Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w ramach realizacji projektu finansowanego ze środków EFS i budżetu państwa.

sygnatura: IBPP1/443-275/08/ES

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-02-26

słowa kluczowe:nota korygująca, odliczenie podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia, projekt pomocowy, stowarzyszenia

Wniosek ORD-IN: [ 909 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko L. Stowarzyszenia Rozwoju, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007r. (data wpływu 20 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2008r. (data wpływu 24 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2008r. (data wpływu 24 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

L. Stowarzyszenie Rozwoju podejmuje ważne społecznie i gospodarczo działania służące rozwojowi lokalnej społeczności, gdyż jest to jego podstawowy cel statutowy realizowany głównie dzięki dotacjom ze środków publicznych - zarówno krajowych jak i zagranicznych, dlatego też Stowarzyszenie zrealizowało i realizuje obecnie szereg projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

Jednym z nich jest projekt pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!", nr Z/2.18/18/2.1/127/06 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 2 Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie. Umowa nr Z/2.18/II/2.1/127/06/U/78/06 z dnia 26 września 2006r. W projekcie tym mogły wziąć udział osoby, które w dniu podpisania deklaracji udziału w projekcie:

  • były zatrudnione na podstawie umowy o pracę,
  • były zameldowanie co najmniej rok na terenie jednego powiatu leżajskiego, przeworskiego lub łańcuckiego,
  • złożyły prawidłowo wypełnione dokumenty rekrutacyjne i wyraziły zgodę na udział w projekcie.

Uczestników projektu, spośród wszystkich zgłoszeń złożonych podczas naboru zorganizowanego w ramach niniejszego projektu, wyłoniła niezależna Komisja Rekrutacyjna. Na podstawie złożonych przez chętnych dokumentów rekrutacyjnych członkowie komisji przyznawali punkty za przydatność języka obcego w wykonywanej pracy. Ponadto dodatkowymi punktami premiowane były zgłoszenia osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności, wykształcenie zawodowe oraz niskie dochody. Na podstawie sumy wszystkich przyznanych punktów utworzono listę rankingową, z której wyłoniono uczestników projektu. Osoby te podpisały z L. Stowarzyszeniem Rozwoju umowy, które określały zasady udziału w szkoleniach organizowanych w ramach projektu ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!". Beneficjenci projektu nie ponosili żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie, bowiem było ono bezpłatne. W związku z realizacją wyżej wymienionego projektu Stowarzyszenie dokonuje zakupu towarów i usług, które nie służą sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!"?

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT tytułem nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!" nie podlega odliczeniu od podatku należnego w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie może być zwrócony w trybie szczególnym w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wskazał, że zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!", nr Z/2.18/18/2.1/127/06 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 2 Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie, umowa nr Z/2.18/II/2.1/127/06/U/78/06 z dnia 26 września 2006r., nie służą sprzedaży opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) określające przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE).

W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r., co w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania projektu pn. ,,Uśmiech to za mało - porozmawiajmy!".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY