Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług z faktur VAT wystawionych w miesiącu lipcu przez nowopowstałą jednostkę budżetową a dotyczących zakupu energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych dokonanych przez zakład budżetowy w miesiącu czerwcu?
sygnatura: PP 443-58/46081/07
autor: Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto
data: 2007-07-04
słowa kluczowe: |
W dniu 28.05.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Stare Miasto wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. W złożonym w dniu 28.05.2007 r. wniosku Podatnik przedstawiając stan faktyczny wskazał, iż jest zakładem budżetowym. Za świadczone usługi pobiera opłaty zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów podatku od towarów i usług oraz zgodnie z pismem Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu. Ponadto na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną dokonuje odsprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostaw energii elektrycznej i cieplnej i innych mediów (tzw. refakturowanie). Zakład jest czynnym podatnikiem VAT. Na mocy Uchwały Rady Powiatu likwiduje się zakład budżetowy w celu przekształcenia. Jednostka budżetowa będąca następcą prawnym, utworzona z dniem 1 lipca 2007 r. w wyniku likwidacji i przekształcenia zakładu budżetowego, będzie miała nowy NIP i REGON. Zapytanie i stanowisko podatnika. 1. Czy podatek VAT naliczony w fakturach VAT wystawionych w miesiącu lipcu na nowopowstałą jednostkę budżetową a dotyczących zakupu energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych dokonanych przez zakład budżetowy w miesiącu czerwcu, można wykazać jako podatek do odliczenia przez jednostkę budżetową. Zdaniem Strony na podstawie art. 93 a § 1 oraz art. 93 b Ordynacji podatkowej przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych w miesiącu lipcu na nowopowstałą jednostkę budżetową a dotyczących zakupu energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych dokonanych przez zakład budżetowy w miesiącu czerwcu, można wykazać w deklaracji VAT-7 jako podatek do odliczenia przez jednostkę budżetową. Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Stare Miasto na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej wskazuje, iż zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się: - osób prawnych, - osobowych spółek kapitałowych, - osobowych i kapitałowych spółek handlowych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie: - innej osoby prawnej (osób prawnych), - osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych). Przepis § 1, zgodnie z § 3, stosuje się również do osoby prawnej przejmującej zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans. Z kolei w myśl art. 93 a § 1 ww. ustawy - przekształcenia innej osoby prawnej, przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. Przepisy art. 93 i 93 a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych, co reguluje art. 93 b cyt. ustawy. Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu uległ zakład budżetowy w jednostkę budżetową, to mają tu zastosowanie wyżej wymienione przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształcenia komunalnych zakładów budżetowych. Przy czym nie zawiera on jakichkolwiek ograniczeń, co do formy przekształcenia. Możliwe są więc różne formy organizacyjno - prawne, w które może zostać przekształcony komunalny zakład budżetowy. Reasumując, możliwa jest sukcesja praw i obowiązków podatkowych zgodnie z zasadą wyrażona w art. 93 b Ordynacji podatkowej przy przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. W związku z powyższym jednostka budżetowa jako następca prawny przekształconego zakładu budżetowego ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z faktur VAT wprawdzie dopiero po dniu rejestracji, lecz może uwzględnić przy tych odliczeniach faktury wcześniej otrzymane przez podmiot przekształcony. Do podatnika mają więc zastosowanie przepisy art. 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) tj.: - ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, wystawionych na zakład budżetowy. Z uwagi na powyższe przysługuje Stronie prawo obniżenia kwoty podatku należnego w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informacje jakiego okresu dotyczy, w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa). Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.