Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy sprzedaż działek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

sygnatura: IBPP1/443-351/07/JP

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-01-25

słowa kluczowe:działki, grunty, sprzedaż gruntów

Wniosek ORD-IN: [ 1154 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007r. (data wpływu 17 października 2007r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 stycznia 2008r., z dnia 18 stycznia 2008r. oraz z dnia 23 stycznia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży 6 działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem sprzedaży 6 działek.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 11 stycznia 2008r., z dnia 18 stycznia 2008r. oraz z dnia 23 stycznia 2008r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-351/07/JP z dnia 11 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca za odszkodowanie, które otrzymał w związku z wielokrotnym zalaniem jego prywatnych obiektów mieszkalnych i gospodarczych oraz wynikłymi szkodami górniczymi spowodowanymi działalnością górniczą KWK ,,K" w S, dokonał w 2003r. zakupu ośmiu działek rolnych. Działki te są bardzo wąskie i łączą się ze sobą. Pierwotnym zamysłem Wnioskodawcy był zakup działki o powierzchni wystarczającej do budowy domu jednak osoba, od której Wnioskodawca kupował powyższe działki, wyznaczyła areał powierzchni minimalnej do ich sprzedaży. Wnioskodawcy zależało na zakupie gruntów pod budowę domu w tej konkretnej, jego rodzinnej okolicy. Z tego też powodu Wnioskodawca zdecydował się na zakup kilku wąskich działek, które razem tworzyły wystarczający teren pod zabudowę domu. Wskazane grunty, nie zostały nabyte w celach komercyjnych, lecz w celu odnowienia zabudowy i terenu zniszczonej działki Wnioskodawcy. Nabyte działki z uwagi na ich wąskie rozmiary, zostały scalone celem lepszego ich zagospodarowania. Po ich scaleniu powstała działka o powierzchni 10 019 m2. Działka ta została następnie podzielona na kilka mniejszych działek w celu jej lepszego wykorzystania oraz zabezpieczenia rodziny Wnioskodawcy na wypadek jego śmierci.

Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku nie sprzedał żadnej z wydzielonych działek będących w jego posiadaniu. Zamierza jednak sprzedać 6 działek, a za uzyskane środki planuje budowę domu jednorodzinnego oraz zagospodarowanie reszty terenu (nie będącego przedmiotem transakcji) poprzez dokonanie niwelacji terenu, podłączenie mediów (woda, prąd, gaz) oraz utwardzenie drogi gruntowej.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz tzw. rolnikiem ryczałtowym. Działki nie są i nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy. Z działek nie są też pobierane żadne pożytki. Wszystkie działki, które mają być przedmiotem transakcji są działkami niezabudowanymi. Stan ten nie ulegnie zmianie także w momencie ich sprzedaży. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego posiadane przez Wnioskodawcę działki są sklasyfikowane jako grunty orne klasy IV i V.

Transakcja sprzedaży działek dotyczy łącznie sześciu działek oznaczonych następującymi numerami:

  • #61485; 2918/3 o powierzchni 1103m2,
  • 2918/5/5 o powierzchni 1101m2,
  • 2918/6 o powierzchni 1099m2,
  • 2918/7 o powierzchni 1095m2,
  • 2918/8 o powierzchni 1106m2,
  • 2918/9 o powierzchni 1223m2.

W przyszłości nie jest planowana sprzedaż innych działek poza wymienionymi. Szacowana wartość transakcji sprzedaży jest oceniana na kwotę 600.000 zł. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży przedmiotowych działek zostaną przeznaczone na budowę domu jednorodzinnego oraz zagospodarowanie reszty terenu (nie będącego przedmiotem transakcji) poprzez dokonanie niwelacji terenu, podłączenie mediów (woda, prąd, gaz) oraz utwardzenie drogi gruntowej.

Grunty, mające być przedmiotem transakcji, są w planie miejscowego zagospodarowania określone jako grunty przewidziane pod zabudowę mieszkaniową (dla budynków nie przekraczających dwóch pięter).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną sprzedażą posiadanych przez Wnioskodawcę działek zostanie on opodatkowany podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż majątku własnego jakim są posiadane przez niego działki rolne, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Argumenty potwierdzające tę tezę wynikają zarówno z analizy przepisów ustawy o VAT, jak również Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Prezentowane stanowisko znajduje również potwierdzenie w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie z 13 kwietnia 2007r. (sygn. akt 1409/PP/005/13/07/IB) oraz orzeczeniach sądów administracyjnych (wyroki: WSA we Wrocławiu z 6 września 2006r., sygn. akt I SA/Wr 1254/05, WSA we Wrocławiu z 20 października 2006r., sygn. akt I SA/Wr 830/06, NSA w Warszawie z 15 stycznia 2007r., sygn. akt III SA/Wa 3885/06).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towary zgodnie z art. 2 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przynosiła ona jakiekolwiek efekty.

Ponadto w świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy kto wykonuje czynności polegające na wykorzystywaniu nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawcy zależało na zakupie gruntu pod budowę domu w konkretnej dzielnicy i dlatego w 2003r. dokonał zakupu 8 wąskich działek rolnych, które razem tworzyły wystarczający teren pod zabudowę domu. Działki te nie zostały nabyte w celach komercyjnych, lecz w celu odnowienia zabudowy i terenu zniszczonej działki Wnioskodawcy. Nabyte działki z uwagi na ich wąskie rozmiary zostały scalone celem lepszego ich zagospodarowania. Po ich scaleniu powstała działka o powierzchni 10.019 m2. Działka ta została następnie podzielona na kilka mniejszych działek w celu ich lepszego wykorzystania oraz zabezpieczenia rodziny Wnioskodawcy na wypadek jego śmierci. Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca nie sprzedał żadnej z wydzielonych działek będących w jego posiadaniu. Zamierza jednak sprzedać 6 działek, a za uzyskane środki planuje budowę domu jednorodzinnego oraz zagospodarowanie reszty terenu (nie będącego przedmiotem transakcji) poprzez dokonanie niwelacji terenu, podłączenie mediów (woda, prąd, gaz) oraz utwardzenie drogi gruntowej.

Fakt dokonania przez Wnioskodawcę scalenia działek rolnych i późniejszy jej podział na działki budowlane, z których 6 ma zostać sprzedane wskazuje, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto o działalności gospodarczej, w myśl powyższych przepisów, świadczy również to, iż część uzyskanych ze sprzedaży działki środków pieniężnych, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na cele inwestycyjne polegające na zagospodarowaniu pozostałego terenu (nie będącego przedmiotem transakcji) poprzez dokonanie niwelacji terenu, podłączenie mediów (woda, prąd, gaz) oraz utwardzenie drogi gruntowej.

Reasumując, stwierdzić należy, że skoro grunt jest towarem, działalnością gospodarczą jest wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych, a podatnikiem jest osoba fizyczna wykonująca samodzielnie taką działalność, to sprzedaż takiego gruntu w przedmiotowej sprawie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%. Nie można bowiem zastosować w przedmiotowej sprawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż zwolnieniem określonym w tym przepisie objęto wyłącznie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie zaś z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit d) ustawy, zwolnienia podmiotowego nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Odnośnie powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie z 13 kwietnia 2007r. sygn. akt 1409/PP/005/13/07/IB, oraz orzeczeń sądów administracyjnych:

  • WSA we Wrocławiu z 6 września 2006r., sygn. akt I SA/Wr 1254/05,
  • WSA we Wrocławiu z 20 października 2006r., sygn. akt I SA/Wr 830/06,
  • NSA w Warszawie z 15 stycznia 2007r., sygn. akt III SA/Wa 3885/06),

stwierdzić należy, iż ww. postanowienie oraz orzeczenia wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowych działek nie nosi znamion powtarzalności, tak więc warunek częstotliwości nie zostaje tu wypełniony. W świetle powyższego dostawy ww. działek nie należy uznać za działalność gospodarczą, bowiem nie mieści się w definicji, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, brak jest podstaw, by uznać Wnioskodawcę za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym dostawa przedmiotowych działek nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY