Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi w trakcie inwestycji zakupami (realizacja projektu związanego z wykonywaniem zadań statuowych gminy.

sygnatura: ITPP2/443-722/08/AP

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2008-09-23

słowa kluczowe:gmina, jednostka samorządu terytorialnego, odliczenie podatku, zadania publiczne

Wniosek ORD-IN: [ 823 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. ,,Budowa świetlicy wiejskiej wraz z wyposażeniem w L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. ,,Budowa świetlicy wiejskiej wraz z wyposażeniem w L.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie projektu pn.: ,,Budowa świetlicy wiejskiej wraz z wyposażeniem w L." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, działanie - Odnowa i rozwój wsi. W ramach tego projektu ma zostać wybudowana i wyposażona świetlica co z pewnością zwiększy atrakcyjność wsi oraz stworzy sprzyjające warunki do wzmocnienia więzi społecznych. W wybudowanym obiekcie nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza w celu osiągnięcia zysku, a tym samym podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto świetlica wiejska nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych (typu najem, dzierżawa), a więc z tego tytułu nie będzie pobierana żadna opłata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek w związku z planowaną realizacją inwestycji pn.: ,,Budowa świetlicy wiejskiej wraz z wyposażeniem w L."...
  2. Jeśli nie, to czy jest to koszt kwalifikowany projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest organem władzy publicznej. Natomiast zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz na podstawie innych ustaw. W art. 2 ust. 1 ww. ustawy mowa jest o tym, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Art. 6 ust. 1 tej ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Zadania własne gminy zostały określone w art. 7 ust. 1 tejże ustawy, do których należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez realizację spraw w zakresie m.in. kultury, utrzymania obiektów gminnych, współpracy ze społecznościami lokalnymi.

Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując: Gmina nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz dlatego, iż czynności jakie wykona w ramach zaplanowanej realizacji projektu są zwolnione z opodatkowania jako zadania własne gminy (zadania publiczne). A zatem według stanowiska Gminy podatek naliczony powinien być kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że wykonanie inwestycji jest zadaniem statutowym Gminy. W wybudowanym obiekcie nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza. Wskazano również, że Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych zysków z tytułu najmu lub dzierżawy wybudowanej świetlicy, gdyż świetlica ta nie będzie przedmiotem zawierania umów cywilnoprawnych. Zatem podatek naliczony związany z nabywanymi w trakcie inwestycji towarów i usług nie będzie miał związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi w trakcie realizacji projektu towarami i usługami.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY