Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

zarówno zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 jak i zgłoszenie dla potrzeb podatku od towarów i usług winny zostać złożone przez Powiat, będący osobą prawną, a nie przez Starostwo powiatowe, które jest organem wykonawczym zarządu powiatu.

sygnatura: IPPP1-443-72/08-2/IZ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-04-09

słowa kluczowe:jednostka samorządu terytorialnego, organ, podatnik, powiat, samorząd, starostwo, zgłoszenie rejestracyjne

Wniosek ORD-IN: [ 329 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w O., przedstawione we wniosku z dnia 15.01.2008 r. (data wpływu 18.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia zgłoszenia identyfikującego NIP-2 i rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia zgłoszenia identyfikującego NIP-2 i rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat O.. jako jednostka samorządu terytorialnego nie posiada nr NIP oraz nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat jako samorządowa osoba prawna nie posiada własnych struktur organizacyjnych. Nałożone na Powiat zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu - Starostwa Powiatowego. Zadania Powiatu realizują także jej powiatowe jednostki organizacyjne takie jak: Zespoły Szkół, Domy Pomocy Społecznej, Zarząd Dróg Powiatowych, Powiatowy Urząd Pracy i inne. Wszystkie one wykonują czynności niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług, czynności zwolnione z tego podatku jak również czynności opodatkowane. Nie da się wskazać czynności, których jednostka samorządu terytorialnego dokonuje bezpośrednio, bez udziału jakiejkolwiek jednostki organizacyjnej. Każda czynność, czy z zakresu prawa cywilnego, czy prawa administracyjnego, jest wykonywana przez odpowiednią jednostkę organizacyjną - wymaga wykorzystania pracowników i środków technicznych tej jednostki. Starostwo jak i inne jednostki organizacyjne powiatu wykonując zadania powiatu posiadają swoje nr NIP oraz składają własne deklaracje od podatku od towarów i usług -jeśli są podatnikami VAT. Starostwo Powiatowe w O. jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie zadań powiatu nałożonych odrębnymi ustawami, realizowanych przez tę jednostkę oraz w zakresie umów cywilnoprawnych. Urząd - Starostwo Powiatowe prowadzi jedną ewidencję księgową dotyczącą rozliczeń podatku od towarów i usług, rejestr sprzedaży wystawia faktury VAT występuje jako nabywca towarów i usług. W planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nie ujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, nie realizuje się wydatków bezpośrednio przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat O. powinien złożyć zgłoszenie rejestracyjne NIP-2 w celu nadania NIP i w konsekwencji złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-7 dla celów podatku od towarów i usług (VAT)...

Powiat jak i urząd w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie nr NIP oraz wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne. Podatnikiem powinien być zawsze odpowiedni urząd działający za osobę prawną. Zatem tylko Starostwo Powiatowe powinno być podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t .j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) jest jednostką samorządu terytorialnego, czyli innym, niż organ władzy publicznej uczestnikiem sektora finansów publicznych i dlatego nie może skorzystać z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ww. ustawy. Posiada jednak osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 97, poz. 970 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ww. ustawy), który w myśl art. 33 powołanej ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.

Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat. Starostwo powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP (powiat, jako osoba prawna powinien posiadać własny NIP). Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, powiat i starostwo powiatowe powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP, nadane powiatowi, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy stwierdzić należy, iż zarówno zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 jak i zgłoszenie dla potrzeb podatku od towarów i usług winny zostać złożone przez Powiat, będący osobą prawną, a nie przez Starostwo powiatowe, które jest organem wykonawczym zarządu powiatu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY