Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Opodatkowanie transakcji zamiany nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę oraz podstawa opodatkowania.

sygnatura: ILPP2/443-394/08-5/ISN

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2008-08-04

słowa kluczowe:czynności niepodlegające opodatkowaniu, darowizna, podatek od towarów i usług, przekazanie nieodpłatne

Wniosek ORD-IN: [ 1733 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji darowizny nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) o podpis osoby upoważnionej, brakującą opłatę oraz doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej z przeznaczeniem pod zabudowę, która zostanie przekazana w formie zamiany lub darowizny na rzecz Gminy - będącej również jednostką samorządu terytorialnego.

Czynność ta ma mieć charakter umowy cywilnoprawnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 265 poz. 2603 ze zm.) - i zostanie usankcjonowana stosownym aktem notarialnym.

Zainteresowany nabył tę nieruchomość w formie decyzji administracyjnej z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 w związku z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - ,,Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną" (Dz. U. Nr 133 poz. 872 ze zm.) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 2 przez dostawę rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności darowizny, ale tylko w sytuacji jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zamiana działek pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i co będzie podstawą opodatkowania...
  2. Czy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność zamiany należy uznać za odpłatną dostawę towarów, gdy w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem czynność zamiany nieruchomości gruntowej należy traktować na równi ze sprzedażą, gdyż istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za tę czynność (art. 29 ust. 3). Skoro ww. czynność jest dostawą towarów, to tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy tu zastosować szczególne zasady ustalania podstawy opodatkowania. Przepis art. 29 ust. 3 ustawy o VAT mówi, że podstawą opodatkowania takiej dostawy jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszona o podatek VAT. Jeżeli zatem wartość operatu szacunkowego określa wartość rynkową działki, czyli cenę jej sprzedaży stosowanej w miejscowości położenia działki, to należy uznać, że podstawą opodatkowania VAT będzie wartość operatu pomniejszona o należny podatek VAT. W przypadku Wnioskodawcy dostawą (zamianą) gruntu jest działka przeznaczona pod zabudowę stąd czynność ta, jego zdaniem podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

Zainteresowany uważa, że ww. transakcja zamiany nieruchomości nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych (art. 2 pkt 4a - t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68 poz. 450 ze zm.), ponieważ przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonywania ww. czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy.

Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY