży. W 1993 r. została dokupiona działka rolna o powierzchni 4,85 ha (o niskich klasach IV-VI), również bez zamiaru późniejszej odsprzedaży. Po otrzymaniu zgody właściwych władz, przedmiotowa działka (4,85 ha) została przekwalifikowana z przeznaczeniem na działki budowlane (zabudowa mieszkalna jednorodzinna). Nieruchomość ww. została podzielona na kilka działek z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkalną i jedną działkę na drogę. Wnioskodawca zamierza teraz sprzedać przedmiotowe działki.
Zainteresowany oświadcza, że nie prowadzi żadnej działalności pozarolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż posiadał i posiada status rolnika ryczałtowego, jednak nigdy nie prowadził ksiąg rachunkowych. Ponadto, nigdy nie udostępniał i nie udostępnia posiadanych gruntów innym osobom na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia. Zainteresowany - właściciel gruntu - wystąpił z wnioskiem o dokonanie podziału nieruchomości o powierzchni 4,7896 ha na 6 działek, w tym:
Przedmiotowy grunt o powierzchni 4,85 ha po szczegółowych pomiarach geodezyjnych uzyskał powierzchnię 4,7896 ha i został przekwalifikowany - na wniosek Zainteresowanego - na działki budowlane decyzją Nr (...) Wójta Gminy z dnia 24 października 2008 r. W związku z czym, Wnioskodawca zamierza sprzedać 4 działki o numerach 1(...), 1(...), 1(...) i 1(...).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż działek budowlanych z majątku osobistego, który został nabyty w 1993 r. w celach rolnych, jest objęta ustawą o VAT i opodatkowana podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek budowlanych (kilku) z majątku osobistego, który został nabyty kilkanaście lat wcześniej do celów rolnych nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie ma charakteru ciągłego z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Osoba fizyczna sprzedając działki z majątku osobistego nie działa w charakterze podatnika, prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec). Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje wyrok NSA z dnia 29 października 2007 r. sygn. akt I FPS 3/07.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na podstawie powyższych przepisów, stwierdzić należy, że grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy na terytorium kraju.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Oznacza to, że zgodnie z powołaną definicją działalności gospodarczej, podatnikami będą również osoby, które wykonały czynności jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy.
Kryterium prowadzenia działalności nie wyłącza z grona podatników osób fizycznych, jeśli dokonują one dostawy towarów w sposób stały, zorganizowany i powtarzalny.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako rolnik posiadający gospodarstwo rolne w 1993 r. dokupił grunt o powierzchni 4,7896 ha. Zainteresowany posiadał i posiada status rolnika ryczałtowego. W wyniku przekwalifikowania ww. nieruchomości gruntowej, Wnioskodawca dokonał podziału przedmiotowej ziemi na 6 działek. W związku z tym zamierza sprzedać 4 działki o numerach 1(...), 1(...), 1(...) i 1(...) przeznaczone pod zabudowę mieszkalną.
Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej - art. 15 ust. 2 - należy uznać, iż zamierzone transakcje mają związek z działalnością gospodarczą. Bowiem rolnik ryczałtowy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.
Także zakres i skala planowanego przedsięwzięcia (sprzedaż kilku działek w celu osiągnięcia dochodu) oraz podjęte przez sprzedającego działania (dokonanie przed sprzedażą podziału gruntu na działki budowlane), wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w sposób częstotliwy, a więc w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Zaznaczyć przy tym należy, że o kwestii częstotliwości wykonywanej czynności nie decyduje czasookres jej wykonywania (tydzień, miesiąc, rok), ani też ilość dokonanych transakcji, tylko fakt powtarzalności określonej czynności.
Rolnik sprzedający grunt nie zbywa majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne. Wobec powyższego osoba taka dokonuje sprzedaży majątku związanego z przedmiotową działalnością gospodarczą (działalnością rolniczą) i jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzystającym ze zwolnienia od podatku, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%. Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów nie może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Ponadto, należy wskazać, iż stosownie do przepisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ww. ustawy, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą korzystać z podmiotowego zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów do złożenia naczelnikowi zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanie przedmiotowych dostaw spełnia definicję działalności gospodarczej, a przedmiot tych dostaw (grunt) jest towarem w pojęciu ustawy VAT.
Reasumując, planowana przez Wnioskodawcę, jako rolnika, dostawa gruntów budowlanych, służących uprzednio działalności rolniczej, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tut. Organ informuje, że powołany przez Zainteresowanego wyrok sądu krajowego jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.