Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Gmina składając wniosek aplikacyjny o dofinansowanie budowy sieci w kwietniu 2009 r. (tj. po uregulowaniu spraw własności)ma mozliwość odliczenia/odzyskania podatku VAT?

sygnatura: ITPP1/443-861/08/BJ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2008-12-18

słowa kluczowe:aport, gmina, jednostka samorządu terytorialnego, kanalizacja, odliczenie podatku

Wniosek ORD-IN: [ 919 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2008 r., (data wpływu 1 października 2008 r.) uzupełnionym pismami dnia 5 i 18 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 i 18 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia/odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 90-tych powołana została spółka (,,W" Sp. z o.o.) do prowadzenia zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Jest to spółka ze 100% udziałem Miasta. Do dnia złożenia niniejszego wniosku spółka ta samodzielnie wybudowała ok. 8 km sieci sanitarnych oraz inne urządzenia, których jest właścicielem (tj. ma je w swojej ewidencji księgowej na stanie i dokonuje odpisów amortyzacyjnych). Natomiast cały pozostały majątek wodno-kanalizacyjny istniejący na terenie miasta został przekazany w eksploatację spółce na zasadzie dzierżawy. Spółka odprowadza do budżetu miasta roczny czynsz dzierżawy ustalony w umowie. W celu uporządkowania stanu majątkowego Gmina planuje na koniec 2008 r. odpłatną sprzedaż tego majątku na rzecz spółki.

Gmina zamierza złożyć w 2009 r. wniosek o dofinansowanie projektu pn.: ,,Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze aglomeracji" z Funduszy Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, albowiem w kolejnych latach Gmina będzie nadal realizować inwestycje polegające na budowie nowych sieci. Jednakże po ich zrealizowaniu, majątek będzie przekazany aportem spółce, podnosząc w ten sposób jej kapitał zakładowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku w związku z opisaną wyżej sytuacją Gmina składając wniosek aplikacyjny o dofinansowanie budowy sieci w kwietniu 2009 r. (tj. po uregulowaniu spraw własności) ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina na dzień składania wniosku o dofinansowanie z funduszy UE (kwiecień 2009 r.) nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie wykorzystywać towarów i usług zakupionych podczas nowej inwestycji do czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Inwestycja zrealizowana w ramach projektu zostanie przekazana aportem spółce. Czynność aportu jest zwolniona z podatku od towarów i usług, w związku z czym podatek ten występujący przy ponoszonych kosztach realizacji budowy nowych odcinków sieci oraz przebudowy niesprawnych technicznie odcinków istniejących nie podlega odliczeniu. Ponadto Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, bowiem środki pochodzące z Funduszu Spójności Unii Europejskiej na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W związku z powyższym podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (....)

W myśl art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w prawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z obowiązującym do 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Zatem po tej dacie czynność wnoszenia aportu składników majątkowych podlega co do zasady opodatkowaniu.

Należy jednak zaznaczyć, iż na mocy § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 212, poz. 1336) w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w zakresie zadań własnych zamierza w 2009 r. zrealizować projekt dofinansowany z Funduszy Spójności Unii Europejskiej pn.: ,,Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze aglomeracji", a po jego realizacji przekazać aportem powstałe mienie do spółki ,,Iławskie Wodociągi".

W myśl powołanych przepisów, o ile czynność wniesienia aportem powstałego mienia nastąpiłaby do dnia 31 marca 2008 r. Wnioskodawca nie mógłby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w przypadku, gdy czynność aportu nastąpi po dniu 31 marca 2008 r. czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, w związku z czym Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem

skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY