Czy Wnioskodawca w zakresie prowadzenia zadań nałożonych przepisami prawa, dotyczących prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz wydawania paszportów konia, działa jak organ władzy publicznej, a co za tym idzie korzysta z wyłączenia od opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?
sygnatura: ITPP2/443-1032b/08/AD
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2009-02-19
słowa kluczowe: | hodowla (chów) zwierząt, konie, opodatkowanie, organ władzy publicznej, związki |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 stycznia 2009 r. i 11 lutego 2009 r. (daty wpływu odpowiednio 19 stycznia 2009 r. i 13 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności prowadzenia ksiąg hodowlanych i wydawania paszportów konia - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 13 stycznia 2009 r. i 13 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności prowadzenia ksiąg hodowlanych i wydawania paszportów konia.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
,,Z" jest organizacją członkowską ,,PZ" (,,PZ"), działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.). Jest dobrowolną i samorządną społeczno-zawodową organizacją reprezentującą i broniącą praw i interesów hodowców koni, działającą jako związek rolniczych zrzeszeń branżowych.
,,PZ", na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921), upoważniony został przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni. Ponadto na mocy art. 17 ustawy o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, ,,PZ" w drodze decyzji administracyjnej ww. ministra został uznany do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni. W myśl tego przepisu rejestry koniowatych prowadzą:
Natomiast na podstawie art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.), upoważniony został do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany (pkt 1) oraz rejestru pozostałych koniowatych (pkt 2).
Wnioskodawca wyjaśnił, iż koniowate, z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku (...). Właściwy podmiot prowadzący księgę przedstawia ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa wzór stosowanego przez siebie paszportu konia oraz wzór zmienionego paszportu konia - w przypadku zmiany wzoru (art. 14 ust. 1 lit. 1b ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt). Po otrzymaniu zgłoszenia urodzenia się koniowatego ww. podmiot nadaje koniowatemu numer identyfikacyjny i wydaje zgłaszającemu paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku w ciągu 60 dni od dnia otrzymania zgłoszenia (art. 14 ust. 1 lit. 1b i ust. 5 ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt).
,,PZ", na podstawie ww. regulacji prawnych, upoważniony został do wydawania paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów oraz doręczenia paszportu konia lub jego duplikatu.
Wnioskodawca wskazał, że stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, pobierane są opłaty przez podmioty prowadzące księgi lub rejestry koniowatych.
Wnioskodawca wyjaśnił, iż zadania związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej, ksiąg hodowlanych oraz rejestru koniowatych ,,PZ" wykonuje na terenie kraju za pośrednictwem organizacji członkowskich, tj. okręgowych bądź wojewódzkich związków. ,,PZ" zawarł z Wnioskodawcą na 2008 r. umowę cywilnoprawną dotyczącą dokonywania oceny wartości użytkowej koni. Natomiast w sprawie prowadzenia ksiąg koniowatych, rejestrów oraz wydawania paszportów konia Wnioskodawca uzyskał od ,,PZ" na 2008 r. pisemne upoważnienie do prowadzenia tych zadań.
Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej Wnioskodawca pobiera od posiadaczy koni wynagrodzenie. Natomiast za czynności związane z wpisem koni do ksiąg hodowlanych Wnioskodawca pobiera opłaty, zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, w wysokości nieprzekraczającej kwot określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. Nr 243, poz. 1789). Z kolei za wykonanie czynności związanych z prowadzeniem rejestrów koniowatych oraz wydawaniem i doręczaniem paszportów i ich duplikatów pobiera także opłaty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu, i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów.
Wnioskodawca wyjaśnił, że ,,PZ" z tytułu prowadzenia zadań związanych z oceną wartości użytkowej i administrowaniem księgami koni hodowlanych otrzymuje dotację na częściowe pokrycie kosztów tych zadań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446). Z otrzymanej dotacji wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczone usługi oraz refunduje koszty związane z prowadzeniem ksiąg koniowatych.
Wnioskodawca wskazał, iż na wniosek ,,PZ" wydana została w dniu 9 kwietnia 2008 r. interpretacja indywidualna nr IPPP1-443-161/08-5/JF.
Wyjaśnił także, iż zadania powierzone przez ministra właściwego do spraw rolnictwa (upoważnienie do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni, wydawanie paszportów i ich duplikatów oraz decyzja o uznaniu do prowadzenia ksiąg i rejestrów) delegowane są przez "PZ" na Wnioskodawcę, który jako członek zwyczajny działa także na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca w zakresie prowadzenia zadań nałożonych przepisami prawa, dotyczących prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz wydawania paszportów konia, działa jak organ władzy publicznej, a co za tym idzie korzysta z wyłączenia od opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w sprawie prowadzenia ksiąg koniowatych oraz rejestrów, jak również wydawania paszportów działa jak organ władzy publicznej i w związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem tego podatku. Wskazał, iż w sytuacji prowadzenia ksiąg koniowatych oraz rejestrów, gdzie Wnioskodawca prowadzi działalność i pobiera za te czynności opłaty, na zasadzie upoważnienia uzyskanego od ,,PZ", otrzymywany zwrot poniesionych wydatków nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca, powołując przepis art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług wskazał, iż ustawa ta nie precyzuje co należy rozumieć pod pojęciem ,,organ władzy publicznej". Przytoczył fragment interpretacji indywidualnej z dnia 20 listopada 2007 r. nr IBPP2/443-60/07/RSz, w której Minister Finansów wyjaśnił między innymi, iż pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.
Wskazał także, że powołany przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oparty jest na regulacji art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 13 Dyrektywy Rady Nr 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), który stanowi, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami. Wnioskodawca powołując przepisy art. 17 ust. 1 i art. 24 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich wskazał, iż za prowadzenie ksiąg hodowlanych ustawa wprost przewiduje, że uprawniony podmiot może pobierać opłatę, w przeciwieństwie do wynagrodzenia pobieranego za ocenę użytkową konia na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Zatem Wnioskodawca, który został przez ,,PZ" uznany w drodze decyzji administracyjnej za podmiot upoważniony do prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz wydawania paszportów konia, działa jako quasi organ państwowy, bowiem realizuje w tym zakresie działania nałożone bezpośrednio przepisami prawa. Tym samym, w zakresie w jakim realizuje zadania nałożone przepisami ustawy i pobiera w tej sprawie opłaty, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.
W opinii Wnioskodawcy, w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz rejestrów, ani ,,PZ", ani Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem (stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2008 r. nr IPPP1-443-161/08-5/JF). Wskazał, że ,,PZ" upoważniony jest także do wydawania paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów oraz doręczenia paszportu konia lub jego duplikatu. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, w sposób określony w art. 14 ust. 8 powołanej ustawy, podmioty wymienione w art. 5 pobierają opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów. Związek hodowców lub inny podmiot, które zostały przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, drogą decyzji, uprawnione do prowadzenia m.in. odpowiednich rejestrów, wydawania paszportów i pobierania z tego tytułu opłat, określonych rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (quasi organ państwa). W tym przypadku należy uznać, iż szczególne przepisy prawa przyznają mu uprawnienia władcze wobec innych podmiotów. Zatem Wnioskodawca, w zakresie w jakim realizuje założenia nałożone przepisami ustawy i pobiera w tym zakresie opłaty, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają tej ustawie. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za wykonywanie tych czynności stanowią de facto daninę publiczną, a ich wysokość jest określona w przepisach prawa. W związku z tym w zakresie wydawania paszportów (duplikatów) i doręczania paszportów za pośrednictwem poczty Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Uwagi powyższe należy odnieść także do zasad opodatkowania świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz ,,PZ". Zadania powierzone przez ministra właściwego do spraw rolnictwa (decyzja o uznaniu do prowadzenia ksiąg i rejestru oraz uprawnienia w zakresie wydawania paszportów) delegowane są bowiem następnie przez ,,PZ" na swoich członków w postaci związków okręgowych (wojewódzkich). Wnioskodawca, jako członek zwyczajny ,,PZ", działa także na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Decyzja o uznaniu do prowadzenia ksiąg i rejestru na podstawie art. 17 ww. ustawy oraz prawo do wydawania paszportów wynikające z art. 14 w zw. z art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, adresowane są przez ministra właściwego ds. rolnictwa na ,,PZ". Powyższe zadania, na podstawie umowy zawieranej z ,,PZ" albo pisemnych upoważnień, są wykonywane jednak przez Wnioskodawcę, jako członka "PZ".
Wnioskodawca odnosząc się do czynności prowadzenia ksiąg hodowlanych wskazał, iż podmiotem uznanym przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji administracyjnej w tym zakresie jest ,,PZ". Jest to działalność statutowa ,,PZ", stosownie do brzmienia § II pkt 2 ppkt 4 Statutu ,,PZ". W myśl art. 24 ust. 2 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, za dokonanie wpisu zwierząt gospodarskich do ksiąg i rejestrów związek hodowców lub inny podmiot, prowadzące księgę lub rejestr, mogą pobierać opłatę w wysokości nieprzekraczającej maksymalnej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 27 tej ustawy. Wnioskodawca wykonuje to zadanie jako członek ,,PZ", realizując własne oraz ,,PZ" cele statutowe, otrzymując za realizację zadania zwrot udokumentowanych kosztów (poniesionych wydatków). Wobec powyższego należność z tytułu zwrotu tych poniesionych wydatków, otrzymywana od ,,PZ" nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż: po pierwsze - sama działalność w tym zakresie nie podlega opodatkowaniu (jak wskazano powyżej); po drugie, w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz rejestrów ani ,,PZ", ani Wnioskodawca nie działają jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż działają w charakterze analogicznym do organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, a czynności te nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, opartych o zasadę swobody umów (tylko na zasadzie upoważnienia w ramach struktury ,,PZ", dotyczącego prowadzenia przez Wnioskodawcę tej działalności i pobierania za nią opłat).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jednocześnie ustawodawca na mocy art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.
W świetle art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.), rejestry koniowatych prowadzą:
A zatem przez właściwy podmiot prowadzący księgę w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich należy rozumieć związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji, w trybie art. 17 tejże ustawy.
Koniowate, z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku (...) - art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 204 poz. 1281). Właściwy podmiot prowadzący księgę przedstawia ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa wzór stosowanego przez siebie paszportu konia oraz wzór zmienionego paszportu konia - w przypadku zmiany wzoru (art. 14 ust. 1 lit. 1b ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt). Po otrzymaniu zgłoszenia urodzenia się koniowatego ww. podmiot nadaje koniowatemu numer identyfikacyjny i wydaje zgłaszającemu paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku, w ciągu 60 dni od dnia otrzymania zgłoszenia (art. 14 ust. 1 lit. 1b i ust. 5 ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt). W myśl art. 15 tejże ustawy, za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, w sposób określony w art. 14 ust. 8, związek hodowców (lub inne podmioty upoważnione) pobierają opłaty.
Związek na podstawie art. 17 ust. 1 w związku z art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133 poz. 921 ze zm.) prowadzi księgi koniowatych, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji administracyjnej. Za prowadzenie tych rejestrów i ksiąg Wnioskodawca podbiera opłaty określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgo hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. nr 250 poz. 1876).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ,,PZ" upoważniony został przez Ministra do spraw rolnictwa między innymi do prowadzenia rejestru koniowatych i wydawania paszportu konia. W związku z tym udzielił Wnioskodawcy pisemne upoważnienie do wykonywania tych czynności, za które zgodnie z powołanym rozporządzeniem pobiera opłaty.
Wskazać należy, iż ,,Z" jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r., nr 32, poz. 217 ze zm.), na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r., nr 27, poz. 132 ze zm.) może prowadzić działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.
Odnosząc powołane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że ,,PZ", jako jednostka organizacyjna wykonująca zadania określone w ustawach oraz w przepisach wykonawczych wydanych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, które realizuje za pośrednictwem organizacji członkowskich, tj. ,,Z", nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie, (z wyłączeniem jednakże czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych).
Oznacza to, że świadczone przez Wnioskodawcę (będącego organizacją członkowską ,,PZ") czynności, które zostały zlecone przez ,,PZ", w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych i wydawania paszportów konia, korzystają z wyłączenia od opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, że kwestia dotycząca opodatkowania czynności związanych z oceną wartości użytkowej koni rozstrzygnięta została w interpretacji nr ITPP2/443-1032a/08/AD.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Referencje