Czy w związku ze sprzedażą gruntów, nieruchomości i zawieraniem umów cywilnoprawnych przez województwo może ono stosować dla celów podatkowych w rozliczeniu podatku od towarów i usług jeden numer identyfikacji podatkowej przyznany dla urzędu marszałkowskiego województwa oraz czy województwo i urząd marszałkowski stosując jednakowe oznaczenie NIP (urzędu) powinno wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne (przez urząd)?
sygnatura: I US-II/443/41/07
autor: Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie
data: 2007-09-27
słowa kluczowe: |
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art.4 ust.1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 217 poz. 1590), art. 15 ust. 1, ust. 2 i 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.06.2007 r. (data wpływu do Urzędu 29.06.2007 r.) w sprawie wydania pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 27.06.2007 r. Podatnik wystąpił do tut. organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. W złożonym w tut. organie podatkowym wniosku Podatnik wskazał, iż samorządowa osoba prawna jaką jest województwo posiada organ wykonawczy w postaci Zarządu, który zgodnie z brzmieniem art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie województwa, wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. Urząd marszałkowski województwa jest więc jednostką organizacyjną województwa, zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną zarządu województwa. W zawieranych umowach cywilnoprawnych związanych z bieżącymi działaniami (czynnościami), jako strona umowy występuje zarówno województwo np. przy sprzedaży gruntów, nieruchomości, jak i urząd marszałkowski np. przy zakupie materiałów, energii, usług.
Przedmiotem zapytania Podatnika jest: czy w związku ze sprzedażą gruntów, nieruchomości i zawieraniem umów cywilnoprawnych przez województwo może ono stosować dla celów podatkowych w rozliczeniu podatku od towarów i usług jeden numer identyfikacji podatkowej przyznany dla urzędu marszałkowskiego województwa oraz czy województwo i urząd marszałkowski stosując jednakowe oznaczenie NIP (urzędu) powinno wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne (przez urząd)?
Zdaniem Podatnika zarówno województwo jak i urząd marszałkowski, w związku ze swoimi działaniami ( czynnościami) powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP oraz wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne.
Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl art.15 ust.6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Uwzględniając powyższe, urząd marszałkowski, jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, mieści się w kategorii pojęciowej ,,podatnik" w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, o ile wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu następuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Samorządowe osoby prawne (m. in. województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania, w myśl art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie województwa ( Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 ze zm.), wykonują przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. Przepisy obowiązującego od 24.08.2006 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.07.2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) nie przewidują możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno organizacyjnej te osoby prawne.
Stąd zarówno województwo, jak i urząd marszałkowski, w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP) - nadany urzędowi marszałkowskiemu oraz wystawić jedno rozliczenie deklaracyjne.