Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

sygnatura: IBPP1/443-477/07/ES

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-02-04

słowa kluczowe:administracja samorządu terytorialnego, sprzęt rehabilitacyjny, usługa nieodpłatna

Wniosek ORD-IN: [ 876 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2007r. (data wpływu 16 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ,,Program ograniczania skutków niepełnosprawności - projekt: Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń pomocniczych w R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ,,Program ograniczania skutków niepełnosprawności - projekt: Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń pomocniczych w R."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik VAT realizuje ,,Program ograniczania skutków niepełnosprawności-projekt: Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń pomocniczych w R.", objęty umową nr ...z dnia 15 marca 2006r.

Zadanie to zostało zrealizowane ze środków własnych Powiatu w wysokości 50 000 zł oraz z dofinansowania w kwocie 200 000 zł ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z realizowanym projektem?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, ponieważ przedmiotowy projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, a sprzęt zakupiony w ramach tego projektu jest wypożyczany bezpłatnie przez osoby niepełnosprawne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Świadczeniem usług jest natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy.

Zasadą jest więc, że opodatkowaniu podlegają czynności (dostawa towarów i świadczenie usług), które dokonywane są odpłatnie. Ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki od tej zasady zrównując czynności dokonywane nieodpłatnie z odpłatnymi, co pociąga za sobą konieczność ich opodatkowania.

Jeśli chodzi o usługi, to w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Jednoczenie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 2 w/w ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Dla opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług konieczne jest zatem łączne spełnienie dwóch przesłanek:

  1. świadczona usługa nie jest związania z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa,
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi usługami.

W pozostałym zakresie usługi świadczone nieodpłatnie - co do zasady - nie podlegają opodatkowaniu, jeżeli świadczenie ich jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował ,,Program ograniczania skutków niepełnosprawności - projekt: Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń pomocniczych w R.", a sprzęt zakupiony w ramach realizacji projektu jest wypożyczany bezpłatnie osobom niepełnosprawnym. Zatem nieodpłatnie świadczone usługi nie podlegają w tym przypadku opodatkowaniu, gdyż są jak najbardziej związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych.

Mamy zatem w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której zakupione towary (sprzęt) nie są w jakikolwiek sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ,,Program ograniczania skutków niepełnosprawności - projekt: Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń pomocniczych w R.".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY