Sprzedaż działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową,
sygnatura: ITPP2/443-9/08/AW
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2008-03-27
słowa kluczowe: | działalność rolnicza, działka pod budowę, gospodarstwo rolne, grunty, rolnik ryczałtowy, sprzedaż gruntów |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.), uzupełnionego w dniu 28 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z uzupełniającą funkcją usług podstawowych i rzemiosła nieuciążliwego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową z uzupełniającą funkcją usług podstawowych i rzemiosła nieuciążliwego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W sierpniu 1988 r. na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego, w trybie ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniach społecznych rolników indywidualnych i ich rodzin (Dz. U. nr 40, poz. 268), przejął Pan od swoich rodziców gospodarstwo rolne o powierzchni ok. 8 ha. W skład przejętej ziemi wchodziła m. in. położona w W. działka nr (...) o powierzchni ok. 3 ha.
We wrześniu 2006 r. Rada Gminy w G. uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej obejmujący działkę o nr (...). Przedmiotem ustaleń planu był teren przeznaczony pod funkcję mieszkalnictwa z uzupełniającą funkcją usług podstawowych i rzemiosła nieuciążliwego. W marcu 2007 r. Wójt Gminy G. wydał postanowienie w sprawie podziału działki nr (...). Kilka wydzielonych działek sprzedał Pan w biegłym roku a uzyskane środki przeznaczył na specjalizację posiadanego gospodarstwa rolnego. Działka nr (...) o powierzchni ok. 3 ha została podzielona na 20 działek budowlanych, z których dotąd sprzedał Pan 9.
Zaznaczył Pan, że jest rolnikiem i nigdy nie prowadził działalności gospodarczej. Użytkowanie przez Pana działki nr (...) stało się dla sąsiadujących bezpośrednio mieszkańców domków jednorodzinnych uciążliwe ze względu na hałas, woń i oprysk środkami chemicznymi.
Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych tut. organ pismem z dnia 18 lutego 2008 r., na podstawie art. 169 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Pana do usunięcia braków w terminie 7 dni. W dniu 28 lutego 2008 r. wpłynęło Pana pismo z dnia 27 lutego 2008 r., w którym udzielił Pan odpowiedzi na zadane pytania. Wyjaśnił Pan, że przedmiotowe działki były wykorzystywane do produkcji roślinnej (zboża, warzywa). Działki zostały zbyte kilku nabywcom. W żaden sposób nie były reklamowane na rynku nieruchomości a nabywcy sami bezpośrednio zgłaszali się dopytując o możliwość zakupu. Sprzedane grunty stanowiły Pana majątek osobisty. Od czasu przejęcia gospodarstwa po rodzicach w 1988 r. nie nabywał Pan innych nieruchomości. Dodał Pan, że w okresie 2003-2004 zbył Pan 3 działki o przeznaczeniu mieszkaniowo-rzemieślniczym. Obecnie nie przewiduje Pan sprzedaży innych posiadanych działek.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy jako rolnik indywidualny nigdy nie prowadzący działalności gospodarczej, niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług musi Pan uiścić podatek VAT z tytułu sprzedaży w ubiegłym roku działek przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z uzupełniającą funkcją usług podstawowych i rzemiosła nieuciążliwego...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek opisanych we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gospodarstwo rolne przekazali Panu rodzice 20 lat temu. Nie przejął go Pan z zamiarem sprzedaży, lecz teraz użytkowanie go w sposób zamierzony jest uciążliwe dla sąsiadów w licznych domkach jednorodzinnych.
Ponadto jak wynika z orzeczenia NSA (sygn. akt I FPS 3/07) osoba fizyczna, która sprzedaje kilka działek budowlanych należących do jej osobistego majątku nie staje się automatycznie podatnikiem VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej. Sama częstotliwość wykonywania czynności polegającej na sprzedaży działek budowlanych nie decyduje o byciu podatnikiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przez dostawę towarów natomiast, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu cyt. wyżej art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania tym podatkiem wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest by czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ,,podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność podlegającą opodatkowaniu jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia ,,częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje okres wykonywania czynności (tydzień, miesiąc, rok) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.
Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż dokonane przez Pana czynności w zakresie podziału i sprzedaży gruntu wykorzystywanego uprzednio do działalności rolniczej, noszą znamiona działalności gospodarczej. Bowiem rolnik w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu. A zatem, rolnik dokonując zbycia składników majątku, wykorzystywanych w działalności rolniczej, wykonuje działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Analiza treści art. 15 ustawy wskazuje, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która oprócz czynności typowych dla tej kategorii podmiotów obejmuje także sprzedaż gruntów. Istotnym elementem w aspekcie opodatkowania powyższej czynności jest fakt że, przedmiotowe grunty wykorzystywane były przez Pana do działalności rolniczej. Dlatego też nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że sprzedaż przedmiotowych gruntów służących dostawom produktów rolnych ma charakter zbycia majątku prywatnego. W złożonym wniosku wskazano bowiem, że grunty przez wiele lat użytkowane były zgodnie z przeznaczeniem dla potrzeb produkcji roślinnej (uprawa zbóż i warzyw), nie służyły więc wyłącznie do zaspokajania Pana potrzeb osobistych. Dodać należy, że na pozostałych gruntach kontynuuje Pan działalność rolniczą, a uzyskane ze sprzedaży działek środki pieniężne przeznaczył Pan na specjalizacje posiadanego gospodarstwa rolnego. Zatem - w oparciu o przestawiony stan faktyczny - należy uznać, że Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne posiadającym status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą.
Okoliczności faktyczne sprawy takie jak: przekształcenie pierwotnego przeznaczenia gruntu na grunt pod zabudowę mieszkaniową, podział nieruchomości na wiele odrębnych działek budowlanych, przeznaczenie wyodrębnionych działek dla celów sprzedaży, stanowią ciąg zdarzeń, które mogą świadczyć o zamiarze wykonywania czynności sprzedaży w sposób częstotliwy, a więc w warunkach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej. Podjęte przez Pana czynności mające na celu przygotowanie działek do sprzedaży są podstawą do uznania, iż zamierza Pan w sposób częstotliwy (powtarzalny) dokonywać ich sprzedaży, aby osiągnąć określony zysk. W końcu sprzedaż w ubiegłym roku 9 działek kilku nabywcom wyznacza cel handlowy, a więc zachowanie Pana w tym zakresie wskazuje na podejmowanie działań handlowca.
Jako bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy należy ocenić argument uciążliwości dla mieszkańców domków jednorodzinnych położonych w bezpośrednim sąsiedztwie działki nr (...) z uwagi na wykazany wcześniej brak związku sprzedaży przedmiotowych gruntów z majątkiem osobistym.
W efekcie dokonaną przez Pana sprzedaż przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową należy potraktować jako działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ww. ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Referencje