Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonywanymi w ramach projektu pn. ,,Europejskie stypendia dla uczniów ze środowisk wiejskich"

sygnatura: IBPP1/443-497/07/ES

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-02-19

słowa kluczowe:administracja lokalna, administracja samorządu terytorialnego, odliczanie podatku naliczonego

Wniosek ORD-IN: [ 858 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007r. (data wpływu 23 listopada 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2008r. (data wpływu 11 stycznia 2008r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu 28 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonywanymi w ramach projektu pn. ,,Europejskie stypendia dla uczniów ze środowisk wiejskich" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2007r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2008r. (data wpływu 11 stycznia 2008r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu 28 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ,,Europejskie stypendia dla uczniów ze środowisk wiejskich".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi całą obsługę Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań Powiatu, który zrealizował projekt pod nazwą ,,Europejskie stypendia dla uczniów ze środowisk wiejskich", w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 ,,Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" w zakresie działania 2.2 ,,Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne". Powiat nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT i nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7.

W związku z działaniami odnośnie ww. projektu, związanymi z realizacją zadań własnych o charakterze ponadgminnym z zakresu edukacji publicznej (zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Wnioskodawca dokonywał zakupów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. materiałów biurowych, tuszów, tonerów, wykonania pieczątek, druków formularzy). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług odnośnie projektu wystawiane były na Starostwo Powiatowe. Zakupy te nie były jednak związane z czynnościami opodatkowanymi podlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług, ponieważ w ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT związanego ze wszystkimi zakupami dokonywanymi w ramach realizacji ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Starostwo Powiatowe nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy zakup nie wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, Wnioskodawca zauważa, iż zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Jednakże środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powyższym przepisie, dlatego też Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu. W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonywał nabyć towarów i usług w zakresie wykonywania projektu ,,Europejskie stypendia dla uczniów ze środowisk wiejskich", realizowanego w ramach zadań własnych o charakterze ponadgminnym z zakresu edukacji publicznej. Nabyte w tym celu towary i usługi nie były związane z wykonywaną działalnością opodatkowaną, nie została więc spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Wnioskodawcę w związku z zakupami dokonywanymi w ramach realizacji projektu ,,Europejskie stypendia dla uczniów ze środowisk wiejskich". Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z powołanym przez Wnioskodawcę przepisem § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  • Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej(PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  • kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  • umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  • jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Mając powyższe na uwadze, środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie umowy zawartej 2 grudnia 2004r., czyli po dniu 1 maja 2004r. nie wypełniają powyższej definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, wobec tego powołane przez Wnioskodawcę przepisy ww. rozporządzenia nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY