stawka podatku w związku z wymianą skrzynek pocztowych po dniu 1 stycznia 2008r.
sygnatura: IBPP1/443-582/08/ES
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
data: 2008-04-22
słowa kluczowe: | usługi montażowe |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008r. (data wpływu 23 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w związku z wymianą skrzynek pocztowych po dniu 1 stycznia 2008r. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2008r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w B. ww. wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 14 stycznia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w związku z wymianą skrzynek pocztowych po dniu 1 stycznia 2008r.
Przedmiotowy wniosek został przekazany za pismem z dnia 22 stycznia 2008r., tut. organowi, celem załatwienia zgodnie z właściwością, stosownie do § 5 cyt. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 kwietnia 2008r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia Mieszkaniowa zleca wymianę starych metalowych odbiorczych skrzynek pocztowych na nowe w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003r. (Dz. U. Nr 177/03 poz. 1731 ze zm.).
Wykonawca zleconych robót nie jest producentem skrzynek pocztowych. Na wniosek jednego z wykonawców Urząd Statystyczny zakwalifikował przedmiotowe usługi:
W uzupełnieniu Wnioskodawca precyzuje, iż budynki mieszkalne wielorodzinne, o których mowa we wniosku są zaklasyfikowane w pozycji 1122 PKOB.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wymiana starych metalowych skrzynek pocztowych na nowe w obiektach budownictwa mieszkaniowego pozwala na zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT 7% dla robót wykonywanych po 1 stycznia 2008r. zgodnie z § 5 ust. 1a Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów o VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, wymiana starych metalowych skrzynek pocztowych na nowe w budynkach mieszkalnych przez wykonawcę niebędącego ich producentem kwalifikuje się do zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).
Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 - ust. 3 art. 8.
W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12.
W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c.
Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.
Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Jak wynika z wniosku Podatnik ma zamiar montować pocztowe skrzynki oddawcze w budownictwie mieszkaniowym sklasyfikowanym w PKOB pod symbolem 1122.
Strony w umowach cywilno-prawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).
W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r.
Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5.3.4) stanowiących załącznik do ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie PKWiU, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane w miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:
Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dział 45 ,,Roboty budowlane" obejmuje:
(a) prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych, (b) prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną, (c) instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.
We wniosku Spółdzielnia informuje, że Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował przedmiotowe usługi w grupowaniu 45.42.12-00.00 jako ,,Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej" oraz PKWiU 45.34.32-00.00 ,,Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Świadczone usługi należą zatem do działu 45 PKWiU ,,Roboty budowlane", natomiast skrzynki pocztowe będą montowane w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (PKOB 1122).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić iż usługi w zakresie montażu pocztowych skrzynek oddawczych w budownictwie mieszkaniowym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1122 będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:
Reasumując, jeżeli usługa remontowo-budowlana-montażowa wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ww. ustawy), a wykonawca robót nie jest producentem montowanych skrzynek pocztowych, to należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%. Przy czym należy zaznaczyć, iż ww. usługi będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT, ewentualnie na podstawie § 5 ust. 1a ww. rozporządzenia.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.