Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na mocy umowy?
sygnatura: 1440/DVAT/443-110383/07/AS
autor: Urząd Skarbowy Warszawa-Wola
data: 2007-09-07
słowa kluczowe: |
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6, ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po ponownym rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 02.12.2005r. (data wpływu: 07.12.2005r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wolap o s t a n o w i łuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania czynności świadczonych na rzecz Europejskiej Agencji zgodnie z zawartą umową cywilnoprawną - za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem znak: ULC-BAB-233-AW/2005 z dnia 02.12.2005r., (data wpływu: 07.12.2007r.) Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. W dniu 14.12.2005r. Naczelnik tutejszego urzędu wydał postanowienie znak:US40/VAT/I/2460/2005/ADB, w którym uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. W związku z tym Strona w dniu 30.12.2005r. złożyła zażalenie na w/w postanowienie, które nie zostało uwzględnione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Następnie wnioskodawca złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Wyrokiem z dnia 27.02.2007r. WSA uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie i poprzedzające ją postanowienie Naczelnika tutejszego urzędu oraz stwierdził, że uchylona decyzja i uchylone postanowienie nie mogą być wykonane w całości. Pismem z dnia 12.06.2007r (data wpływu 13.06.2007r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przesłał do tutejszego urzędu prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wraz z aktami sprawy do załatwienia wg właściwości. Z przedmiotowego wniosku wynika: Stan faktyczny Wnioskodawca będzie świadczyć usługi dla Europejskiej Agencji na podstawie ,,umowy w sprawie świadczenia usług". Umowa ta wynika jednoznacznie z przepisów prawa międzynarodowego. Wnioskodawca będzie wspomagać będzie EA ( Europejską Agencję ) w realizacji zadań w zakresie certyfikacji, określonych w przepisach Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Realizacja umowy ma charakter dobrowolny i każdorazowo świadczenie usług na rzecz EA wynikać będzie za złożonego zamówienia lub szczegółowej umowy o świadczenie usług. Zapytanie: Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na mocy w/w umowy... Stanowisko wnioskodawcy Zdaniem składającego zapytanie - jego działalność jako władzy lotniczej - podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ze względu na brak przymiotu podatnika w ramach tej czynności.Urząd działa bowiem na podstawie prawa publicznego i realizuje nałożone na niego w tym zakresie zadania publicznoprawne, nie prowadzi zatem działalności gospodarczej.
Działając na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnoszącego zapytanie - za prawidłowe. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast z przepisu art. 4(5) VI Dyrektywy wynika, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy i inne instytucje prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą zawierają jako władze publiczne, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub inne płatności w związku z taką działalnością lub transakcjami. Z art. 2 VI Dyrektywy, który definiuje zakres podatku VAT, wynika ponadto, że na terytorium Państw Członkowskich podatkowi temu podlega jedynie działalność o charakterze gospodarczym. Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane jest w art. 4 ust. 2 jako obejmująca wszelką działalność producentów, handlowców i usługodawców. Natomiast wg art. 4(1), ,,podatnik" oznacza każdą osobę, która niezależnie wykonuje dowolną z powyższych rodzajów działalność gospodarczą. Zakres traktowania podmiotów publicznych jako niepodatników określa sposób, w jaki działalność ta jest wykonywana. Organy podlegające prawu publicznemu prowadzą zatem działalność ,,jako organy władzy publicznej" w rozumieniu art. 4(5) VI Dyrektywy, gdy prowadzą ją na mocy szczególnego reżimu prawnego mającego do nich zastosowanie. Z drugiej strony, gdy działają one w ramach tych samych warunków prawnych, jakie stosuje się do prywatnych podmiotów, nie można ich traktować ,,jako organów władzy publicznej". A zatem nie w każdym przypadku, kiedy zostanie zawarta umowa cywilnoprawna między organem władzy publicznej a innym podmiotem i na podstawie tej umowy organ wykonuje odpłatnie określoną czynność (dostawę towarów lub świadczenie usług), powinien stać się on podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 20 i 21 ustawy prawo lotnicze, do kompetencji Wnioskodawcy, jako centralnego organu administracji rządowej, należy wykonywanie funkcji organu administracji lotniczej i nadzoru lotniczego oraz funkcji władzy lotniczej w rozumieniu umów i przepisów międzynarodowych, w tym związanych z regulacją rynku usług lotniczych, a w szczególności: sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego do lotów, sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego, współpraca z organami administracji lotniczej i nadzoru lotniczego państw obcych. W ramach wykonywania wymienionych funkcji Wnioskodawca zawiera umowę o współpracy ze swoim odpowiednikiem w innym kraju. W ramach tej umowy Wnioskodawca będzie wysyłał swoich pracowników posiadających wymagane w Polsce i tym kraju uprawnienia do certyfikacji sprzętu lub personelu lotniczego. Z perspektywy przepisów unijnych należy stwierdzić, że taka umowa nic nie zmienia w statusie organu władzy lotniczej, gdyż ciągle ,,zachowuje się" on jak organ władzy publicznej, a nie jak przedsiębiorca. Należy zatem uznać, że kryterium decydującym o uznaniu organu władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jako organ gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone do czynności bądź transakcje mogą być dokonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców). Należy podkreślić, że art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest samodzielną podstawą do określenia, kiedy organ władzy publicznej jest lub nie jest podatnikiem VAT. Nie można więc tego przepisu interpretować w oderwaniu od ogólnej definicji podatnika VAT, czyli podmiotu wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą. Przez pojęcie ,,działalność gospodarcza" należy rozumieć - zgodnie z art. 15 ust 2 w/w ustawy - działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych. Elementem tej definicji jest nie tylko zakres prowadzonej działalności (,,wszelka działalność"), ale również charakter podmiotu, który tę działalność prowadzi, wskazujący na zamiar prowadzenia danej działalności właśnie jako działalności gospodarczej. W rozumieniu art. 15 ust. 2 w/w ustawy, działalność gospodarczą prowadzą ,,producenci, handlowcy lub usługodawcy", a więc podmioty, które profesjonalnie zajmują się prowadzeniem takiej działalności. Organ władzy publicznej może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz działalnością tą nie będą czynności wykonywane w ramach funkcji publicznych na podstawie umowy cywilnoprawnej. Za działalność będą zaś uznane czynności wykonywane wówczas, gdy podatnik jako organ władzy publicznej prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą na podstawie umowy cywilnoprawnej. Warunkiem uznania organu władzy publicznej za podatnika VAT jest nie tylko wykonywanie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, ale przede wszystkim prowadzenie "samodzielnej działalności gospodarczej" w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 w/w ustawy. Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola uważa, że Wnioskodawca świadcząc usługi dla Europejskiej Agencji na podstawie zawartego z nią porozumienia (umowy cywilnoprawnej) nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie tych usług.