Czy podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług sprzedaż przez spółkę z o.o nieruchomości nabytych w drodze aportu?
sygnatura: NP/443-7/07/IP
autor: Urząd Skarbowy w Krotoszynie
data: 2007-07-06
słowa kluczowe: |
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2007 roku (data wpływu do tut. organu podatkowego 25 czerwca 2007 roku) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości nabytych w drodze aportu.
UZASADNIENIE
W dniu 25 czerwca 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 05 lipca 2007 r. (data wpływu do tut. organu 05 lipca 2007 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż w październiku 2005 r. do spółki wniesione zostały aportem nieruchomości. Obecnie Spółka zamierza dokonać ich sprzedaży. Jak wyjaśnia Wnioskodawca, przedmiotowe nieruchomości, z uwagi na wniesienie ich aportem, spełniają kryteria, o których mowa w treści art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w stosunku do nich nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik zaznacza również, że nieruchomości te spełniają również kryteria wynikające z treści art. 43 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy, gdyż wybudowane zostały przed ponad pięcioma laty. Stwierdzono także, że Spółka użytkowała je w latach 2005 - 2007, a zatem w okresie krótszym niż 5 lat, i ponadto nie dokonała w tym czasie wydatków, które stanowiłyby 30% wartości początkowej nieruchomości.
W treści uzupełnienia do wniosku podkreślono również, że Spółka nie poniosła nakładów na sprzedawane nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami.
W świetle powyższego Podatnik ma wątpliwości, czy sprzedaż nieruchomości nabytych w 2005 r. drodze aportu, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w sytuacji gdy:nie miało miejsca odliczenie podatku naliczonego,nieruchomości wybudowano ponad 5 lat przed ich planowaną sprzedażą, od momentu ich nabycia nie dokonano nakładów inwestycyjnych przekraczających 30 % wartości początkowej, okres użytkowania nieruchomości przez Podatnika od momentu wniesienia ich aportem jest krótszy niż 5 lat.
Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik formułuje stanowisko, że na podstawie art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż nieruchomości wniesionych aportem do spółki w 2005 r. podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako sprzedaż towarów używanych.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest stanowiskiem prawidłowym.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Jednakże ustawodawca, w stosunku do szeregu towarów i usług, przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Powyższe, po spełnieniu wskazanych w ww. ustawie warunków, dotyczy również dostawy towarów używanych.
Jak stanowi bowiem art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Stosownie do regulacji art. 43 ust. 2 pkt 1 ww. ustaw, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.
Przy czym zgodnie z treścią art. 43 ust.6 ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust.1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby zatem, w świetle powołanych przepisów stwierdzić, że dostawa przedmiotowych nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, budynki i budowle musza posiadać status towarów używanych, a zatem od końca roku w którym zakończono ich budowę musiało minąć co najmniej 5 lat. Ponadto, w momencie ich nabycia Podatnikowi nie mogło przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ustawodawca zaznacza jednak, że analizowane zwolnienie nie znajdzie zastosowania w sytuacji, gdy warunki wynikające z treści art. 43 ust. 6 ww. ustawy spełnione zostaną łącznie.Niespełnienie przynajmniej jednego z nich oznacza, że sprzedaż towarów używanych, o których mowa w treści art. 43 ust.2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje - na podstawie ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionego artykułu - zwolniona od podatku.
Tut. organ podatkowy wyjaśnia jednocześnie, że zawarty w treści art.43 ust. 6 ustawy zwrot ,,wprowadzenie do ewidencji środków trwałych" oznacza wprowadzenie towarów wymienionych w art. 43 ust. 2 pkt 1 do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez ich nabywcę, a w analizowanej sprawie przez Spółkę, do której wniesiono aportem przedmiotowe nieruchomości. Natomiast stwierdzenie ,,wydatki poniesione przez podatnika" dotyczą wydatków poniesionych przez Spółkę od dnia wniesienia aportem nieruchomości.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w związku z wniesieniem aportem nieruchomości do Spółki, nie przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, jak wynika z treści wniosku, od końca roku w którym zakończono ich budowę minęło 5 lat, ponieważ wybudowano je ponad 5 lat przed planowaną sprzedażą. Powyższe pozwala zatem stwierdzić, że przedmiotowe nieruchomości posiadają status towarów używanych. Wprawdzie Wnioskodawca użytkował przedmiotowe nieruchomości w okresie krótszym niż 5 lat, ale jak podkreślono we wniosku, od dnia wniesienia ich aportem do Spółki nie poniesiono na nie nakładów. Oznacza to, iż w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości nie zaistniały przesłanki wskazane w treści art. 43 ust. 6 ustawy, wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego regulacją art. 43 ust.1 pkt 2 cyt. ustawy.
W myśl art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia sie wartości gruntu.
Dlatego, w przypadku budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli, stawka podatku właściwa dla całej transakcji (zwolnienie od podatku) determinowane jest stawką (zwolnieniem) odnoszącym się do budynków i budowli.
Uwzględniając przytoczone powyżej regulacje prawne oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych nieruchomości zwolniona jest od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust.1 pkt 2 ww. ustawy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie stwierdza zatem, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, że podstawą do złożenia przez Podatnika przedmiotowego wniosku o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego był art.14a ustawy Ordynacja podatkowa - t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., a nie przywołany przez Wnioskodawcę w treści wniosku - Dz. U. Nr 5, poz. 80 ze zm.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia, a traci ważność z dniem zmiany przepisów.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia.