przyznawanie premii pieniężnych z tytułu obrotu osiągniętego przez kontrahenta Wnioskodawcy w okresie kwartału
sygnatura: IBPP1/443-959/08/ES
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
data: 2008-07-08
słowa kluczowe: | bonus, premia pieniężna |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008r. (data wpływu 14 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2008r. (data wpływu 27 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznawanych premii pieniężnych z tytułu obrotu osiągniętego przez kontrahenta Wnioskodawcy w okresie kwartału - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznawanych premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2008r. (data wpływu 27 czerwca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 czerwca 2008r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka Jawna, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, sprzedaje towary jako podatnik podatku VAT. W umowie z kontrahentami Spółka zawiera przyrzeczenie przyznania premii z tytułu osiągniętego obrotu. Kontrahent może uzyskać premię od osiągniętego obrotu niezależnie od wysokości tego obrotu. Premię taką kontrahent uzyskuje w okresach kwartalnych. Potencjalny odbiorca towarów Wnioskodawcy domaga się przyznania premii z tytułu obrotu osiągniętego za okres kwartału niezależnie od osiągniętego obrotu nie godząc się przy tym na zastosowanie w takiej sytuacji rabatu na fakturze.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle ustawy o VAT premia, o której mowa w opisie stanu faktycznego jest usługą...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca świadczenie usług, czyli przyznanie premii nie jest czynnością podlegającą podatkowi VAT. Co prawda premia wypłacana jest związana z określonym zachowaniem nabywcy, jednak nie jest to świadczenie usług na rzecz dostawcy towarów. Nie da się tego rodzaju usługi zakwalifikować do żadnej kategorii usług zgodnie z PKD. W tej sytuacji premia podlega rozliczeniu między kontrahentami notą księgową. Premia, o której mowa nie jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT. W ramach swobody zawierania umów strony mogą zawrzeć taką umowę. Premia z tytułu obrotu jest premią wiązaną dotyczącą premii z tytułu sprzedaży towarów w okresie kwartalnym, a następnie w okresie rocznym. Nie musi być ona wiązana z konkretną dostawą, dotyczy wszystkich dostaw, a tym samym nie jest to rabat.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych są uzależnione od wielu czynników, m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.
W przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Taka premia pieniężna ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości dostawy.
W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992): rabat - to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie; skonto - to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką; opust - to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych); bonifikata - to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie współpracować z kontrahentem, któremu przyzna premie kwartalne niezależnie od osiągniętego przez kontrahenta obrotu.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż będziemy mieć do czynienia z rabatem, który będzie określony niezależnie od osiągniętych obrotów zrealizowanych przez odbiorcę (od dokonanych zakupów) w danym okresie (kwartał), czyli od konkretnej dostawy towarów. W opisanej sytuacji nie ma także znaczenia czy będzie to jedna czy więcej transakcji w danym okresie. Przyznawany przez Wnioskodawcę rabat będzie ustalany niezależnie od obrotu z kontrahentem za dany kwartał.
Udzielony przez Wnioskodawcę dla kontrahenta rabat będzie miał zatem bezpośredni wpływ na wartość dostawy i będzie prowadzić do obniżenia ceny. Łatwo jest zatem, z uwagi na stałe ustalenia, określić dokładnie o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą VAT, nawet jeżeli będzie ich więcej niż jedna w okresie rozliczeniowym. Tym samym przyznany rabat potransakcyjny będzie można przyporządkować do konkretnej dostawy.
Wnioskodawca przyznający kontrahentowi rabaty, będzie mieć zatem prawo do zmniejszenia o ich wysokość obrotu a tym samym do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie wystawionej faktury korygującej zgodnie § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798).
W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, iż kwestie dotyczące jednorazowych premii pieniężnych za wprowadzenie nowego towaru oraz premii z tytułu rocznego obrotu osiągniętego przez kontrahenta Wnioskodawcy będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.