Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Spółka wykonując na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych czynności związane z wymianą skrzynek pocztowych, tzn. dokonując demontażu starych skrzynek, przygotowania ścian oraz montażu nowych skrzynek, świadczy usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy; Świadczenie przedmiotowych usług winno być dokumentowane przez Spółkę fakturami VAT

sygnatura: IPPP1-443-1601/08-3/AK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-11-18

słowa kluczowe:skrzynka pocztowa, stawki podatku, świadczenie usług, usługi administrowania, usługi budowlano-montażowe, zarządzanie nieruchomością

Wniosek ORD-IN: [ 469 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko A ... Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008r. (data wpływu 25 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z wymianą skrzynek pocztowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z wymianą skrzynek pocztowych. Wniosek został uzupełniony w dniu 30 października 2008r., w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 23 października 2008r., znak IPPP1-443-1601/08-2/AK (odebranym przez Stronę w dniu 27 października 2008r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Normy Europejskie nałożyły na Wspólnoty Mieszkaniowe obowiązek wymiany starych skrzynek pocztowych na nowe. Wspólnoty Mieszkaniowe będące w zarządzie A... Sp. z o.o. powierzyły w drodze uchwały zakup skrzynek Spółce, jako zarządcy oraz finansowanie przez Wspólnotę tego zakupu ze środków funduszu remontowego. W praktyce odbywa się to w sposób następujący: ADM Spółka z o.o. zakupuje skrzynki pocztowe, otrzymuje fakturę VAT, odlicza podatek VAT przy zakupie, wystawia fakturę dla Wspólnoty Mieszkaniowej nie doliczając marży, odprowadza podatek należny od sprzedaży według stawki 22%. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymując refaktury od A... Spółka z o.o. finansuje ten zakup ze środków zgromadzonych w funduszu remontowym (kserokopia uchwały, faktury zakupu, faktury sprzedaży w załączeniu).

Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej precyzuje jednocześnie, iż montaż skrzynek wykonać ma A... Sp. z o.o. w ramach kosztów konserwacji bieżącej. Zgodnie z podjętymi uchwałami wartość robocizny (demontaż starych skrzynek, przygotowanie ściany oraz zamontowanie nowych skrzynek) A... Spółka z o.o. ujmuje w kosztach konserwacji Nieruchomością wspólną. Koszty konserwacji Nieruchomości rozliczane są w skali roku do poziomu zaliczek wnoszonych przez Wspólnoty Mieszkaniowe tytułem całej obsługi administrowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy prawidłowym jest ujmowanie robocizny (demontaż, przygotowanie, montaż) w kosztach obsługi Nieruchomości Wspólnot... Czy biorąc pod uwagę przepisy prawa podatkowego należałoby wartość montażu zafakturować obciążając należnością Wspólnotę i jednocześnie wykazać przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz odprowadzić podatek należny od wykonanej usługi według stawki 22% VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa podejmując uchwały o rozliczaniu montażu skrzynek w ramach kosztów a-konserwacji Nieruchomości Wspólnych czyni to nieprawidłowo. Prace związane z montażem skrzynek są, według Spółki, usługą, którą należy obciążyć należnymi podatkami: dochodowymi oraz podatkiem VAT. Zarówno koszt materiału jak i koszt robocizny winien być ujęty w fakturze obciążającej Wspólnotę Mieszkaniową oraz finansowany z funduszu remontowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy czym zarówno towary jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług są identyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, o czym stanowią przepisy art. 2 pkt 6 cyt. ustawy i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy.

Jak wynika zatem z przepisów art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć należy, iż usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Dlatego też czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Ponadto związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Wspólnoty Mieszkaniowe będące w zarządzie A... Sp. z o.o. powierzyły w drodze uchwały zakup skrzynek Spółce, jako zarządcy oraz finansowanie przez Wspólnotę tego zakupu ze środków funduszu remontowego. A... Spółka z o.o. zakupuje skrzynki pocztowe, otrzymuje fakturę VAT, odlicza podatek VAT przy zakupie, wystawia fakturę dla Wspólnoty Mieszkaniowej nie doliczając marży, odprowadza podatek należny od sprzedaży według stawki 22%. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymując refaktury od A... Spółka z o.o. finansuje ten zakup ze środków zgromadzonych w funduszu remontowym. Jednocześnie podjętą uchwałą Wspólnota Mieszkaniowa sprecyzowała, iż montaż skrzynek wykonać ma A... Sp. z o.o. w ramach kosztów konserwacji bieżącej. Zgodnie z podjętymi uchwałami wartość robocizny (demontaż starych skrzynek, przygotowanie ściany oraz zamontowanie nowych skrzynek) A... Spółka z o.o. ujmuje w kosztach konserwacji Nieruchomością wspólną. Koszty konserwacji Nieruchomości rozliczane są w skali roku do poziomu zaliczek wnoszonych przez Wspólnoty Mieszkaniowe tytułem całej obsługi administrowania.

Wątpliwości Spółki budzi sposób opodatkowania czynności przez nią wykonywanych związanych z wymianą skrzynek pocztowych, tj. czynności w zakresie demontażu starych skrzynek, przygotowania ściany i montażu nowych skrzynek

Odwołując się do uregulowań dotyczących świadczenia usług należy ponownie podkreślić, iż czynność należy uznać za świadczenie usługi, która podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Ponadto należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż czynność związana z montażem skrzynek pocztowych będzie świadczeniem, za które Spółka pobiera opłatę - Wspólnoty Mieszkaniowe wnoszą zaliczki tytułem całej obsługi administrowania, a koszt wymiany skrzynek ma być pokrywany z funduszu remontowego.

Pomiędzy Spółką a Wspólnotami Mieszkaniowymi istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Spółka podejmuje bowiem określone działania, za które zostaje wynagrodzona. Wskazane we wniosku zaliczki tytułem całej obsługi administrowania są bowiem formą wynagrodzenia gdyż z tej kwoty pokrywane są wydatki związane z wymianą skrzynek pocztowych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy. Świadczoną przez Spółkę na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych usługą jest m.in. wymiana skrzynek pocztowych, za co otrzymuje wynagrodzenie. Natomiast Wspólnota Mieszkaniowa staje się niewątpliwie beneficjentem tych czynności; jest jej bezpośrednimi konsumentem, odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym. Natomiast zapłatę zaliczek przez Wspólnotę Mieszkaniową na rzecz Spółki z tytułu obsługi administrowania, z którego również pokrywane są wydatki związane z montażem skrzynek pocztowych, należy uznać za formę wynagrodzenia w zamian za wyświadczoną przez Spółkę usługę.

W świetle powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, czynności wykonywane przez Spółkę, za które otrzymuje wynagrodzenie (zaliczki wpłacane przez Wspólnotę na poczet zarządzania Nieruchomością) uznać należy za świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast ust. 2 art. 15 cyt ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 106 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem czynności wykonywane na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych przez Spółkę w zakresie wymiany skrzynek pocztowych, stanowiących świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, winny być dokumentowane fakturami VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak wynika więc z uregulowań art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związane z dostawą towarów czy świadczeniem usługi kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) cyt. ustawy. W myśl ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami niższymi od podstawowej, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, a także zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Dlatego też, zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Ponadto uregulowania ust. 12 art. 41, zmienionego od dnia 1 stycznia 2008r. ustawą z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) wskazują, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi ust. 12a przywołanego art. 41 cyt. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast zgodnie z ust. 12b art. 41 cyt. ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c cyt. ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto przepisy art. 41 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) stanowią, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższą delegacją w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) od dnia 1 stycznia 2008r. dodano, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861) ust. 1a, który stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Natomiast definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w § 5 ust. 1a rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2007r., zawarta w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 19 września 2007r. stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zauważyć ponadto należy, iż przez roboty budowlane w myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.) rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z uwagi zatem na przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej, w przedstawionym stanie faktycznym, wykonywane na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych usługi montażu skrzynek pocztowych, zakwalifikować należy jako roboty budowlane, które w przypadku gdy będą dotyczyć budynków mieszkalnych (PKOB - 11) będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Należy ponadto zwrócić uwagę, iż wystawiona faktura VAT, potwierdzająca wykonanie przez Spółkę wymiany skrzynek pocztowych, winna zawierać określenie wykonanych robót wraz ze wskazaniem z jakim rodzajem budynku są one związane (przywołanie odpowiedniego kodu PKOB wskazującego na związek z budownictwem mieszkaniowym lub budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym). Zgodnie bowiem z ust. 7 § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4, tj. nazwa towaru lub usługi, obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Reasumując, stwierdzić należy, iż Spółka wykonując na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych czynności związane z wymianą skrzynek pocztowych, tzn. dokonując demontażu starych skrzynek, przygotowania ścian oraz montażu nowych skrzynek, świadczy usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami). Świadczenie przedmiotowych usług winno być dokumentowane przez Spółkę fakturami VAT, wystawianymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy oraz przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zmianami).

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY