Czy biorąc pod uwagę opisaną sytuację sprzedaż przedmiotowych działek należy opodatkować?
sygnatura: ITPP2/443-291/07/AP
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2008-02-29
słowa kluczowe: | działalność gospodarcza, działki, grunty, majątek prywatny, nieruchomości, podatnik, sprzedaż gruntów |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych wydzielonych z własnego gospodarstwa rolnego otrzymanego w drodze darowizny - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych wydzielonych z własnego gospodarstwa rolnego otrzymanego w drodze darowizny.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca w 2002 r. otrzymał w drodze darowizny gospodarstwo rolne o powierzchni 4,7238 ha w zamian za opiekę. Na ziemi tej Wnioskodawca uprawiał ziemniaki i zboża na własne potrzeby. Gospodarstwo nie było wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. W roku 2004 władze miejskie zmieniły przeznaczenie gruntów, na obszarze których znajduje się przedmiotowe gospodarstwo, na grunty pod zabudowę. W związku z bardzo trudną sytuacją mieszkaniową (dom znajdujący się na terenie otrzymanego gospodarstwa jest w bardzo złym stanie) oraz finansową Wnioskodawca podjął decyzję o podzieleniu nieruchomości na 11 działek budowlanych. Część gruntu zostanie przeznaczona pod drogi dojazdowe. Wyodrębnione w wyniku podziału działki są położone w dużej odległości od drogi, linii energetycznej oraz wody. Połowa z nich znajduje się na terenie podmokłym, co obniża ich cenę. Wnioskodawca nie podjął żadnych czynności mających wpływ na podwyższenie ceny działek (nie przyłączono prądu ani wody, nie utwardzono drogi). Dochód ze sprzedaży działek, którą Wnioskodawca planuje na początek 2008 r., zamierza przeznaczyć na budowę domu. W piśmie uzupełniającym do wniosku wskazano, iż działki będą przedmiotem kilku transakcji. W przeszłości Wnioskodawca nie nabywał i nie zbywał żadnych nieruchomości oraz w przyszłości (pomijając przedmiotowe działki) nie planuje żadnych transakcji związanych z posiadaną nieruchomością. Ponadto Wnioskodawca oświadczył, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy biorąc pod uwagę opisaną sytuację sprzedaż przedmiotowych działek należy opodatkować...
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż ww. działek nie powinna podlegać opodatkowaniu. Przedmiotem sprzedaży ma być majątek osobisty, nabyty w drodze darowizny za opiekę. Wnioskodawca nie zajmuje się obrotem nieruchomościami, przedmiotowe działki zamierza sprzedaż bez udziału pośrednika, a dochód przeznaczy na poprawę warunków mieszkaniowych własnych oraz darczyńcy. Ponadto Wnioskodawca argumentuje, że nie wykonał żadnych czynności mających wpływ na wzrost ceny przedmiotowych działek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ustępie 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza stosownie do ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy 11 nieruchomości gruntowych. Działki te wydzielone zostały z gruntów służących wcześniej pod uprawy, jednakże pochodzące z nich płody rolne nie były sprzedawane, a tylko wykorzystywane na potrzeby rodziny. Przedmiotowe nieruchomości stanowią grunty przeznaczone pod zabudowę.
Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej - art. 15 ust. 2 - należy uznać, iż zamierzone transakcje mają związek z działalnością gospodarczą. Bowiem zakres i skala planowanego przedsięwzięcia (sprzedaż kilkunastu działek) oraz podjęte przez sprzedawcę działania (wydzielenie przed sprzedażą działek z gruntu rolnego) wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w sposób częstotliwy, a więc w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Zaznaczyć przy tym należy, że o kwestii częstotliwości wykonywanej czynności nie decyduje ilość dokonanych transakcji, tylko fakt powtarzalności określonej czynności.
Dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%. Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów nie może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Wnioskodawca wskazał, iż grunt, z którego wydzielone zostały działki, wykorzystywany był do upraw służących wyłącznie własnym potrzebom oraz że nie prowadził na posiadanej nieruchomości działalności gospodarczej. Fakt ten nie ma jednak wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie, gdyż przy sprzedaży wydzielonych działek wypełniona zostanie przesłanka wskazująca na prowadzenie działalności gospodarczej z uwagi częstotliwość wykonywanej czynności.
Reasumując, dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa gruntów jest czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka, podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.