wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gruntu.
sygnatura: IP-PP2-443-553/07-3/ASi
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2008-01-31
słowa kluczowe: | działka pod budowę, osoby fizyczne, przekształcenie gruntu, sprzedaż gruntów |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 listopada 2007r. (data wpływu 08 listopada 2007 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu 25 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów rolnych przekształconych na działki budowlane - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08 listopada 2007r. został złożony w/w wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu 25 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów rolnych przekształconych na działki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W listopadzie 2002r. Wnioskodawca dokonał wraz z małżonką zakupu gruntów rolnych w ilości 9,795 ha. Następnie w celu powiększenia gospodarstwa rolnego w 2004r. Strona dokupiła jeszcze 2,68 ha.
Wyżej wymienione grunty zakupiono jako osoby fizyczne w celu ich uprawy i zakup ten nie miał związku z prowadzoną przez małżeństwo działalnością gospodarczą, którą prowadzą w formie spółki jawnej w zakresie handlu artykułami spożywczymi i przemysłowymi. W 2007r. Gmina Dobryszyce podjęła uchwałę o przekształceniu tych terenów na działki budowlane z przeznaczeniem pod budownictwo jednorodzinne.
W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza dokonać podziału posiadanych gruntów na kilkadziesiąt działek budowlanych, a następnie dokonać ich sprzedaży, w kilku kolejnych transzach osobom fizycznym.
W ostatnich dniach NSA wydał orzeczenie w podobnej sprawie, że podatek VAT płacą osoby, które sprzedają ziemię w ramach działalności gospodarczej, a nie wyzbywają się majątku prywatnego.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca dodał, iż w dniu 26.09.2002r. kupił wraz z małżonką gospodarstwo rolne. Pole było nieużytkowane - zaniedbane, zachwaszczone, porośnięte samosiewkami, pokryte kamieniami. Dwa sezony trwały prace mające na celu przygotowanie gruntów pod uprawę. Dnia 04.05.2004r. Wnioskodawca otrzymał wpis do ewidencji producentów rolnych. Zamiarem Strony była uprawa ziemniaków, których zbyt mogła zapewnić prowadzona przez Stronę firma - sprzedaż artykułów spożywczych, w tym owoców i warzyw.
Wnioskodawca w 2004r. zakupił grunty rolne w innej miejscowości (lepszej klasy) pod uprawę warzyw. Pole było wcześniej użytkowane i można było od razu je uprawiać. Wnioskodawca w międzyczasie dowiedział się, że grunty zakupione w 2002r. w przygotowywanym studium zagospodarowania przestrzennego Gminy przeznaczone były pod budownictwo jednorodzinne. Informacje te potwierdziły się, w związku z tym, Strona odstąpiła od uprawy na tym terenie. Wnioskodawca nie pobierał żadnych dopłat do upraw rolnych i nie czerpał zysków z przedmiotowej nieruchomości. Natomiast grunty zakupione w 2004r. poszerzone o zakupione w 2007r. pole sąsiadujące, są nadal uprawiane.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż działek wydzielonych z gruntów rolnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT pomimo, że sprzedaży dokonują osoby fizyczne z prywatnego majątku nie związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą...
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działek nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca nie kupował gruntu z zamiarem sprzedaży, ale tak ukształtowała się sytuacja.
Ponadto zgodnie z ustawą podatnikiem VAT jest osoba samodzielnie prowadząca działalność gospodarczą a Strona będzie sprzedawać grunt, który nie został zakupiony w ramach działalności gospodarczej, ale jako majątek odrębny we współwłasności z małżonką i jest to prywatna własność małżeństwa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
W myśl art. 2 pkt 6 w/w ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Wg art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast działalność gospodarcza - wg ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży przekwalifikowanych gruntów rolnych na budowlane, które zakupił z zamiarem uprawy ziemniaków, które następnie miał zbywać w prowadzonym przez siebie sklepie z artykułami spożywczymi, w tym także z owocami i warzywami.
Biorąc pod uwagę wyżej cytowaną definicję działalności gospodarczej należy uznać, iż zamierzone transakcje mają związek z działalnością gospodarczą albowiem rolnik ryczałtowy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).
Równocześnie na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta on tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.
Ponadto stwierdzić należy, iż dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Jeśli więc przedmiotowe grunty są terenami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę, ich dostawa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wg stawki podatku 22%.
Z uwagi na powyższe, dokonana przez Wnioskodawcę dostawa gruntów, nabytych w celu ich uprawy, będzie uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu w/w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock