Czy istnieje obowiązek opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia w wysokości 10% za usługę wykonaną na rzecz Urzędu Miasta, a dotyczącą poboru podatku za posiadanie psa
sygnatura: WP-443-22/07
autor: Urząd Skarbowy w Inowrocławiu
data: 2007-06-27
słowa kluczowe: |
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w odpowiedzi na pismo Spółki cywilnej ,,..." z dnia 18.05.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego stwierdza, iż stanowisko podatnika w sprawie:
- braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia w wysokości 10% za usługę wykonaną na rzecz Urzędu Miasta, a dotyczącą poboru podatku za posiadanie psa - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18.05.2007r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Spółki cywilnej ,,..." o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym regulowanych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że: Spółka cywilna ,,..." na podstawie uchwały Rady Miasta Inowrocławia pobiera podatek za psa w drodze inkasa za co otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 10% wartości podatku. Spółka jako podatnik VAT wystawia Urzędowi miejskiemu fakturę VAT za wykonaną usługę i nalicza podatek VAT w wysokości 22%. Urząd Miejski kwestionuje wystawianie faktury VAT za czynność inkaso, ponieważ nie jest to czynność wykonywana na podstawie umowy cywilno - prawnej, a na podstawie uchwały Rady Miasta i jako wynagrodzenie nie podlega podatkowi VAT.
Pytanie podatnika brzmi:
Czy wynagrodzenie w wysokości 10% za usługi wykonane w drodze inkaso na rzecz Urzędu Miasta dotyczące poboru podatku za posiadanie psa podlegają obowiązkowi w podatku VAT
Zdaniem podatnika:
W ocenie Spółki cywilnej czynność ta ma charakter administracyjno - prawny, a nie cywilno - prawny w związku z powyższym nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w oparciu o wyżej przedstawiony przez podatnika stan faktyczny dokonuje interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie pytania postawionego przez podatnika.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również między innymi świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z pismem z dnia 29 marca 2004r Ministra Finansów (Departament Podatków Lokalnych i Katastru) Nr LK-291/LP/04/AM/KM Rada gminy może zarządzić pobór podatku od posiadania psów od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso - o czym stanowią przepisy art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2006r Dz. U. Nr 121, poz. 844 ze zm.).
Powyższy przepis, tak jak wszystkie przepisy podatkowe należy do dziedziny prawa finansowego, w której organy rządowe albo samorządowe wykonują uprawnienia władcze. W tym zakresie nie jest więc wymagane, tak jak w stosunkach cywilno-prawnych, uzgadnianie z osobą zainteresowaną treści nałożonego na nią obowiązku.
Realizacja powyższych uprawnień powinna nastąpić poprzez określenie inkasentów w formie uchwał, wskazujących cechy indywidualizujące inkasentów, w sposób na tyle precyzyjny, aby nie budziły wątpliwości, na kogo obowiązek ten został nałożony, oraz poprzez określenie wysokości wynagrodzenia za inkaso. W przedmiotowej sprawie umowa dotyczy wynagrodzenia otrzymywanego zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej Inowrocławia Nr II/12/2006 z dnia 6 grudnia 2006r w wysokości 10%.
Zgodnie z art. 28 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. Podstawą obliczania wysokości wynagrodzenia za inkaso mogą być jedynie faktycznie pobrane należności przez inkasenta.
Uchwała rady gminy określająca inkasentów oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso jest aktem prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, zgodnie bowiem z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) na podstawie upoważnień ustawowych - gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
Z powyższego wynika, że poprzez określenie uchwałą rady gminy osoby inkasenta pomiędzy gminą i inkasentem zostaje nawiązany stosunek administracyjno-prawny niewymagający dla swej skuteczności wyrażenia woli przez adresata normy prawa miejscowego. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lutego 1992r sygn. akt SA/Po 1130/91, w którym NSA stwierdził, że rada gminy wyznaczając inkasentów (w tym przypadku) podatku od posiadania psów nie jest zobowiązana ani do wcześniejszego uzyskania zgody zainteresowanych podmiotów, ani do zawarcia z nimi umów cywilnoprawnych.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w art. 9 wskazuje, iż inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Rola inkasenta ogranicza się do wykonania istniejącego już zobowiązaniowego stosunku prawnego, w którym dłużnikiem jest podmiot obciążony obowiązkiem podatkowym z tytułu posiadania psa. Inkasent pobiera podatek, nie może natomiast wykonywać czynności egzekucyjnych. Funkcja inkasenta sprowadza się do pośredniczenia pomiędzy dłużnikiem (podatnik) a wierzycielem (organ władzy publicznej).
Nawiązanie stosunku administracyjno-prawnego z osobą inkaso nie zmienia faktu, że działalność inkasenta podatkowego wyznaczonego przez organ władzy, na rzecz której inkasent ten pobiera podatki, jest traktowana jako działalność niezależna, ponieważ nie pobiera on pensji oraz nie jest związany z władzą lokalną umową o pracę.
Specyficzny status osoby inkasenta jako ,,podmiotu prawa publicznego" nie daje podstaw prawnych do kwalifikowania go jako wyłączonego na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT spod działania przepisów ustawy o VAT. Przepis art. 15 ust. 6 ustawy nie ma zastosowania jeżeli czynności organu publicznego nie są wykonywane osobiście lecz są powierzone niezależnej osobie trzeciej.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż otrzymane wynagrodzenie nie mieści się w pojęciu stosunku administracyjno- prawnego. Wynagrodzenie za usługę nie może korzystać ze zwolnienia w przypadku, gdy organ statystyczny, usługi wykonywane przez inkasenta nie sklasyfikował w pojęciu usług w zakresie administracji publicznej zwolnionych z podatku VAT na podstawie poz. 6 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT.
Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi ,,pobierania w drodze inkasa podatku od posiadania psów" od dłużnika w imieniu i na rzecz zleceniodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.12-00.00- ,,usługi świadczone przez agencje inkasa" w związku z powyższym usługi świadczone przez podatnika podlegają opodatkowaniu 22% podatkiem od towarów i usług.
Zatem w ocenie tut. organu podatkowego w opisanym stanie faktycznym - pobór opłaty za psa przez inkasentów w wykonaniu uchwały Rady Miasta, stanowi świadczenie usług na rzecz Miasta stosownie do normy za wartej w art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT, i tym samym podlega opodatkowaniu stawka podstawową w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT).
Interpretacja stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak zastosuje się Podatnik do powyższej interpretacji organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Powyższa interpretacja wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.