Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czynności w zakresie identyfikacji koni i wydawania paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku oraz ich duplikatów korzystają z wyłączenia z opodatkowania, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy

sygnatura: IPPP1-443-1954/08-2/AK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-12-29

słowa kluczowe:czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług, hodowla koni, konie, opłata, opodatkowanie, organ władzy publicznej, podatnik podatku od towarów i usług, zadania statutowe

Wniosek ORD-IN: [ 349 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za czynności związane z identyfikacją koni oraz wydawaniem paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku, a także ich duplikatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za czynności związane z identyfikacją koni oraz wydawaniem paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku, a także ich duplikatów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Okręgowy Związek jest osobą prawną, rolniczym zrzeszeniem branżowym, zrzeszonym w Polskim Związku na podstawie art. 3 ust. 1 i ust. 2 Statutu Wnioskodawcy. Okręgowy Związek jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje jedynie zadania statutowe. Wnioskodawca wyjaśnił, iż koniowate, poza wolnożyjącymi, są zaopatrywane w paszport konia, albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku, stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Polski Związek jest upoważniony do wydawania paszportu konia lub innego koniowatego. Stosownie do art. 15ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, w związku z art. 17 ust. 1 i art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, za czynności związane z wydawaniem paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, pobierane są opłaty od posiadaczy koni w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007r. Polski Związek dokonuje identyfikacji koni i wydawania paszportów oraz ich duplikatów przy pomocy Okręgowych Związków, na podstawie udzielonego im pisemnego upoważnienia. Za wykonywanie tych czynności Okręgowe Związki, w tym Wnioskodawca, pobierają opłaty w wysokości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007r. za faktycznie wykonywane przez siebie czynności z zakresu władzy publicznej, związane z identyfikacją konia i wydaniem dla niego paszportu lub duplikatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłaty pobierane, na podstawie pisemnego upoważnienia Polskiego Związku , wydanego stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, w związku z art. 17 ust. 1 i art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 2008 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, za czynności związane z identyfikacją koni i wydawaniem paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku oraz ich duplikatów, pobierane w wysokości określonej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007r., mające charakter należności publicznoprawnej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane przez niego opłaty, na podstawie pisemnego upoważnienia Polskiego Związku , stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, w związku z art. 17 ust. 1 i art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 2008 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, za czynności związane z identyfikacją koni i wydawaniem paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku oraz ich duplikatów, w wysokości określonej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, jako opłaty regulowane przepisami prawa publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie ustawodawca w art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Koniowate, z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń (...) - art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 204 poz. 1281). Właściwy podmiot prowadzący księgę przedstawia ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa wzór stosowanego przez siebie paszportu konia oraz wzór zmienionego paszportu konia - w przypadku zmiany wzoru (art. 14 ust. 1 lit. 1b ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt). Po otrzymaniu zgłoszenia urodzenia się koniowatego ww. podmiot nadaje koniowatemu numer identyfikacyjny i wydaje zgłaszającemu paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku w ciągu 60 dni od dnia otrzymania zgłoszenia (art. 14 ust. 1 lit. 1b i ust. 5 ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt).

W myśl art. 15 ww. ustawy, za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, w sposób określony w art. 14 ust. 8, związek hodowców (lub inne podmioty upoważnione) pobierają opłaty.

Na podstawie art. 17 ust. 1 w związku z art. 24 ust. 2 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt Związek prowadzi księgi koniowatych, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji administracyjnej. Za prowadzenie tych rejestrów i ksiąg Związek podbiera opłaty określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. z 2007 r., nr 132, poz. 917),

A zatem przez właściwy podmiot prowadzący księgę w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, należy rozumieć związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji, w trybie art. 17 tej ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Polski Związek upoważniony został przez Ministra do spraw rolnictwa między innymi do wydawania paszportu konia lub innego koniowatego oraz ich duplikatów. W związku z tym udzielił Wnioskodawcy pisemne upoważnienie do wykonywania tych czynności, za które zgodnie z powołanym rozporządzeniem pobiera opłaty.

Wskazać należy, iż Okręgowy Związek jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r., nr 32, poz. 217 ze zm.) na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r., nr 27, poz. 132 ze zm.) może prowadzić działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.

Odnosząc powołane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że PZHK jako jednostka organizacyjna wykonująca zadania określone w ustawach oraz w przepisach wykonawczych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, które realizuje za pośrednictwem organizacji członkowskich, tj. Okręgowych Związków nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie, (z wyłączeniem jednakże czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych).

Oznacza to, że świadczone przez Wnioskodawcę (będącego organizacją członkowską PZHK) czynności, które zostały zlecone przez PZHK, w zakresie czynności dotyczących identyfikacji koni i wydawania paszportu konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku oraz ich duplikatów korzystają z wyłączenia z opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY