Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

sprzedaż działek budowlanych wydzielonych z gruntu otrzymanego od rodziców, wykorzystywanego do działalności rolniczej, podlega opodatkowaniu

sygnatura: IBPP1/443-543/07/AZb

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-02-22

słowa kluczowe:częstotliwość, grunt niezabudowany, rolnik ryczałtowy, sprzedaż gruntów, stawki podatku

Wniosek ORD-IN: [ 687 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007r. (data wpływu 10 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu 12 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży działek. W odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 stycznia 2008r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu 12 lutego 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, z którego się utrzymuje (wyłącznie) od blisko 30 lat. Wnioskodawca otrzymał ww. gospodarstwo rolne o powierzchni 1,57 ha od rodziców, którzy w zamian uzyskali rentę rolniczą. W grudniu 1990r. Wnioskodawca kupił przylegające pole rolne od rolnika w celu powiększenia gospodarstwa rolnego otrzymanego od rodziców. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Obecnie Wnioskodawca znalazł się na krawędzi niemożności zapłacenia wszystkich koniecznych opłat i podatku rolnego. Dlatego korzystając z faktu, iż w J. uchwalono nowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta, Wnioskodawca złożył stosowny wniosek w 2004r. i obecnie może sprzedać 8 działek budowlanych. Teren ten jest objęty rentą planistyczną, która zostanie zniesiona po 5 latach. Przedmiotowe działki budowlane przeznaczone do sprzedaży zostały wydzielone z gruntu otrzymanego od rodziców. Wnioskodawca w dniu 30 listopada 2007r. sprzedał dwie działki budowlane o powierzchni 12,10 ara i 11,40 ara osobom fizycznym mającym zamiar wybudować na tych działkach domy jednorodzinne. Z tytułu sprzedaży ww. działek Wnioskodawca nie zapłacił podatku od towarów i usług. Działki sprzedane w 2007r. stanowią dwie spośród ośmiu przeznaczonych do sprzedaży. Powodem ich sprzedaży była trudna sytuacja materialna Wnioskodawcy, konieczność spłaty dwóch kredytów oraz zakupu ciągnika rolniczego i pługu.

Sytuacja materialna Wnioskodawcy, brak innego źródła utrzymania czy dochodu (oprócz dochodu z gospodarstwa o powierzchni całkowitej 8,42 ha), konieczność remontu domu mieszkalnego, gospodarczego, stodoły, zakupu dużego traktora z maszynami zmusza Wnioskodawcę do sprzedaży 4 (docelowo) spośród 8 wydzielonych działek budowlanych.Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, dokonywał i dokonuje sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Przedmiotowe działki służyły działalności rolniczej.

Grunt przeznaczony do sprzedaży nie był przedmiotem najmu, dzierżawy, ale był użytkowany rolniczo.Działki sprzedane oraz przeznaczone do sprzedaży są w całości niezabudowane.Wnioskodawca w okresie 5 lat, ze względu na konieczność zapłaty renty planistycznej, nie zamierza sprzedawać kolejnych działek oprócz czterech, o których mowa powyżej. W granicach do 50 m od granicy gospodarstwa otrzymanego od rodziców, istnieje możliwość wymierzenia w przyszłości działek z kawałka o powierzchni ok. 0,30 ha pola rolnego, które w 1990r. zostało zakupione przez Wnioskodawcę. W okresie 5 lat Wnioskodawca nie zamierza wydzielać tam działek budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji sprzedaż czterech działek budowlanych z gruntu otrzymanego od rodziców podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. czterech działek budowlanych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie zajmuje się on handlem działkami budowlanymi jako źródłem swojego utrzymania. Przedmiotowe działki zostały wydzielone z gruntu otrzymanego od rodziców około 30 lat temu. Aktualna sytuacja materialna Wnioskodawcy i konieczność zakupu sprzętu rolniczego oraz remontu domu mieszkalnego, a także wiek Wnioskodawcy zobligowały go do sprzedaży ww. działek jeszcze przed upływem 5 lat, w ciągu których obowiązuje renta planistyczna wg planu zagospodarowania przestrzennego miasta J.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ,,podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia ,,częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jeden).

W świetle cytowanych powyżej przepisów działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego i jest rolnikiem ryczałtowym prowadzącym działalność rolniczą, a zatem jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Dokonywał i dokonuje nadal sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folia, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowle i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca z gruntu otrzymanego od rodziców wydzielił 8 działek budowlanych, spośród których dwie zostały sprzedane w listopadzie 2007r. (z tytułu ich sprzedaży nie został zapłacony podatek VAT), natomiast kolejne 4 działki są przeznaczone do sprzedaży. Wnioskodawca zaznacza, iż jest rolnikiem ryczałtowym, dokonywał i dokonuje sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Przedmiotowe działki służyły działalności rolniczej. Działki sprzedane oraz przeznaczone do sprzedaży są w całości niezabudowane.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej, zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż wydzielenie działek oraz planowana transakcja sprzedaży gruntu ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Bowiem rolnik, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Ponadto istotnym elementem wskazującym również na prowadzenie działalności gospodarczej są czynności przygotowawcze, jakich dokonuje podatnik w związku z przygotowaniem do jej rozpoczęcia. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca poczynił czynności zmierzające do uatrakcyjnienia posiadanego gruntu - dokonał zmiany przeznaczenia gruntu z terenu rolnego na teren budowlany, a następnie dokonał podziału gruntu na działki. Zachowania takie wskazują na przygotowanie gruntu w sposób umożliwiający jego sprzedaż - znalezienie nabywców.Zatem z chwilą złożenia wniosku o dokonanie przekwalifikowania i podziału gruntu Wnioskodawca przejawił zamiar prowadzenia działalności polegającej na sprzedaży działek w sposób częstotliwy.

Ze złożonego wniosku wynika, że w przedmiotowej sprawie wystąpiły okoliczności wskazujące na wykorzystanie gruntu, który ma być obecnie przedmiotem sprzedaży, dla celów zarobkowych w sposób ciągły, gdyż Wnioskodawca prowadził na ww. gruncie rolnym działalność rolniczą, a zatem działalność uznawaną przez ustawę o podatku od towarów i usług za działalność gospodarczą. Kolejnym czynnikiem decydującym o opodatkowaniu transakcji w przedmiotowej sprawie jest również fakt, iż Wnioskodawca zamierza przeznaczyć środki uzyskane z tej sprzedaży nie tylko na zaspokojenie potrzeb osobistych, ale również na rozwój gospodarstwa a zatem sprzedaż przedmiotowego gruntu przyczyni się do realizacji działalności rolniczej w przyszłości.

W przedstawionej sytuacji nie można mówić także o majątku osobistym rolnika, niewykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, gdyż przedmiotowy grunt był wykorzystywany do prowadzenia działalności rolniczej, stanowiącej działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał już dostaw 2 działek, a ma zamiar dokonać jeszcze 4 takich dostaw. Zatem mamy do czynienia z powtarzalnością czynności i to w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej. Wnioskodawca posiada jeszcze inne nieruchomości gruntowe, na których istnieje możliwość wymierzenia w przyszłości działek. Wprawdzie Wnioskodawca wskazał, iż w okresie 5 lat nie zamierza wydzielać tam działek budowlanych ani nie zamierza sprzedawać kolejnych działek oprócz czterech, o których mowa we wniosku, jednakże nie oznacza to iż definitywnie wykluczył zamiar dokonania dostawy kolejnych nieruchomości gruntowych w przyszłości. Powyższe działania wskazują zatem na handlowy charakter podejmowanych czynności spełniający definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W efekcie planowaną sprzedaż gruntu należy traktować jako dostawę towarów, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów o usług.

Reasumując, sprzedaż wydzielonych gruntów przez rolnika oznacza wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a Strona dokonując dostawy zachowa się jak podatnik podatku od towarów usług. W ocenie tutejszego organu sprzedaż przez Wnioskodawcę działek z całą pewnością ma charakter częstotliwy i zarobkowy. Tym samym, planowana przez Wnioskodawcę, jako rolnika, dostawa gruntów służących uprzednio działalności rolniczej, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nadmienić należy ponadto, że dostawa przedmiotowych nieruchomości nie może korzystać z jakiegokolwiek zwolnienia od podatku VAT, bowiem w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ww. ustawy, zwolnienia podmiotowego określonego w ust. 1 i 9 tegoż artykułu (tj. ze względu na wartość sprzedaży niższą niż 50.000 zł), nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Zatem nawet w przypadku, gdy wartość sprzedaży wymienionych gruntów byłaby niższa niż 50.000 zł, istnieje obowiązek opodatkowania tej transakcji.

Jeśli zaś chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu to ustawodawca przewidział takowe w dwóch przypadkach, mianowicie:

  • dla gruntu niezabudowanego - ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę,
  • dla gruntu zabudowanego - ze zwolnienia wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz art. 29 ust. 5 i przy wyłączeniu art. 43 ust. 6 ustawy o VAT, korzysta dostawa gruntu zabudowanego budynkami lub budowlami trwale z gruntem związanymi, przy czym budynki te (lub budowle albo ich części) muszą nosić znamiona towaru używanego w rozumieniu ww. art. 43 ust. 2 pkt 1 lub też być obiektem budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie zachodzi żadna z ww. okoliczności, zatem przedmiotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT tj. 22%.W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY