Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

sprzedaż działki wykorzystywanej do działalności rolnej, znajdującej się na obszarze urbanistycznym przeznaczonym pod mieszkalnictwo jednorodzinne oraz pod usługi nieuciążliwe, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podatku VAT w wysokości 22%.

sygnatura: IPPP1-443-561/08-4/BS

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-07-09

słowa kluczowe:czynności podlegające opodatkowaniu, dostawa, działalność gospodarcza, działki, grunty, nieruchomości, podatnik, rolnik ryczałtowy

Wniosek ORD-IN: [ 420 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana ...., przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.) na wezwanie tutejszego organu z dnia 06 czerwca 2008 r. skutecznie doręczone w dniu 26 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki wykorzystywanej do działalności rolniczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki wykorzystywanej do działalności rolniczej.

Na wezwanie tutejszego organu z dnia 06 czerwca 2008 r. skutecznie doręczone w dniu 26 czerwca 2008 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.) o doprecyzowany stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia ....... 2008 r. aktem notarialnym Wnioskodawca dokonał sprzedaży nieruchomości rolnej - niezabudowanej działki, znajdującej się na obszarze urbanistycznym przeznaczonym pod mieszkalnictwo jednorodzinne oraz pod usługi nieuciążliwe, o powierzchni ........ m2. Nieruchomość tę Wnioskodawca nabył na podstawie umowy darowizny zawartej w 2002 r. Na działce tej prowadził gospodarstwo rolne, nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu tej działalności, jak również nie prowadził żadnej innej działalności gospodarczej. W przyszłości Wnioskodawca nie zamierza dokonywać podobnych transakcji.Z dodatkowych informacji - przesłanych przez Wnioskodawcę, w związku z wezwaniem tut. Organu - wynika, iż na przedmiotowej działce do końca roku 2002 prowadzone były uprawy rolne. Od roku 2003 ze względu na niską jakość (VI klasa) grunty te nie były używane do działalności rolniczej ani żadnej innej działalności. Ponadto, Wnioskodawca poinformował, iż posiada status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., co Jego zdaniem oznacza, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca oświadczył również, że nie jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu przedmiotowej sprzedaży ciąży na Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług, osoby fizyczne prowadzące wyłącznie gospodarstwo rolne uważa się za podatników, gdy złożą zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ww. ustawy. Zatem nie będąc podatnikiem VAT przy dokonaniu jednorazowo sprzedaży gruntu, bez zamiaru wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy, nie ciąży na Wnioskodawcy obowiązek opodatkowania tej transakcji podatkiem od towarów i usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdzie przez dostawę (zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy) należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 pkt 19 cyt. ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne - pkt 20 powołanego artykułu - rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze - pkt 21 ww. artykułu - rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Działalnością rolniczą - zgodnie z art. 2 pkt 15 - jest produkcja roślinna i zwierzęca (...) a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę wcześniej przytoczoną definicję działalności gospodarczej uznać należy, iż rolnik ryczałtowy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Właściciel gospodarstwa rolnego, dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, jest co do zasady rolnikiem (ryczałtowym), posiadającym status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Definicje działalności rolniczej i rolnika ryczałtowego wprowadzone zostały do przepisów dotyczących podatku od towarów i usług ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 68, poz. 805), zmieniającą ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze, oraz fakt, iż przedmiotowy grunt był wykorzystywany w działalności rolniczej po roku 2000 (czyli po pojawieniu się w przepisach prawnych dotyczących podatku od towarów i usług ww. definicji), należy stwierdzić, że przedmiotowy grunt służył działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa działek, podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku. Dostawa działek, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zwolnieniem tym objęta jest tylko dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę.

Z opisu przedstawionego przez Podatnika wynika, iż zbył działkę rolną, znajdującą się na obszarze urbanistycznym przeznaczonym pod mieszkalnictwo jednorodzinne oraz pod usługi nieuciążliwe, która wykorzystywana była w prowadzonej przez niego działalności rolniczej. Biorąc pod uwagę definicję działalności (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) należy uznać, że transakcja sprzedaży ww. działki ma związek z działalnością gospodarczą, jest to sprzedaż majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności. Rolnik sprzedający grunt nie zbywa bowiem majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne. Jeśli więc osoba taka dokonuje sprzedaży majątku związanego z własną działalnością, jest z tego tytułu podatnikiem podatku VAT.

Reasumując należy stwierdzić, iż sprzedaż działki wykorzystywanej do działalności rolnej, znajdującej się na obszarze urbanistycznym przeznaczonym pod mieszkalnictwo jednorodzinne oraz pod usługi nieuciążliwe, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY